Ga naar inhoud

[Nieuw moederbord (AMD)] aantal vragen


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil een nieuw moederbord kopen. Nu ben ik niet meer zo thuis ben in de recentste ontwikkelingen op comp. gebied. Na enige zoekwerk is het eea mij nog niet helemaal duidelijk. Omdat ik van plan ben een aantal jaar (toch wel 2 of 3) te doen met het moederbord wil ik wel eentje welke nog een tijdje mee kan qua cpu support enzo. Wat ik nu voor eisen heb zijn: - 400MHz fsb - S-ATA + IDE aansluitingen - Gigabit LAN - Geen extra fans op het mobo (=lawaai). - Dual channel geheugen? [b:f333034b42]1.[/b:f333034b42] Vooral over dat laatste punt (dual channel) ben ik nog niet helemaal uit. Ik ben van plan om meteen 1024MB geheugen erbij te nemen (2 x 512) en nu schijnt dual channel sneller te werken. Maar ik ben nog nergens overtuigend bewijs tegen gekomen dat dit ook echt veel sneller is. Kan iemand mij iets meer info verschaffen over dual channel geheugen op een AMD systeem? Heeft het nut of is zijn het alleen maar marketingpraatjes? [b:f333034b42]2.[/b:f333034b42] Nu nog de chipset. Naar wat ik heb kunnen vinden is dual channel alleen beschikbaar op Nforce chipsets. Heb ik dit juist? [b:f333034b42]3.[/b:f333034b42] Aangezien ik neig naar het merk Asus (support/kwaliteit) kom ik uit op de A7N8X (deluxe). Maar ik sta ook open voor andere merken (heb nu een MSI k7t turbo welke ook prima bevalt). Een alternatief is de asus a7v8x-x (VIA KT600 chip) of de a7n8x-x (nforce zonder dual channel). Kan iemand mij een geschikt bord aanbevelen? Mijn budget is ong. 100 euro (liever minder). alvast bedankt voor reacties :)
Link naar reactie
1. Dual channel geheugen levert maar enkele procenten snelheidswinst op. Dit is zeker aan te raden als je twee geheugen modules hebt. Maar het is bijna niet te merken. Ik zou er niet het moederbord op uitzoeken. 2. Het kan inderdaad best zijn dat dual channel voor de amd mobo's alleen wordt ondersteund door nForce. Maar dit kun je simpel weg checken door op de site van de fabrikant te kijken. Een nForce 2 chipset is geloof ik goed met overclocken. 3. Asus is inderdaad een goed merk net als msi. Maar je zult denk ik moeten kijken naar de opties die op het moederbord zitten. Dit kun je simpelweg doen op de site van ASUS en MSI. Ik weet wel dat de ASUS A7N8X-X met nForce 2 chipset geen sata ondersteuning heeft maar wel goed geluid. En ik weet niet zeker of deze een firewire aansluiting heeft. Maar ik zou gewoon even kijken op de site van de fabrikanten en dan kijken naar de moederborden met de opties die jij nodig hebt. En daar de beste uitkiezen, de gene met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Misschien kun je nog een paar maanden wachten want dan komt nForce met een verbeterde versie chipset's op socket A moederborden. Maar als je echt klaar voor de toekomst wil zijn. Voor de eerste 3 jaar, dan zou je misschien moeten denken aan een 64 bits processor. Dan zou ik dus nog even doorsparen en dan deze kopen. Dan weet je zeker dat je tegen de toekomst kan. Maar hier hangt zoals gewoonlijk weer een prijskaartje aan. :-? Veel succes !!! Bij vragen horen we het wel :D
Link naar reactie
Dank voor je reply :) Uiteraard heb ik de specs van een heel aantal mobo's op de websites van de betreffende fabrikanten bekeken, maar pure specs zijn natuurlijk ook maar zo theoretisch... ;) Ik hoor liever wat de ervaringen van mensen hier zijn over een bepaald bord :) Of dat ik iets over het hoofd zie als ik bijv. een asus a7n8x koop (nforce) terwijl de a7v600 (via) snellere cpu's ondersteunt... Aan beide zal ik geen miskoop doen, maar misschien heeft de een toch meer de voorkeur dan de ander.. En 64 bit heb ik idd ook wel even naar gekeken, maar dat is me toch allemaal iets te duur. Bovendien heb ik het idee dat de amd64 nog maar in de kinderschoenen staat en dat de ontwikkelingen nog alle kanten op kunnen.. Als ik dat nu aanschaf is het morgen alweer zwaaaar verouderd.
