Ga naar inhoud

to flash or not to flash


Aanbevolen berichten

Volgend op opmerking dat flashen een/de oplossing zou zijn om mijn machine beter te laten lopen, het volgende: Mijn systeem: AMD K6-2 /350AFR (=MHz) PCChips M590 moederbord 64+128MB PC100 SDRAM geheugen BIOS AMI , datum 07/15/95. [Het moederbord is visueel (geleverde handleiding, aanwezige sloten en plaats chips etc.) duidelijk een M590 en niet een M570]. Echter Aida32 en Astra lezen beide CPU als 315MHz (3.5x90) en moederbord ID als M570. En BIOS Agent geeft als BIOS ID: 51-0814-001437-00101111-071595-570-001; dus 570 Chipset. Dus een M590 moederbord met M570 karakteristieken. Er zijn Flashfiles voorhanden voor de M570 en voor de M590. Vraag: 1. to flash or not to flash? of is dit vragen om problemen? 2. zo ja, met welk Bios file? voor M570 of voor M590?
Link naar reactie
De vraag is waarom je je BIOS wilt flashen. Je BIOS flashen zonder reden is zoiezo nooit aan te raden, aangezien er altijd iets mis kan gaan. In deze situatie waarin er twijfel is over welke BIOS file je nodig hebt (waarschijnlijk kun je de software detectie beter gewoon links laten liggen) zou ik helemaal voorzichtig zijn.
Link naar reactie
[quote:6d03f5327f="Bosje"][quote:6d03f5327f="Comp-Freak"]Of je maakt een back-up van je bios en flasht em toch. Doet ie het niet meer, stuur je de chip op naar flashbios.org[/quote:6d03f5327f] volgens mij kan je dan beter een nieuw goedkoop bordje kopen als ECS of Asrock[/quote:6d03f5327f] probeer jij maar eens een goedkoop nieuw mobo te vinden voor je AMD k6-2 :lol:
Link naar reactie
Als ik het goed begrijp is de consensus 'te riskant'. Wel zuur dat deze "echte PCChips. Een B-merk OEM bouwer, met een heleboel verschillende combinatiemogelijkheden en bijgevolg praktisch onmogelijk het juiste bios te vinden", indertijd een aanrader van een vergelijkende 'studie' van ComputerTotaal was.
Link naar reactie
[quote:0562da09a8="plextor"]je moet eens kijken of je ergens een asus p5a mobo kan kopen . dat is een socket super7mobo met een ali chipset. speciaal voor de amd k6/2>k6/3 met at en atx stroom aansluiting dan kan je de fsb op 100mhz zetten dan is het 3.5x100=350 mhz[/quote:0562da09a8] Dat is ook een bord van voor 2000 lees ik. Moet ik uit de suggestie opmaken dat mijn probleem niet de CPU, maar het moederbord (M590) is? Ook roept het bij mij de volgende vragen op: Wat is een te verwachten prijs en, geeft die investering zoveel verbetering t.o.v. mijn huidige systeem dat het de moeite loont?
Link naar reactie
Ja, het is heel simpel. Als je geen problemen hebt laat je het zo. Loopt de cpu echt op een lagere snelheid? Dan kan je proberen te flashen. Dit gaat zeer waarschijnlijk goed. Misschien is nl voor beide borden exact het zelfde nieuwe bios nodig. Als het fout gaat kan je dus je bios opsturen naar flashbios, je laat het zo en gooit het weg of je koopt een nieuwe.
Link naar reactie
[quote:0e93a0a38e="Comp-Freak"]Ja, het is heel simpel. Als je geen problemen hebt laat je het zo. Loopt de cpu echt op een lagere snelheid? Dan kan je proberen te flashen. Dit gaat zeer waarschijnlijk goed. Misschien is nl voor beide borden exact het zelfde nieuwe bios nodig. Als het fout gaat kan je dus je bios opsturen naar flashbios, je laat het zo en gooit het weg of je koopt een nieuwe.[/quote:0e93a0a38e] Twee nieuwe BIOS gevonden: voor M590, 590625.zip, daarin 990625.rom, en voor M570, 5700728s.zip, waarin 5700728s.rom. Zelfde omvang, 131,072kb, verschillende datum. Dus niet identiek.
Link naar reactie
[quote:7df6f14ecd="plextor"]Supports P54C/P55C Pentium (MMX) CPUs and Cyrix / IBM 6x86MX / MII, AMD K6/K6-2 (3.2V & 2.2V), IDT C6 90-350Mhz CPus with frequency at 60/66/75/83/100 Mhz VIA BXtoo AGP chipset als ik het zo bekijk dan staat je fsb verkeerd die moet op 100mhz staan. 3.5x100mhz=350mhz[/quote:7df6f14ecd] Aie, aie, in Bios fsb staat op 100 Mhz, 3.5x100Mhz, maar dat is nu juist het probleem met dit moederbord (gekocht nav de loftuitingen van ComputerTotaal), Aida32 en dergelijke lezen het anders. De vraag die zich nu opdringt, is het de investering waard om over te gaan op een ander moederbord en een andere voeding. Eigenlijk alleen om met deze CPU verder te gaan?
Link naar reactie
als ik het zo zie. heb je een AT mobo met een AT kast. als je wil upgrade dan moet je een ATX kast kopen en een ATX mobo. dan komt het geheugen ook nog aan de beurt dat moet dan DDR worden. en een nieuwe cpu intel of amd. en ik denk dat er ook nog wat aan je video kaart moet gebeuren dat is nu ???agp2x of pci?isa. je kan liever een nieuw systeem kopen. dan kan je weer een paar jaar vooruit
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...