Ga naar inhoud

Reboot en crashen van verschillende spellen


Aanbevolen berichten

Heb 3dmark gedraaird, en dat ging (al) mis op de tweede test: de pc liep vast en ik kreeg een blauw scherm (heb de optie om auto opnieuw op te starten uitgeschakeld) Na opnieuw opgestart te hebben kwam windows met deze error: // Watchdog Event Log File // LogType: Watchdog Created: 2004-05-20 14:50:51 TimeZone: -60 - West-Europa (standaardtijd) WindowsVersion: XP EventType: 0xEA - Thread Stuck in Device Driver // // The driver for the display device got stuck in an infinite loop. This // usually indicates a problem with the device itself or with the device // driver programming the hardware incorrectly. Please check with your // display device vendor for any driver updates. // ShutdownCount: 71 Shutdown: 0 EventFlag: 1 EventCount: 1 BreakCount: 1 BugcheckTriggered: 1 DebuggerNotPresent: 1 DriverName: nv4_disp DeviceClass: Display DeviceDescription: NVIDIA GeForce FX 5900 HardwareID: PCI\VEN_10DE&DEV_0331&SUBSYS_00000000&REV_A1 Manufacturer: NVIDIA DriverFixedFileInfo: FEEF04BD 00010000 0006000E 000A1628 0006000E 000A1628 0000003F 00000008 00040004 00000003 00000004 00000000 00000000 DriverCompanyName: NVIDIA Corporation DriverFileDescription: NVIDIA Compatible Windows 2000 Display driver, Version 56.72 DriverFileVersion: 6.14.10.5672 DriverInternalName: nv4_disp.dll DriverLegalCopyright: (C) NVIDIA Corporation. All rights reserved. DriverOriginalFilename: nv4_disp.dll DriverProductName: NVIDIA Compatible Windows 2000 Display driver, Version 56.72 DriverProductVersion: 6.14.10.5672 (met excuses voor de lentgte :oops: ) Ik heb al meerdere malen de videokaart driver geinstalleerd, steeds volgens "het boekje". Zou de kaart defect kunnen zijn? Is er een manier om dat te testen? Heb voor zover ik weet alle laatste drivers voor het moederbord / chipsets geinstalleerd staan, zou het bijv kunnen dat ik bovenstaande melding krijg doordat die drivers niet goed geinstalleerd zijn? (lol) en wederom is er een manier om die te testen/checken zodat het uit te sluiten valt? Kan ik de agp terug zetten naar 8x, of heeft dat geen/weinig, of zelfs een nadelig effect? bah, en dan denk die pc dat hij in een oneindige lus blijft hangen :cry: iig, bedankt weer peace
Link naar reactie
Probeer in ieder geval even terug naar 4x of anders 2x te gaan. Lukt dit nog niet. Haal je videokaart eruit en probeer hem bij iemand anders in het systeem. Draait hij daar wel goed, dan probeer je zijn videocard in jouw systeem. Pas op dat je hem niet stuk maakt :wink:
Link naar reactie
'T wordt een raar verhaal... Heb van het weekend de grafische kaart van een vriend geprobeerd op deze pc; een gf4. Die deed het op zich prima, ben niet gecrashed tijdens het spelen van een spel. Echter in cs, met v-sync aan, zat er een zeer irritante vertraging in; bijv, je wilt naar rechts, dat duurt dan even, en hij stopt niet op het moment dat je verwcht, een soort van doorglijden?! Met v-sync uit deed ie dat niet; dacht alleen altijd dat de fps met v sync uit hoog en stabiel horen te blijven? Bij mij ging die van 100 rustig naar 40 fps :( Geen idee waarom, maar ik heb daarna nog maar eens de agp driver geinstalleerd, en met mn eigen kaart 3dmark03 gedraaid. Dit ging zonder crashen of andere ellende en ik kwam uit op een score van rond de 3700. Ondertussen, in het "spel" van het uitsluiten van onderdelen, heb ik ook pifast gedraaid, ook dit zonder enig probleem, dus de cpu sluit ik ook maar uit. Toen op zoek of ik iets kon vinden wat mn moederbord zou kunnen testen; kwam uit op asus probe.. Nou is het gekke dat de waardes van voltlijnen in mn bios, aida32 en mobo monitor 5 afwijken van die van probe; in probe is de 12v lijn niet tussen de 11,25 en 11,31v, maar een keurige 11,90. Crashen op spellen heeft ie sinds zaterdag niet meer gedaan (heb ook niet bijzonder veel gespeeld maar toch) maar om te zeggen dat t allemaal soepel loopt, nee... Ik heb geen idee of die 3dmark score enigszins goed is, maar aangezien een vriend van me met een veel lagere score een vrijwel altijd stabiele fps van 100 heeft (v sync aan) zou ik toch verwachten dat ik ook zoiets zou moeten kunnen regelen? Heeft iemand nog suggesties wat ik zou kunnen nakijken of proberen? bedankt peace
Link naar reactie
