Ga naar inhoud

Voltage maakt voor Cyrix/166+ niets uit??


Aanbevolen berichten

Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat m'n oude pc een PCChips M537 mobo heeft. Nu zit daar een Cyrix 166+ (kloksnelheid in werkelijkheid 133Mhz?) in, die op 3.52V loopt. Aangezien ik een andere CPU erin wilde zetten (P233MMX, 2.8V) moest ik oa. de jumper voor het voltage veranderen. Tot mijn verbazing stond deze jumper op plek D (2.5V), terwijl die op plek A (3.5V) moest staan. (ik keek niet verkeerd ofzo). Nu heb ik met die P166+ alle standen geprobeerd (2.5/2.8/2.9/3.2/3.5V), en naar mijn gevoel ging de PC er niet sneller of langzamer van lopen. Kan dat? Het voltage heeft toch wel invloed (en helemaal een verschil van 1V) op de prestaties van de CPU?
Link naar reactie
Neen, een hogere Vcore heeft geen invloed op de prestaties (snelheid) van een processor. Indien je niet overclockt heeft een hogere spanning helemaal geen zin; eerder integendeel, door de hogere spanning wordt je cpu alleen maar warmer doordat je het opgenomen vermogen verhoogt. Bij oudere cpu's zoals een Intel 233 of AMD 133 volstond het verhogen van de FSB snelheid (van 66Mhz naar 75Mhz bv) om enige snelheidswinst te boeken. Niet dat dit direct merkbaar is in de prestaties.
Link naar reactie
[quote:7e4a7757fa="Interficior"]Hij kan trouwens wel sneller worden, de processor, als ie warmer wordt, omdat de seinen dan sneller overspringen.[/quote:7e4a7757fa]Dat is onzin. Wanneer je de frequentie waarop een CPU draait opschroefd tot voorbij de specificatie (overklokken dus), dan worden de signalen binnen de processor 'slechter'. Dit kun je deels compenseren door het voltage over de CPU te verhogen. Het verhogen van het voltage is dus vaak [i:7e4a7757fa]nodig[/i:7e4a7757fa] om succesvol te kunnen overklokken. Maar het is niet de [i:7e4a7757fa]oorzaak[/i:7e4a7757fa] van een sneller lopende processor. Voltage heeft dus niet zozeer met de snelheid van signalen te maken, maar eerder met de kwaliteit. In een volgens de spec lopende processor is de 'signaalkwaliteit' altijd 'optimaal'.
Link naar reactie
[quote:1bd141dc38="Johnny321"]Dus in theorie zou ik die Intel processor wel op 3.5V kunnen laten draaien, maar dan wordt 'ie alleen maar warmer > na poosje verbrandt die dan?[/quote:1bd141dc38]Klopt. Een hoger voltage heeft alleen zin als je wil overklokken. Als de CPU volgens spec loopt, richt je met een hoger voltage eerder alleen schade aan.
Link naar reactie
[quote:b186b97174="Captain_Kansloos"][quote:b186b97174="Interficior"]Hij kan trouwens wel sneller worden, de processor, als ie warmer wordt, omdat de seinen dan sneller overspringen.[/quote:b186b97174]Dat is onzin. Wanneer je de frequentie waarop een CPU draait opschroefd tot voorbij de specificatie (overklokken dus), dan worden de signalen binnen de processor 'slechter'. Dit kun je deels compenseren door het voltage over de CPU te verhogen. Het verhogen van het voltage is dus vaak [i:b186b97174]nodig[/i:b186b97174] om succesvol te kunnen overklokken. Maar het is niet de [i:b186b97174]oorzaak[/i:b186b97174] van een sneller lopende processor. Voltage heeft dus niet zozeer met de snelheid van signalen te maken, maar eerder met de kwaliteit. In een volgens de spec lopende processor is de 'signaalkwaliteit' altijd 'optimaal'.[/quote:b186b97174] [quote:b186b97174="GoT FAQ"]Elektromigratie is het verschijnsel dat de metalen die de verbindingsdraden tussen de transistoren op een chip vormen zich atoom voor atoom verplaatsen van de ene plek naar de andere plek op de chip. Dit gebeurt onder invloed van de extreem hoge veldsterktes tussen de metalen sporen, en hoge lokale temperaturen. Uiteindelijk resulteert dit in een onderbroken verbinding (wegens weggemigreerde metaalatomen), of een kortsluiting (wegens erbij gekomen atomen), en dus een kapotte chip. Onder invloed van warmte word het elektromigratieproces versneld, omdat de atomen sneller trillen en dus eerder loskomen uit het kristalrooster. Verhoogde Vcore spanningen versnellen ook het proces, omdat door de hogere spanning de veldsterkte tussen twee verbindingssporen oploopt. Er word harder aan de atomen getrokken, waardoor ze ook eerder loskomen uit het kristalrooster (verhoogde Vcore heeft dus dubbel effect: zowel de temperatuur als de veldsterkte stijgt). [/quote:b186b97174]
Link naar reactie
[quote:4a05a5ff66="Johnny321"]Uit de tekst van Interficior begrijp ik dat de prestaties wel zouden moeten verbeteren, bij een hoger voltage?[/quote:4a05a5ff66] Ietsjes, niet veel natuurlijk. Ik denk niet dat je het zal merken, maar in theorie zou het dus wat sneller moeten gaan.
Link naar reactie
[quote:87decf755d="Johnny321"]Uit de tekst van Interficior begrijp ik dat de prestaties wel zouden moeten verbeteren, bij een hoger voltage?[/quote:87decf755d]Nee dus. Een specificatie is er niet voor niets. Dat wil zeggenndat een CPU op het gespecificeerde voltage optimaal werkt. Bij een te laag voltage zijn o.a. de signalen te zwak en werkt de CPU niet. Bij een te hoog voltage werkt een CPU net zo snel als op het gespecificeerde voltage, alleen bestaat er een grotere kans dat je 'm beschadigd doordat je transistors 'opblaast' of omdat je simpelweg electromigratie door extra hitte nog verder in de hand werkt. Dus nogmaals; door enkel een hoger voltage over een CPU te zetten gaat deze NIET sneller werken! Een hoger voltage maakt het vaak wel mogelijk dat je en CPU op een hogere frequentie dan gespecificeerd kan laten werken.
Link naar reactie
[quote:4178255aa6="Johnny321"]Nu heb ik dus die Intel P233 d'r in gedrukt. Het voltage veranderd naar 2.8, en de multiplier naar 1.5 (deze wordt dan automatisch 3.5) Maar dan gebeurt er dus helemaal niets. Geen piep, het scherm blijft uit. Is de processor dan naar de filistijnen?[/quote:4178255aa6]naar de filistijnen?
Link naar reactie
Das dus mooi weggegooid geld Neen, toch niet. Zou me verwonderen dat die 233 defekt is. Zet de multiplier zo laag mogelijk en zie wat er gebeurd, start hij op ga dan verder. Heb ongeveer hetzelfde voorgehad in een vaag en ver verleden; Intel cpu 233 starte niet op aan 233MHz, wel op 200MHz, had te maken met MB.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...