Ga naar inhoud

Probleem koeler op moederbord..


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een probleempje met een kleine fan op m'n moederbord. Deze maakt een enorm schafend geluid als ik de pc opstart. Het is dus niet de CPU koeler maar de kleine die ernaast zit. Ik heb m al helemaal stofvrijgemaakt met de stofzuiger maar het probleem blijft zich voordoen. Wat kan ik hier aan doen en is deze fan eventueel te vervangen en dan kan ik dit zelf doen of is het niet aan te raden. Het gaat om een ASUS moederbord. Zie foto voor beter beeld. [img:20806d7ca3]http://groups.msn.com/_Secure/0SgDpAvgVAzMJXeLHQWtd8NH6sGQulHqTKOs06B7c05hn8DFR5BK2flWKHM8GQYHutPVmoVk2CG9aP3i4z91yH89tsiVmeKSLr4iC0zbNSNwHpkZ4cFhX9g/Afbeelding(325).jpg?dc=4675474130997651649[/img:20806d7ca3]
Link naar reactie
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=65&code=014 zoiets kan je er zelf op zetten, en het is stil :) en koelt prima -mainboard eruit -pinnetjes fijnknijpen en losduwen aan achterkant mainboard -misschien zit er beetje pasta of thermal tape, dat erafhalen -zalman ding monteren volgens aanwijzingen :) kost 5 euro ofzo trouwes, puik iemand met een foto van zijn probleem :)
Link naar reactie
Ja hoor :D Dit kan heel goed! Thermaltake, Titan, Zalman en noem zo nog maar 'ns een paar merken op maken koelers voor de northbridge van de chipset, want zo te zien op de foto gaat het om die fan. Zalman is dé fabrikant voor stille koeloplossingen omdat die geen fans gebruikt maar grote koelblokjes met extra veel koelribben zodat het koelend oppervlak groot genoeg is. Hierbij wel zorgen voor genoeg airflow in je kast. Daardoor is Zalman gemiddeld wel wat duurder dan andere fabrikanten die met een kleine fan werken. Zoals Vandread schrijft (hij was me net voor) is het goed zelf te doen, en heeft Zalman bovendien op hun site een gebruiksaanwijzing staan over het monteren van de diverse koelblokjes. Als je het nauwkeurig aanpakt kan er niks misgaan. Doe je best en de groetjes van Jan Willem
Link naar reactie
Wat je ook kan doen is even het fannetje van het koelblok halen, [b:62b9ff4d41][u:62b9ff4d41]beetje[/u:62b9ff4d41][/b:62b9ff4d41] olie bij het lagertje. Wel er goed tussen laten lopen. Dit wil meestal wel helpen. Komt nl waarschijnlijk omdat de fan aan het verslijten is.
Link naar reactie
[quote:50952277e9="Comp-Freak"]Wat je ook kan doen is even het fannetje van het koelblok halen, [b:50952277e9][u:50952277e9]beetje[/u:50952277e9][/b:50952277e9] olie bij het lagertje. Wel er goed tussen laten lopen. Dit wil meestal wel helpen. Komt nl waarschijnlijk omdat de fan aan het verslijten is.[/quote:50952277e9] hier heeft comp gelijk in , ik had laatst op m'n PoV Gforce 4 4280 dat dit ding zo'n lawaai ging maken , toen heb ik er wat olie tussen gedaan , en toen was het goed:D
Link naar reactie
Dank zij de foto, het koelertje is zelfs zonder demontage te helpen want op de foto kijk je op de stikker van de koeler. Als nu voorzichtig een deel van de stikker met een mesje oid gelicht wordt is het lagertje vrij toegankelijk, soms, nee bijna altijd zit er onder een rubberachtig rondje ter grootte van een cent, die kan ook met iets scherps gelicht worden En om de boel later weer goed af te sluiten is het raadzaam om niet zo maar wat naaimachineolie of siliconenolie( is beter) er in te druppelen maar een naald in de olie te dopen en dan het puntje bij het lagertje/asje brengen, de aanhangende olie loopt dan van de naald naar waar het zijn moet, een paar keer dopen is genoeg, er hoeft echt geen plasje olie op te liggen. Rubber flapje op zijn plaats en de stikker weer vastplakken.Als je het op deze manier doet en dus geen olie op de omgeving hebt dan plakt alles weer goed en mocht het niet zo zijn dan is er altijd wel een heel klein beetje lijm(10 sec) met een lucifer of ook weer de naald op de plaats te krijgen. Een heel verhaal voor een drupje olie maar bij mij heb ik altijd nog succes gehad en een halfjaartje of zo rust. Mijn Chinese Celleronkoeler heeft pas ook een drupje gehad !
Link naar reactie
Iedereen bedankt voor al z'n antwoorden. Ik ga het eerst proberen met de tips van het smeren met olie. Kan ik hiervoor naaimachine olie gebruiken? En als ik m in de winkel zou kopen, bv bij de mycom welk type fan heb ik dan nodig? Ps. Wel net zo makkelijk toch die foto? Niet slecht toch voor een telefoon ( nokia 6600 :D )
Link naar reactie
Waarom bij een dure zaak olie kopen, als je bij de Aldi binnenstapt hebben ze daar bijna zeker oranje spuitbussen met siliconenspray , dit is het beste wat er is voor zulke zaken en bere goedkoop. Siliconenspray/olie verhardt/verzeept niet zoals alle andere olien en is toepasbaar op een heel breed gebied. CD rom of DVD ofdiskdrive geleiders, alle fijn-mechanische zaken, een ideaal smeermiddel , en met een naald aangebracht op de moeilijkse plaatsen zonder geklieder.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...