Ik heb sinds deze problemen de pc regelmatig geformatteerd, aantal maal xp home geprobeerd, en nu draai ik op xp pro. Ook heb ik een aantal keer steam verwijderd en opnieuw geinstalleerd, mag allemaal niet baten :-? Ik heb nu, met deze fx5900, een fps die varieert van 100 tot 35, en dat gaat gepaard met een zeer stroef lopend spel, trage reactie (als ik in game ben en chat via friends, het is wachten op tekens die ik dan al even geleden ingetikt had) op muisklik en heen en weer bewegen... Ik heb lang gedacht dat t aan steam lag, maar dat heb ik nu zo vaak vervangen, en ik ken genoeg mensen die exact dezelfde steam gebruiken als ik, dat me dat uitgesloten lijkt? Aangezien ik voor de rest alles heb vervangen, de vraag: kan het zo zijn dat een van de niet vervangende onderdelen (cpu, dvd, cdrw, floppy) stoort op de een of andere manier? Ben ook maar weer eens aan t rond neuzen in mn bios; iemand enig idee wat het video memory cache mode doet? Deze staat bij mij nu ingesteld op UC, en ik heb de mogelijkheid om dit te veranderen in USWC, maar daar moet mn videokaart mee om kunnen gaan? O - moet mezelf corrigeren, in de bios geeft ie bij mn 12v lijn een waarde van 11,84 aan, niet zo laag dus als eerder vermeld; is de psu dan ook uit te sluiten of loop ik te hard van stapel? peace
Link naar reactie
Volgende dingen kun je nog proberen - Leen even een voeding van iemand anders die wel goed presteerd. En hang die erin, ga dan even intensief testen. Mocht dat ook niet helpen, dan kun je de voeding iig ook uitsluiten. - Je zegt zelf dat je de processor hebt uitgesloten, zou ik toch nog even niet doen. Ga het ding eens onderklokken en dan kijken hoe het draait. Ik heb laatst ook iets meegemaakt met een AXP2800+, dat bleek uiteindelijk ook een brakke processor te zijn. Nooit geschoten is altijd mis he.
Link naar reactie
Deze p4 heeft altijd goed gewerkt en voor zover ik weet is de kloksnelheid niet veranderd. Proberen kan geen kwaad lijkt me; maar ik heb geen idee hoe je een cpu moet over- of onderklokken :lol: ' Die voeding verschilt in waardes; in asus probe geeft ie nu een vrij constante 11,9v waarde aan waar die in mbm5 en aida32 schommelt tussen de 11,19 en 11,31...zal iig checken wat een multimeter aangeeft. Heb ook nog wel door mn bios "gebladerd" maar of ik daar nou wijzer van ben geworden :S peace
Link naar reactie
[quote:12811268a3]Ik heb nu, met deze fx5900, een fps die varieert van 100 tot 35, en dat gaat gepaard met een zeer stroef lopend spel, trage reactie[/quote:12811268a3] Het zou kunnen dat de CPU aan het throttelen is. Dat betekent dat-ie zichzelf terugklokt omdat de temperatuur te hoog wordt. Als throttelen niet helpt om de temp laag genoeg te houden zal de CPU crashen.
Link naar reactie
Aangezien voor de rest alles is vervangen is voor mij de cpu altijd een verdachte. Kan ik dat throttelen dan voorkomen door de cpu te onderklokken, en dus de temperatuur al lager te houden? Of is t dan einde verhaal en een nieuwe cpu halen? Er dan vanuit gaande dat de sensoren brak zijn, zoals [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=120928&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=]hier[/url] besproken ? Ook in asus probe is de cpu temp ca 30 graden. En tot hoever klok je zoiets terug? En :P zou ik dat dan moeten merken in een stabielere fps en en beter lopend spel? een gek kan meer vragen stellen dan een wijze kan beantwoorden, t blijkt iedere keer weer :( peace
Link naar reactie
Heb me wat beter verdiept in mbm5; en het denk ik goed ingesteld nu; Volgens mbm5, en nadat ik mn bios geflashed heb naar de meest recente versie, geeft ie in vrijwel alle programma's een cpu temp aan van 70 graden, en dit loopt op naar zo'n 73 graden (en dan heb ik 10 minuten ofzo gegamed) De vcore is 1,82 waar volgens mij mn cpu maar 1,75 aankan; in de bios kan ik dit niet instellen, staat standaard op auto :\ Ben van plan om een Zalman CNPS 7000A-Cu aan te schaffen in de hoop die temp omlaag te krijgen, heb er alleen een hard hoofd in :-? Ideeen? peace
Link naar reactie
Heb je de NVIDIA 56.64 drivers al eens geprobeerd ? Je moet dan wel de huidige drivers deinstalleren, met VGA drivers starten en alles wat met NV* begint weggooien. Heb diverse systemen met verschillende NV drivers met deze versie uitgerust die met 'nv4-disp' meldingen kwamen.
