Ga naar inhoud

Overclocken? Kan dat bij mij ook?


Aanbevolen berichten

Hi All, All dat overgeclock praat heeft mij een beetje nieuwsgierig gemaakt. Weten jullie of er ook opties zijn voor mijn PC? - P4S8X - P4 Northwood 2.53 - 1024 DDR 2 sloten van 512 - 120 GB Maxtor op Promisefastrak Raid controller. - 60 GB Western digital - ATI Hercules 9700 Pro - Pinnacle PCTV Stereo Heb dit alles met Windows XP Professional geinstalleerd staan met de Catalyst 4.2 driver voor ati. 4.2 toch? da`s de nieuwste toch? Nou alvast bedankt he. GreetzzzzZZ from Zeist ( momenteel ) Robert
Link naar reactie
:roll: Bovenaan staat een topic wat heet: "FAQ, versie 0.25 [Lees dit, voordat je een topic begint]" Heb je daar ooit al eens gekeken? Daar staat ook een goede OC Guide in, geschreven door BA. Het princiepe van overklokken is voor iedere computer hetzelfde. Dus daar moet je toch ver mee kunnen komen.
Link naar reactie
O, als ik naar de hercules site ga en daar de stappe volg kom ik bij de 4.2 Maar wat ik voornamelijk zou wille met dit onderwerp is, mensen vinden die ong dezelfde config hebben en al ervaring hebben met clocken en mij dus kunne vertellen of het zin heeft en of het wel verstanidg is. Duzz vandaar. Die FAQ staat vol met onnozel gebrabbel over hardware. daar wordt ik niet wijzer uit. Moet iemand hebben met ervaring met een praktijk situatie. Groeten, Robert
Link naar reactie
[quote:6136ef1ef8="Roadmin"]Daar kom ik niet verder mee. Bedankt.[/quote:6136ef1ef8] Het lijkt me dat je dan beter niet kan proberen om te gaan overklokken. Simpelweg omdat je jezelf er niet genoeg voor wil inzetten. Een combinatie van de OC Guide en wat inzet van jezelf zou iig moeten resulteren in een verhoging van de kloksnelheid, al is het maar met een paar Mhz. Er staat immers keurig beschreven hoe je kunt overklokken. Voor jou zal overigens alleen het gedeelte FSB overklokking interessant zijn, je P4 is immers MP gelocked.
Link naar reactie
Kerel, lees eerst deze anders eens door. Staat wel een hele hoop in. Misschien dat je daar verder mee komt. Verder wil ik alleen nog zeggen dat wanneer je niet weet wat je aan het doen bent, doe het dan ook niet! :roll: [url]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/525314[/url]
Link naar reactie
[quote:b03df24a27="Roadmin"]Ja idd, daarom wil ik ff hore wie er al dfe fout is in gegaan of iets goed is gelukt. En dit dan kan adviseren aan mij. Ga natuurlijk niet zomaar m`n PC om zeep helpen. Ben niet helemaal gek. :lol:[/quote:b03df24a27] Overclocken houdt altijd risico in. Daarnaast zijn geen twee computers gelijk. Met de ene pc kan je zonder problemen flink overclocken, terwijl je met een andere pc al vrij snel de boel sloopt. Als je goed/verantwoord wilt overclocken zul je daar zelf moeite voor moeten doen. Zoek op internet naar ervaringen van mensen die bijvoorbeeld met jouw merk en model moederboard hebben overgeclocked. Controleer of je koeling voldoende is, zo nee, zoek dan een betere koeling (bekijk hiervoor testen op verschillende websites).
Link naar reactie
Je moet weten wat de FSB is van je Pricessor, en de rating van je geheugen. Pentiums komen best wel ver, en als je gehuegen de bottleneck is, is natuurlijk niet het leukste. Ik ben natuurlijk lui, en ga niet opzoeken welke chipset je mobo heeft ed, dat mag je zelf doen, maar als je mobo geen PCi/AGP lock heeft moet je ook met dividers neuzen.
Link naar reactie
Heb ff gekeken op die FAQ, Heb dus de; Northwood: .13 micron fabricageproces, SSE/SSE2 ondersteuning, 512kB level 2 cache. Pentium 4 2,53GHz: 133MHz FSB, 533MHz effectief. Tot waar kan ik deze opvoeren. Heb bij de aankoop als werkgeheugen 512 DDR kingston PC3200 gehad. Later hierbij een slot van 512 MB van PC2700 geloof ik. Dit omdat mijn kast verzegeld is! Doe ik ook nooit meer. Maare die processor zou ik wel wat omhoog wille gooie. 3 Ghz bijv. :P Groeten, Robert
Link naar reactie
