Ga naar inhoud

Muisstille PC uit het CT-Mei nr.


Aanbevolen berichten

  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:1dbce8793c="jayday"]... Hun hebben alleen maar de stilste pc op dat moment uit het rijtje genomen .....[/quote:1dbce8793c] Ja, èn met de vermelding dat het om [b:1dbce8793c]muisstille[/b:1dbce8793c] pc's gaat èn met de vermelding dat met de fancontroler de fans op een stil niveau te zetten zijn ! Kletspraat want de CPU-cooler bijv. maakt veel geluid en is niet te regelen. Het gaat om essentiële informatie die niet klopt. Niet om een interpretatieverschil of een exemplarisch probleem.
Link naar reactie
[quote:8a31178710="Vandread"]wat is je temp eigenlijk? van de cpu? als deze niet te hoog is kan je die prima zelf regelen... door middel van een splitter te gebruiken bij 1 van de andere casefans en een aparte voor de cpu...[/quote:8a31178710] Ja, maar dan hebben we weer het zegeltjes/garantieverhaal. Er zijn trouwens meer fans ook in de kast(buitenkant) zelf die luidruchtig zijn. Nee, is goed naar gekeken, 100 (CT?-)euro voor een gesloten kast en 2* Zalman koeler. :D
Link naar reactie
[quote:4a99156b61]Ja, èn met de vermelding dat het om muisstille pc's gaat èn met de vermelding dat met de fancontroler de fans op een stil niveau te zetten zijn ![/quote:4a99156b61] Tuurlijk mag je klagen hoor, als er gezegd wordt dat een PC muistil is, dan is ie muisstil. Als je dan vervolgens een herriebak thuis krijgt, dan heb je alle recht om te klagen. Het is wel zo, dat er een grote groep mensen zijn met een slecht gehoor en het verstandiger is om een DB meting te doen op bijv een meter afstand. je kunt het weer mooi vergelijken met een auto. Als er in een test gezegd wordt dat de auto bloedsnel is, dan verwacht je een bloedsnelle auto. Het punt is alleen weer, dat ook het belevingsgevoel van 'snelheid' relatief is, en dat de auto achteraf gezien op de kilometerteller maar 125 KM/U blijkt te rijden. Voor jou is dat misschien een slakkegang, maar voor de reviewer/tester kan het wel een wereldsnelheid zijn. Alles wat je kunt meten moet je ook meten. Gevoel van stilte/geluid, snelheid enz zijn maar relatief. Meetgegevens maken dan vaak een hoop duidelijk. En vergeet niet dat computerfreaks vaak fanatieke overklokker zijn, met bijbehorende fans. Alles wat zachter klinkt dan hun eigen huis-PC, klinkt al gauw muisstil. :lol: Kees
Link naar reactie
[quote:aaa4b0b165]Sorry het is misschien wat offtopic maar hoe kan je nu gaan zeuren bij C!T? Hun hebben alleen maar de stilste pc op dat moment uit het rijtje genomen en als blijkt dat ie volgens jou niet stil genoeg is kan je hun daar de schuld niet van gaan geven...( [/quote:aaa4b0b165] En daarom is een DB meting zo handig. Het voorkomt achteraf een hoop ellende. Mijn PC is ook stil. Het is aan jou of je het gelooft of niet. :wink: Bij CPU koelers of fan's worden netjes de DB's vermeld om te kunnen zien of het een lawaaierige fan is of niet. Dat is je enige referentiepunt die je hebt. Dat dit soort metingen niet gelden bij complete PC's, is natuurlijk ook een beetje vreemd. Kees
Link naar reactie
