Ga naar inhoud

Werkgeheugen kapot


Aanbevolen berichten

Eindelijk ben ik erachter waarom mijn computer zo langzaam is!!! :D Volgens AIDA32 heb ik de beschikking over 128 MB SDRAM werkgeheugen. Maar ik kan maar maximaal 95 MB werkgeheugen gebruiken (da's toch fysiek geheugen?), waarvan ik bijna altijd 100% gebruik. Tja, dan kraakt ie aan alle kanten.... Maar,..... is het werkgeheugen nu helemaal kapot of is dat nog te repareren? Kan ik het werkgeheugen vervangen? Ik hoef toch niet een heel nieuw moederboard te kopen (Heb nu ECS K7SOM)? En, kan dit gebeuren door 15 uur lang een film te downloaden (daarmee liep ie namelijk vast en ging ie op zwart)? Alvast bedankt, Maurice.
Link naar reactie
Je kan met memtest86 testen of je geheugen echt kapot is.Als het kapot is, moet je gewoon op zoek naar nieuw geheugen en hoef je geen nieuw moederbord(behalve als je sneller geheugen wilt als eerst).Op tweakers.net price watch is 128 mb geheugen 25 euro en 256 mb is 45 euro.Ik zou dan gewoon die 256mb nemen zodat je ook nog een lekker groot verschil merkt met eerst, ook omdat je zegt dat die 95mb al bijna altijd vol zit.
Link naar reactie
Dat bord heeft toch een on-board video? In dat geval wordt het geheugen waarschijnlijk gedeeld tussen de videoprocessor en de normale processor hetgeen het verschil van 32MB verklaart; dat wordt gebruikt voor de video. Ik zou me niet direct zorgen maken dat het geheugen kapot is.
Link naar reactie
Ik draai WIN 98. En hoe zet ik mijn onboard kaart uit zodat ik kan checken of ie dan wel de gehele 128 MB pakt? Ik heb trouwens Memtest gedraaid maar dat begrijp ik niet. Hij blijft maar tests draaien..... Komt daar een keer een eind aan? heb 'm een half uur laten draaien.... En hoe weet ik dan of er iets fout is? Ik neem aan dat ie dan zelf "error" zegt???
Link naar reactie
je kan in de bios je onboard videokaart uitzetten door op del te drukken bij het opstarten van de pc (meestal is het de del toets maar kan bij jou ook anders zijn f1 of f10). Je moet dan wel een andere videokaart hebben en die in je systeem plaatsen want als jij je onboard videokaart uitzet in de bios heb je natuurlijk geen beeld meer en valt er weinig te testen. groetjes
Link naar reactie
Jammer, ik dacht dat ik het antwoord had...... Maar wel bedankt! Maar dan wel raar dat AIDA volgende mededeling geeft: [b:e7cabcd303]Fysiek geheugen[/b:e7cabcd303] Totaal 95MB Gebruikt 88MB Vrij 6 MB Percentage 93% [b:e7cabcd303]Probleem: [/b:e7cabcd303]Moderne besturingssystemen vereisen minimaal 128 MB werkgeheugen. Maar nu dus verder met mijn zoektocht naar de oorzaak van mijn trage pc. Ik ben bang dat ik toch erg dicht in de buurt kom van een dure pc dokter. Op een gegeven moment weet je het niet meer, he.......
Link naar reactie
Waarom zit het geheugen zo vol? Te klein wisselbestand op de hdd? Draaien er niet te veel programma's op de achtergrond? Denk aan virusscan. [quote:044f738123="Maurice666"]Ik heb trouwens Memtest gedraaid maar dat begrijp ik niet. Hij blijft maar tests draaien..... Komt daar een keer een eind aan? heb 'm een half uur laten draaien.... En hoe weet ik dan of er iets fout is? Ik neem aan dat ie dan zelf "error" zegt???[/quote:044f738123] Memtest loopt oneindig door. Als hij na een tijd draaien en alle tests een stuk of wat keer gedaan heeft nog geen errors heeft is het geheugen nog vrijwel zeker goed. Als het goed is staat er ergens op het scherm een kolom met errors. Ook kan je via "C" dacht ik het config menu opvragen en als je dan op 5 drukt krijg je het error log. (deze dingen noem ik uit mijn hoofd, check dus even de namen in het menu)
Link naar reactie
Nadat ik alles opnieuw had geinstalleerd en alleen Musicmatch, een virusscan (McAfee) en windows 98 draaide was ie al langzaam. Ik heb nu ook alleen maar dingen als printer, muis, multimedia device, IE, outlook en WinZip in mijn programma's onder start staan, verder heb ik nog niets geinstalleerd omdat ie al zo langzaam is. Zelfs Office staat er nog niet op. Ik denk, eerst probleem oplossen en daarna de rest er weer op zetten....
Link naar reactie
Als het half kan (er staat toch weinig op) installeer em dan nog een keer opnieuw. Na elk opnieuw geinstalleerd programma (virusscan, office) opnieuw opstarten en kijken wanneer hij langzaam wordt, dan heb je de boosdoener. 8) Nou krijg ik ondertussen ik dit typte een (best goede) ingeving. Zit er een netwerkkaart in deze pc? Zo ja, schakel die eens uit in apparaatbeheer. Ik heb nl ook gehad dat een netwerkkaart die niet op het netwerk was aangesloten mijn opstarttijden verdubbelde.
Link naar reactie
[quote:55185b100d="Comp-Freak"]Nou krijg ik ondertussen ik dit typte een (best goede) ingeving. Zit er een netwerkkaart in deze pc? Zo ja, schakel die eens uit in apparaatbeheer. Ik heb nl ook gehad dat een netwerkkaart die niet op het netwerk was aangesloten mijn opstarttijden verdubbelde.[/quote:55185b100d]Zoals je zelf al aangeeft, zijn dat de opstarttijden (en dan heb je gelijk); zou echter geen invloed moeten hebben op het verdere gebruik.
Link naar reactie
[quote:7b41992747="Wim Sturkenboom"][quote:7b41992747="Comp-Freak"]Nou krijg ik ondertussen ik dit typte een (best goede) ingeving. Zit er een netwerkkaart in deze pc? Zo ja, schakel die eens uit in apparaatbeheer. Ik heb nl ook gehad dat een netwerkkaart die niet op het netwerk was aangesloten mijn opstarttijden verdubbelde.[/quote:7b41992747]Zoals je zelf al aangeeft, zijn dat de opstarttijden (en dan heb je gelijk); zou echter geen invloed moeten hebben op het verdere gebruik.[/quote:7b41992747] Sorry, ik haalde even 2 topics door elkaar. :oops: Nu maar even op die andere posten. Bedankt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...