Link naar reactie
Ik heb even gekeken naar je huidige systeem, en dan denk ik dat je daar nog wel een half jaartje mij verder kan. Als je in die tussen tijd nog even verder spaart dan kun je over een half jaar waarschijnlijk wel een AMD 64 kopen. Deze zijn dan goedkoper en verder ontwikkeld. Maar met welk moederbord je zou moeten kiezen, heb ik geen idee. Zoals ik al zei, gewoon kijken naar de dingen die je nodig hebt, zoals sata etc etc. :D Waarschijnlijk komen de andere wel met een goed idee voor een moederbord. :wink:
Link naar reactie
Als je een socket A bord neemt hoef je niet te rekenen op lange CPU support. Socket A gaat tot 3200+, en gaat ook niet verder. Als je lange cpu support wil moet je over een paar weken Socket 939 bord kopen. Als je niet teveel wilt uitgeven kun je het beste voor een socket A gaan met een nforce 2 chipset (voordat er weer iemand gaat roepen dat z'n kt600 zo geweldig is). De a7n8x (deluxe) is dan een goede keuze. Maar er zijn inderdaad meerdere merken met vergelijkbare specificaties Ohja, die a7v8x-x die je in je startpost noemt heeft een kt400 chipset, geen KT600. Ohja2, dual channel moet je niet te zwaar aan tillen zoals MichelG ook al zei.
Link naar reactie
De a7n8x (deluxe) is inderdaad de beste keuze. Over het Dual channel geheugen gesproken, normalitait maakt het niet veel uit of je 1 bankje van 512 mb hebt of 2 van 256. Echter, als je van plan bent om in de toekomst speciaal dualchannel geheugen aan te schaffen is het zeker de moeite waard om een moederbord te kopen wat dat ondersteund. Neem het Twinmos geheugen van Corsair, deze zijn speciaal ontworpen voor dual channel. De snelheidswinst zou hier afhankelijk van de toepassing hoger (+/- 10%) liggen.
Link naar reactie
naar aanleiding van tomahawks wazige verhaaltje.... het is TWINX geheugen van corsair (dit zijn geteste paartjes en werken gegarandeerd samen) maar alle soorten zouden samen moeten kunnen werken (mits van gelijke grote geloof ik maar dit staat allemaal ook in de faq als het goed is...) snelheidswinst is over het algemeen minder dan 10% maar kijk voor een boardje van 100 euro zit er wel dual chnl op ;) dus waarom niet en 1 gig modules koop je toch niet (duuuuur) dus 2x 512 is makkelijk gekozen mijn vraag aan de TS waarom Gigabit lan? als je dit niet zou willen zou je kunnen kijken voor de DFI nf2 ultra infinity deze heeft 4x s-ata (raid mogelijk) firewire dual chnl etc Asus a7n8x deluxe is over het algemeen geloof ik wat duurder dan 100 edit: ohja even wachten is misschien best een prima optie.... je kan trouwes ook gaan kijken voor een a64 2800 +board echter dan zul je ietwat duurder uit zijn
Link naar reactie
wederom dank voor de reacties :) ik heb nog ff wat research gedaan en met het oog op de toekomst lijkt de AMD64 me idd toch wel wat verstandiger om te nemen. Ik schrok wel ff van de prijzen (250 bij lokale shops, goedkoopste op tweakers pricewatch is rond 180 euro), maar ik ben iig nog niet van plan om binnen een maand al tot aanschaf over te gaan. Dus in die tijd daalt het misschien nog wel wat ;) Moet me wel ff opnieuw verdiepen in de stof, want ik was net een beetje op de hoogte van de laatste ontwikkelingen wat betreft de athlon XP generatie. De 64 heeft weer heel andere chipsets etc. :P Ik zal binnenkort vast wel ff wat nieuwe vragen posten over de amd64, be prepared ;) Misschien hebben jullie in de tussentijd al tips wat wel of beslist niet te kopen op amd64 gebied? PS. gigabit lan... tja, ik ben het nog niet echt nodig, maar ik weet wel vrij zeker dat ik het op termijn es ga gebruiken. Ik wil gewoon zoveel mogelijk van dit soort (toekomstige) standaardspul alvast aan boord hebben. Zelfde verhaal geldt voor S-ATA en firewire. Anders heb ik straks mn hele kast weer vol zitten met pci kaarten. Maar als ik een interessant bordje zonder gigabit en firewire tegenkom wil dit nog niet zeggen dat ik het moederbord ook meteen wegstreep :)
Link naar reactie
ik heb nog even wat rondgekeken en ik ben ook de socket 939 tegengekomen, welke binnenkort uit gaat komen. Hoe moet ik die 939 dan weer plaatsen tov. de socket 754 (amd64)? Loop ik niet het risico dat de 754 alleen maar ff een tijdelijke tussenoplossing is welke over een tijdje al niet meer bestaat? Of blijven die 2 gewoon naast elkaar bestaan?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...