[quote:d81aa31f8a]derdaad is het begrip muisstil relatief, maarre voor mij is dat toch wel dat ik systeem eigenlijk niet hoor. Enne, mijn oren zijn vrij goed.[/quote:d81aa31f8a] Dat ben ik wel met je eens. Muisstil is muisstil. Echter is het wel zo, dat fabrikanten weleens de samenstelling van een product noodgedwongen moeten veranderen, omdat bepaalde componenten niet meer leverbaar zijn. Dan stap je als fabrikant over naar vervangingscomponenten, die qua specificatie's zoveel mogelijk bij het origineel in de buurt liggen. Dit gebeurt meer dan je denkt. Bijvoorbeeld elco's die in televisie's niet meer leverbaar zijn en vervangen worden door een ander merk elco met dezelfde specificatie's In de audiowereld gebeurt het ook regelmatig dat er bij een tweede serie versterkers ineens andere componenten zijn gebruikt[torren, elco's} waardoor de klankmatige eigenschappen van de versterkers kunnen veranderen. De review van zo'n product komt dan niet meer overeen met de luisterervaring van de luisteraar. Nu is geluid in de audiowereld helemaal subjectief te noemen, maar 2 identieke versterker van hetzelfde merk klonken dan wel verschillend tov elkaar. En dit gebeurt bij zoveel producten. een goede fabrikant die bijvoorbeeld stille PC levert, zal altijd op zoek gaan naar een 'stil' alternatief, zodat toekomstige klanten niet voor vreemde verassingen komen te staan. Misschien is dit wel het geval bij de PC die getest is in CT. Dus een andere fan met andere specificatie's. Daar kan computertotaal dan niets aan doen. Maar hoe dan ook, een DB test blijft in dit geval ook noodzakelijk. Net zoals de DB testen van een CPU-koeler. Kees
Link naar reactie
[quote:dcfff04ebf="Vette kees"][quote:dcfff04ebf]derdaad is het begrip muisstil relatief, maarre voor mij is dat toch wel dat ik systeem eigenlijk niet hoor. Enne, mijn oren zijn vrij goed.[/quote:dcfff04ebf] Dat ben ik wel met je eens. Muisstil is muisstil. [/quote:dcfff04ebf] Inderdaad, muisstil is muisstil . Zeker als dat het hoofddoel vd test is. (en de geleverde config is exact hetzelfde als de geteste)
Link naar reactie
Ik heb het artikel voorzichtig gelezen. Aan het begin de term stille PC's en muisstil en weg met herrie. Alleen dat muisstil is echte informatie ... Het verhaal zelf is tegenstrijdig, er wordt vaak het woord stil en stiller gebruikt. Ook ergens staat geschikt voor de huiskamer. Nou dat is dan toch wel stil, zeker in mijn huis. Dat zegt dus niet zoveel, als de referentie niet bekend is. Een tester die een vrij luide PC heeft, vind alles wat stiller is, gewoon stil. Vaak wordt er lovend gedaan over die handmatige regelaars. Ik vind dat maar zo zo. Je zal er maar eens eentje vergeten bij te regelen. Verder geeft dat een schijnrust als in de praktijk die regelaars niet in een rustige stand mogen staan.
Link naar reactie
[quote:32c69c8f18="Vette kees"][quote:32c69c8f18]Sorry het is misschien wat offtopic maar hoe kan je nu gaan zeuren bij C!T? Hun hebben alleen maar de stilste pc op dat moment uit het rijtje genomen en als blijkt dat ie volgens jou niet stil genoeg is kan je hun daar de schuld niet van gaan geven...( [/quote:32c69c8f18] En daarom is een DB meting zo handig. Het voorkomt achteraf een hoop ellende. Mijn PC is ook stil. Het is aan jou of je het gelooft of niet. :wink: Bij CPU koelers of fan's worden netjes de DB's vermeld om te kunnen zien of het een lawaaierige fan is of niet. Dat is je enige referentiepunt die je hebt. Dat dit soort metingen niet gelden bij complete PC's, is natuurlijk ook een beetje vreemd. [/quote:32c69c8f18] IN een artikel over maak je PC stil van een tijd geleden hadden ze eerst met een DBmeter het geluid gemeten en na het plaatsen van geluidsdempende matten, stille koelers e.d. hadden ze weer gemeten. Eerst was het geluid iets van 40db en na de aanpassingen 30db, maar lager konden ze niet meten omdat die appratuur dan heel duur zou zijn. Kijk bijvoorbeeld [url=http://www.radiocentrum.com/right.php?pagina=toon_subgroep&var1=multimeters&var2=decibel]hier[/url] maar.