Wat zijn de temperaturen van je systeem tijdens gewoon internet werk bijvoorbeeld en tijdens het spelen van een spel? Dus idle en stressed? Je hebt er gewoon een standaard prockoeler inzitten? Casefans? Je moet namelijk pas gaan overklokken als je weet hoe warm je systeem op stocksnelheden wordt. Logisch toch. :wink:
Link naar reactie
poeh.. als je processor al 50 graden wordt tijdens het spelen van een spel, dan weet ik niet of het verstandig is om je cpu over te gaan klokken. Stock koelers zijn ervoor gemaakt om je cpu koel te houden, maar voldoen vaak niet als je gaat overklokken. Ik heb ook een thermaltake kast, met een hele zooi aan casefans, maar daarbij het ik ook een coolermaster Aero 4 copper bijgezet. Die koelt mijn processor, met temperaturen van idle 28 graden en stressed 45 graden. Dan heb ik hem wel op 3,6 ghz lopen. Ik raad je aan om eerst een nieuwe processor koeler te kopen als je echt wilt beginnen met overklokken.
Link naar reactie
Ja is 50 graden al warm dan? Ze kunnen toch wel op 60 graden tijdens games draaien. Ik kan dus momenteel nog niet in mijn kast omdat deze verzegeld is. Heb ik ook extra voor moeten betalen, maar als nu iets kaput gaat is het hun probleem. maar nu dus de mijne kan wel bij hun het er in laten zetten maar dan moet ik en een stuk rijden en afspraak maken waarvoor ik dan weer een week m`n PC kwijt ben. Maare mijn CPU wordt dus nu eigenlijk al een beetje aan de warme kant? Hoeveel is zo`n fannetje en welke zijn d`r voor mijn CPU. Alvast bedankt. P.S. welke Mobo en CPU heb jij dan? Groeten, Robert.
Link naar reactie
Hehe, stupid, kijk dan ook onderin mn onderschrift :D Daar staan dan alle gegevens in. Kijk, 50 graden is ongeveer de normale temperatuur voor een processor als ie hard moet werken indien hij gekoeld wordt door een standaard koeler. Echter raad ik je niet aan om dan ook nog eens te gaan overklokken, omdat wil je overklok enigszins merkbaar zijn, dan loopt die temperatuur toch snel op. Ze kunnen zeker weten op 60 graden draaien, maar aan te raden is toch wel om hem op 50 of lager te houden. Mocht je toch van plan zijn om er een nieuwe fan in te zetten, dan kan ik je van harte deze aanraden, ik heb hem zelf en ben er uitermate tevreden over: [url]http://www.tweakers.net/pricewatch/67264[/url]
Link naar reactie
[quote:fb73638b63="bbx"]Hehe, stupid, kijk dan ook onderin mn onderschrift :D Daar staan dan alle gegevens in.[/quote:fb73638b63] Ja sorry was vroeg he :wink: Maare heeft het wel zin die extra Mhz met gamen, is de videokaart en werkgeheugen niet belangrijker daar voor. Hoe ver kun je mijn set ( P428X met 2.53 Northwood ) overclocken dan? 3 Ghz ofzo?
Link naar reactie
Ja, ik denk ook wel dat je hem kunt opschroeven tot ongeveer 3 ghz, alleen zul je dat niet merken met het gamen. Je zegt heel terecht dat de grafische kaart en het werkgeheugen belangrijker zijn, ten minste, in jou systeem wel. Ik zie eerder de gpu, je R9700pro als bottleneck als/dan :lol: jou processor.
Link naar reactie
Nou de games in die Topic over zware games zoals Far Cry, Unreal 2004 en Thief 3, Battlefield Vietnam etc. Draaie prima. Moet wel bekenen dat de kaart nu al wel oud begint te worden. in de zin van, de games komen dicht bij z`n grenzen. Maare al met al is het een Fijne kaart geen bottleneck :P Godver heb er toen 450 voor neergelegd!
Link naar reactie
[quote:a5eaa719fe]Heb ik ook extra voor moeten betalen, maar als nu iets kaput gaat is het hun probleem. maar nu dus de mijne kan wel bij hun het er in laten zetten maar dan moet ik en een stuk rijden en afspraak maken waarvoor ik dan weer een week m`n PC kwijt ben. [/quote:a5eaa719fe] Vergeet dat overklokken maar, want als daardoor iets misgaat ben je die garantie kwijt. Je kunt niet eens een clear CMOS doen, en als je plotseling allerlei overklok spullen laat inbouwen weten die mensen ook wel hoe laat 't is...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...