Ga naar inhoud

ik kan dit niet volgen ....


Aanbevolen berichten

Mijn machine: PCChips M590, met AMD K6-2, 315 MHz. Ik had twee SDRAM geheugen modules: een 32 MB PC-66 en een 64MB PC100. Dit werd gelezen door aida32 en ctSPD gaf de specifieke informatie. Nu heb ik de 32MB PC-66 module vervangen door een module met 128MB PC-100. (dus nu, beide modules van Infeneon en beide PC100). Aida32 leest (correct) in slot 1 64MB en in slot 2 128MB. Echter ctSPD geeft nu het bericht: 'at least one DIMM with wrong or missing DIMM found', en geen informatie. Wat betekent dit? Is de nieuwe module niet in orde? Hoe kan ik dit eventueel testen?
Link naar reactie
[quote:0280a54c46="Sylvester"]Het beste is om geheugen van hetzelfde merk te gebruiken. Je verteld niet in je verhaal van welke merken de geheugen zijn. Maar zolang de boel werkt kun je nog gewoon doorgaan :D[/quote:0280a54c46] Ik weet niet of ie ge-edit heeft, maar er staat dat beide dimmen infineon PC100 zijn :roll: :wink:
Link naar reactie
[quote:b2b23bb8d8="Wim Sturkenboom"]SPD staat ergens bij je geheugen-timingen. En als het niet echt werkt, wat werkt er niet? Wordt geheugen in BIOS goed herkent? Zo nee, hoeveel wordt er herkend? Memtest86 er als eens op los gelaten (indien van toepassing)?[/quote:b2b23bb8d8] Ik heb het idee dat ondanks (dankzij ?) de wisseling van 64MB naar 128 MB het geheel langzamer loopt. Verder ook enkele 'crashes', voortijdige afsluitingen. Verder is het natuurlijk raar dat ctSPD nu ineens niet meer de modules kan lezen. En wat moet ik denken van de melding 'at least one DIMM with wrong or missing DIMM found'? Microsoft Memory Diagnostics vindt geen probleem. Hoe kan ik nagaan of het geheugen in BIOS goed herkend wordt?
Link naar reactie
In de standaard setup staat het geheugen vermeldt. Dus hier check je de hoeveelheid. Doe de modules er eens om de beurt in en kijk of het probleem er dan nog is, zo vind je de rotte appel. (geheugenkaartje) In de bios is een optie van iets als auto detect dimm clock/voltage of iets in die trend. Zet die op manual. Maar dat heeft in dit geval denk ik geen nut. Nu moet je zelf de snelheid en timings instellen.
Link naar reactie
[quote:0a31fe5724="brammy!"]lekker duidelijke topic name dan snapt toch niemand waar dit over gaat daar word dit forum niet overzichtelijker op!![/quote:0a31fe5724] (Sorry, ff offtopic gelul) Kennelijk toch wel doeltreffend, jij hebt toch ook gekeken? Nu weet je waar het over gaat en kennelijk volgt de topicstarter het echt niet meer. Ik snap ook niet wat dit met het overzicht van het forum er mee te maken heeft, bij mij staat er nog steeds een lijst met onderwerpen, die allemaal een andere titel hebben.
Link naar reactie
[quote:bd9aa92025="brammy!"]lekker duidelijke topic name dan snapt toch niemand waar dit over gaat daar word dit forum niet overzichtelijker op!![/quote:bd9aa92025] Inhoudelijke bijdrage tot het probleem wat ik naar voren heb gebracht wordt hogelijk op prijs gesteld, vooral omdat het nog niet is opgelost! En dat is toch het doel van dit forum, dacht ik.
Link naar reactie
[quote:c02fbe658d="ldej24"]Microsoft Memory Diagnostics vindt geen probleem.[/quote:c02fbe658d]Geeft die ook aan hoeveel memory er is? Heb je overigens je machientje overgeklokt? 315MHz lijkt een beetje een vreemde waarde. Weet je welke chipset er precies in zit? En nu weten we nog steeds niet wat er [i:c02fbe658d]niet echt werkt[/i:c02fbe658d]. Is dat alleen de snelheid?
Link naar reactie
Druk er eens weer de oude geheugenkaartjes in en probeer eens je bios te flashen. Ik heb vroeger (toen ik 9 was) een AMD K6-2 400 Mhz gehad met een Asus P5A-B mobo. Liep perfect. Totdat ik mijn geheugen wou uitbreiden van 64 mb naar 192 mb. Daar voor gebruikte ik pc-133 sd-ram. Liep niet lekker. Ik heb mijn bios geflasht en het liep weer perfect. Ik weet niet of je verstand hebt van bios flashen. Als je iemand in je buurt kent die wel wil bios flashen gewoon eve laten doen! Greetz, Sylvester :D
Link naar reactie
[quote:cd86800eed="Wim Sturkenboom"][quote:cd86800eed="ldej24"]Microsoft Memory Diagnostics vindt geen probleem.[/quote:cd86800eed]Geeft die ook aan hoeveel memory er is? Heb je overigens je machientje overgeklokt? 315MHz lijkt een beetje een vreemde waarde. Weet je welke chipset er precies in zit? En nu weten we nog steeds niet wat er [i:cd86800eed]niet echt werkt[/i:cd86800eed]. Is dat alleen de snelheid?[/quote:cd86800eed] Inmiddels werkt het. Nou ja .... ? Zonder iets te veranderen bleek ctSPD de volgende ochtend netjes de modules te lezen. (fabrikant, type, CAS- en RAS-waarden, Checksum en andere gegevens. Alleen onder SPD-EEPROM bugfree geeft error, maar ik heb begrepen dat dat geen consequenties heeft). Echter gisteren, nadat ik een virusprogramma uit het opstartmenu had verwijderd werkte het weer niet. Niet na een koude en niet na een warme boot. En nu, na een nachtje slapen werkt het weer wel. Een computer met luimen? Stabiliteitsprobleem? 315Mhz is inderdaad een vreemde waarde, maar ik heb mij laten vertellen dat dit bij deze moederbord (M590) - processor (AMD-K6-2) combinatie zo is.
Link naar reactie
[quote:1e4f11361c="Sylvester"] Ik heb mijn bios geflasht en het liep weer perfect. Ik weet niet of je verstand hebt van bios flashen. Als je iemand in je buurt kent die wel wil bios flashen gewoon eve laten doen! Greetz, Sylvester :D[/quote:1e4f11361c] Ik zou graag wat gedachten over BIOS flashen willen uitwisselen. Moet ik daar een nieuw onderwerp voor beginnen?
Link naar reactie
[quote:1d75977352="ldej24"][quote:1d75977352="Sylvester"] Ik heb mijn bios geflasht en het liep weer perfect. Ik weet niet of je verstand hebt van bios flashen. Als je iemand in je buurt kent die wel wil bios flashen gewoon eve laten doen! Greetz, Sylvester :D[/quote:1d75977352] Ik zou graag wat gedachten over BIOS flashen willen uitwisselen. Moet ik daar een nieuw onderwerp voor beginnen?[/quote:1d75977352] Als het nog te maken heeft met bovenstaand probleem dan hoeft het niet. Voor de duidelijkheid kan je wel een nieuw topic openen, maar dan zou ik deze laten rusten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...