Link naar reactie
[quote:f52c2e3457="Kaz'Duzar"][quote:f52c2e3457="Vette kees"][quote:f52c2e3457]Sorry het is misschien wat offtopic maar hoe kan je nu gaan zeuren bij C!T? Hun hebben alleen maar de stilste pc op dat moment uit het rijtje genomen en als blijkt dat ie volgens jou niet stil genoeg is kan je hun daar de schuld niet van gaan geven...( [/quote:f52c2e3457] En daarom is een DB meting zo handig. Het voorkomt achteraf een hoop ellende. Mijn PC is ook stil. Het is aan jou of je het gelooft of niet. :wink: Bij CPU koelers of fan's worden netjes de DB's vermeld om te kunnen zien of het een lawaaierige fan is of niet. Dat is je enige referentiepunt die je hebt. Dat dit soort metingen niet gelden bij complete PC's, is natuurlijk ook een beetje vreemd. [/quote:f52c2e3457] IN een artikel over maak je PC stil van een tijd geleden hadden ze eerst met een DBmeter het geluid gemeten en na het plaatsen van geluidsdempende matten, stille koelers e.d. hadden ze weer gemeten. Eerst was het geluid iets van 40db en na de aanpassingen 30db, maar lager konden ze niet meten omdat die appratuur dan heel duur zou zijn. Kijk bijvoorbeeld [url=http://www.radiocentrum.com/right.php?pagina=toon_subgroep&var1=multimeters&var2=decibel]hier[/url] maar.[/quote:f52c2e3457]Niet te vergeten worden d'r ook verschillende manieren gemeten... . Tenminste, sommige fabrikanten meten van 30 CM afstand dan is 40 db nog fluisterstil, andere vanaf 2 meter, 1 meter, 3 voet, etc. Op de site van een fabrikant zal het tussen al z'n fans wel overeenkomen hoe t gemeten wordt, maar tussen meerdere fabrikanten.... nou dan heb ik toch m'n twijfels :P
Link naar reactie
[quote:0dfb23c8ed="egslim"]Een dB test alleen zegt niet zoveel, omdat je daar de frequentie niet in meeneemt. Sommige frequenties zijn veel ergerlijker dan andere. Tweede probleem is dat het geluid ook afhangt van de hoek waaronder je luistert. Hoewel dat verschil volgens mij niet erg groot is.[/quote:0dfb23c8ed]Dat bedoelde ik dus ook :)
Link naar reactie
[quote:0b8061776c="egslim"]Een dB test alleen zegt niet zoveel, omdat je daar de frequentie niet in meeneemt.[/quote:0b8061776c]Het ligt er maar aan hoe je meet. Het is vrij eenvoudig om een frequentie afhankelijk meting uit te voeren. Een dBA meting alleen, lijkt me onvoldoende. In het verleden heb ikzelf dergelijke metingen in een fabriekshal uitgevoerd. Toen ging het om niveaus zo'n beetje tot paweg 100dB ... Nu is het wel zo dat het heel moeilijk is om lage geluidsniveaus te meten. Daar is een speciale test opstelling voor nodig. De vraag is of dat in dit geval wel echt nodig is. Als ik naast mijn computer zit, dan hoor ik een duidelijk geruis. Dat noem ik dus niet muisstil. Heel misschien stil omdat het geen herrie is. Zelf beschik ik niet over een geluidsmeter om daar voor mezelf uitsluitsel over te geven. Dus het blijft subjectief wat ik hoor en stil vind, wat de schrijver denkt en wat de meter meet.
Link naar reactie
[quote:fb74a19e24="Razu_Khael"]Tenminste, sommige fabrikanten meten van 30 CM afstand dan is 40 db nog fluisterstil, andere vanaf 2 meter, 1 meter, 3 voet, etc.[/quote:fb74a19e24]Dat is een goed punt. De gemiddelde afstand dat ik van de computer zit, lijkt me reëler. In ieder geval moeten de meetuitkomsten nog steeds met een korrel zou worden genomen. Als er vanaf 1 meter wordt gemeten, en iemand zit op een halve meter, dan ja, dan scheelt dat heel wat dB's. Een goede test beschrijving geeft daar voldoende uitsluitsel over (hoop ik).
Link naar reactie
[quote:24ebbe59ce="egslim"]Een dB test alleen zegt niet zoveel, omdat je daar de frequentie niet in meeneemt.[/quote:24ebbe59ce]Het ligt er maar aan hoe je meet. Het is vrij eenvoudig om een frequentie afhankelijk meting uit te voeren. Een dBA meting alleen, lijkt me onvoldoende. In het verleden heb ikzelf dergelijke metingen in een fabriekshal uitgevoerd. Toen ging het om niveaus zo'n beetje tot paweg 100dB ... Nu is het wel zo dat het heel moeilijk is om lage geluidsniveaus te meten. Daar is een speciale test opstelling voor nodig. De vraag is of dat in dit geval wel echt nodig is. Als ik naast mijn computer zit, dan hoor ik een duidelijk geruis. Dat noem ik dus niet muisstil. Heel misschien stil omdat het geen herrie is. Zelf beschik ik niet over een geluidsmeter om daar voor mezelf uitsluitsel over te geven. Dus het blijft subjectief wat ik hoor en stil vind, wat de schrijver denkt en wat de meter meet.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...