Link naar reactie
De temperatuur vd cpu was een kromme meting van een of andere sensor; de temperatuur vd cpu liep na het opstarten wel erg hard op: 16, 17, 69 graden. Na dat anders ingesteld te hebben, en nu die zalman erop geschroefd is, is de pc heerlijk stil en koeler dan the fonz. Heb gisteren 56,64 geinstalleerd; sindsdien is die niet meer gecrashed in een spel, maar blijft t allemaal nog erg stroef lopen, en er zit een heel hinderlijke soort van vertraging in. In ultimate troubleshooter geeft die aan (en dat was bij 56,72 ook) dat nvsvc32.exe niet ok is; na dit opgezocht te hebben blijkt dit een of andere driver ondersteunend iets te zijn, naar mijn idee hetgeen dat de refreshrate unlockt (nl toen ik dit had geblokkeerd van opstarten, had ik geen volledig uitgevult beeld in welk spel dan ook, en bleef mn fps op 60). In de hoop dat wellicht daar iets mis mee ging, heb ik refreshlock geprobeerd; beeld vulde uit, fps gingen naar de 100, maar, onstabiel, klapte soms zelfs terug naar 25 fps... Het enige wat ik nog kan bedenken is de vcore waarde van 1,82; heb gehoord dat dit te hoog is, dat p4 max 1,75 aan kan. Om dit in te stellen in de bios moet ik echter mn moederbord op 'jumperfree' instellen. Gezocht hoe ik dat denk te gaan doen in de manual, op de asus site, her en der op forums; maar geen idee. Lijkt me sterk dat ik ale jumpers van het mobo af moet halen? Bij de specs van het mobo geeft ie aan: 1 x AGP 8X (1,5 volt only), waar die in asus probe meldt dat er 3,3v op de agp poort staat?? klopt dat? Ben inmiddels ook druk aan t mailen met allerlei leveranciers; in de hoop dat iemand met de gouden tip komt :( Suggesties, ideeen, heel graag! peace
Link naar reactie
Misschien dat de koeler eerst niet meer goed op de cpu zat ... (kan de 16,17->69 verklaren). Om de hogere vcore hoef je je denk ik ook niet druk te maken zolang de temperatuur van de cpu nu weer goed is. [quote:e7141339c0="PeaceFrog"]Heb gisteren 56,64 geinstalleerd; sindsdien is die niet meer gecrashed in een spel, maar blijft t allemaal nog erg stroef lopen, en er zit een heel hinderlijke soort van vertraging in. [/quote:e7141339c0] We hebben 't hier alleen om CS? Is dat niet praktisch HL? Ik had met dat spel nl. ook met stroefheid / lage framerate te kampen. Verschillende driver versies geprobeert, de ene slechter dan de andere, maar 60.72 loopt gewoon perfect.
Link naar reactie
De lage framerate heb ik alleen in cs, domweg omdat ik niet zou weten hoe t in andere spellen (hitman 3, manhunt) is af te lezen. Crashen, met of zonder foutmelding, blijft ie doen, op alle spellen. Heb ook t idee dat de score die ik in 3dmark03 krijg niet bijzonder hoog is, ca 3700 punten; m.i. gaat er iets fout tussen mobo, agp poort en gfx crd, of in een andere volgorde :S, eigenlijk weet ik t niet. Aangezien alles al is vervangen blijf ik ook denken aan de cpu; al heb ik daar meerdere tests op los gelaten die allemaal met succes zijn afgerond. De leverancier van het mobo en mem heeft na wat mailverkeer aangeboden het mobo en mem terug te nemen en te vervangen met nieuwe; klinkt dit jullie, na dit verhaal, zinvol in de oren? peace
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Opgelost :D Het lijkt erop dat de instabiele fps aan de cpu te wijten was; een nwe p4 2,8 ghz heeft dat opgelost. Het crashen, de foutmeldingen, blauwe schermen e.d. waren te wijten aan het moederbord (of het geheugen) Ook dat is gewisseld en alles draait nu als een zonnetje. Hartelijk dank aan iedereen die mee heeft gedacht! peace
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...