Ga naar inhoud

Laptop specs


Aanbevolen berichten

Hai, Binnenkort (half juni) sta ik voor de aanschaf van een nieuwe laptop. Tijd dus om over de specs na te denken, o.a. de CPU e.d. Wat er met die laptop vooral zal gebeuren is Internet/e-mail, Office werk, en Spellen a la Command en Conquer Generals, Simcity 4, etc... . Dus GEEN 3D spellen zoals Halflife en die aanverwante zaken. En dit zal voornamelijk thuis op de bank gebeuren (Dus battry life is minder belangrijk). Mijn vraag is dan ook, Kan ik hiervoor uit de voeten met een Celeron 2600 of moet ik het echt hogerop zoeken? Indien Celeron uit den boze is, Heeft AMD dan een goede keus? Indien geen AMD, Is het dan beter om een Centrino CPU te nemen of kan ik volstaan met een P4 (en een handdoek op schoot ;-) )? En wederom? Biedt AMD iets bruikbaars in deze categorie? Ik weet dat AMD laptops meestal betaalbaarder zijn, dus als de kwaliteit gelijk is gaat mijn voorkeur hier natuurlijk naar uit. Wat je uit deze vraag vooral zult proeven is :ik weet het dus gewoon niet. Ik heb een beperkt budget (zeg 1200 Euro) en wil toch wat leuke dingen kunnen doen. Indien iemand hierin wijze woorden kan spreken, dan heel graag! Alvast bedankt!
Link naar reactie
Nou, 1200 euro is tegenwoordig geen beperkt budget meer voor een laptop. Qua processor zou ik zeker niet gaan voor een Celeron, aangezien je meer hebt aan een lager geklokte P4 of een mobile Athlon. Dit met de gedachte dat je met een notebook niet zo snel in de toekomst wil en gaat upgraden (denk bijvoorbeeld aan koeling, dat pas je in een laptop niet zo gemakkelijk aan). Zelf zou ik ook de volgende zaken in gedachte houden: 1. Neem geen laptop met shared videogeheugen, de prestaties schieten omhoog met een laptop met ATI Radeon of Geforce-videochip met dedicated geheugen en da's niet alleen bij spelletjes! 2. Scherm: Er zijn 17" of 15,4" breedbeeldschermpjes (16:9) te krijgen met 1280x800dpi of conventionele 15" SXGA-schermpjes met 1400x1050dpi (tegenover de standaard 1024x768dpi). Heb je wel scherpe ogen voor nodig, want alles is wel een stukkie kleiner. Er past wel alleen veel meer op je desktop en alles ziet er veel scherper uit (ideaal voor Office dus). 3. Wel of geen DVD-brander, min. 512MB voor WinXP en een flinke HDD (80GB bijvoorbeeld). Dit zijn ook onderdelen die je niet zo snel vervangt. Voor merken zou ik kijken naar Acer of Asus. Deze twee merken bieden het meeste waar voor hun geld vind ik.
Link naar reactie
[quote="Amaltheus"]Volgens mij is er vaak zat aangegeven dat je niet een topic moet beginnen met "binnenkort ben ik plan dit en dat te kopen...."[/quote] Of dat vaak zat is aangegeven weet ik niet, ik kom eigenlijk nooit op dit forum. Maar ik stel volgens mij toch gewoon een legitieme vraag? Lijkt me niet iets om flamewars over te gaan beginnen of wat dan ook. Ik leg een situatie uit en vraag om advies van mensen die hier wellicht uit ervaring of expertise een betere kijk op hebben. Ook heb ik niet gevraagd om het aanwijzen van een merk of type laptop. Alleen maar naar wat voor soort/type CPU voor mij in beeld zou moeten komen. Lijkt mij een legitieme vraag op een forum waar gebruikers elkaar helpen?
Link naar reactie
[quote:935c40444e="Amaltheus"]Volgens mij is er vaak zat aangegeven dat je niet een topic moet beginnen met "binnenkort ben ik plan dit en dat te kopen...."[/quote:935c40444e]Waar slaat dat nou toch op. Deze man/vrouw is van plan om een laptop te gaan kopen, dan kan hij toch wel om advies vragen? je gaat toch niet om advies vragen over een product als je dat al hebt gekocht? Waar slaat dat op ? :-?
Link naar reactie
[quote:b0f09f0107="bbx"] maar of dat allemaal gaat lukken voor 1200 euro? Ik betwijfel het hoor. Voor dat geld lukt het om een goede desktop in elkaar te zetten, maar ik denk dat je voor een laptop toch echt iets dieper in de buidel moet tasten.[/quote:b0f09f0107] Tsja, het is natuurlijk aan TS zelf waar ie voor kiest voor die 1200 euro. Maar hier zou ik me iig aan houden: a. Geen Celeron! (mobile P4 of mobile AMD AthlonXP) b. Geen shared videogeheugen! (Radeon of GeForce) c. 512MB intern geheugen! (standaard tegenwoordig). Zoiets bijvoorbeeld? http://www.beat-it.nl/cgi-bin/beatit.storefront/40a89f3300ad9a20271b3e045ed4064b/Product/View/ACR-LX.A1005.203
Link naar reactie
[quote:51fffa825e]Zelf zou ik ook de volgende zaken in gedachte houden: 1. Neem geen laptop met shared videogeheugen, de prestaties schieten omhoog met een laptop met ATI Radeon of Geforce-videochip met dedicated geheugen en da's niet alleen bij spelletjes! 2. Scherm: Er zijn 17" of 15,4" breedbeeldschermpjes (16:9) te krijgen met 1280x800dpi of conventionele 15" SXGA-schermpjes met 1400x1050dpi (tegenover de standaard 1024x768dpi). Heb je wel scherpe ogen voor nodig, want alles is wel een stukkie kleiner. Er past wel alleen veel meer op je desktop en alles ziet er veel scherper uit (ideaal voor Office dus). 3. Wel of geen DVD-brander, min. 512MB voor WinXP en een flinke HDD (80GB bijvoorbeeld). Dit zijn ook onderdelen die je niet zo snel vervangt. Voor merken zou ik kijken naar Acer of Asus. Deze twee merken bieden het meeste waar voor hun geld vind ik.[/quote:51fffa825e] Hai, Bedankt voor je reactie. Uiteraard wil ik ook andere zaken meenemen in de overweging. Maar aangezien deze topic area over CPU's en aanverwante artikelen gaat leek het me goed me hier ook toe te beperken. Overigens heb ik inderdaad een aantal laptops binnen mijn budget gezien, maar met de specs die je hierboven beschrijft? Ik denkd at je dan al gauw een paar honderd Euro hoger uitkomt. Mvg
Link naar reactie
[quote:8a9007ded0="Obi-wan-kenobi"][quote:8a9007ded0="bbx"] maar of dat allemaal gaat lukken voor 1200 euro? Ik betwijfel het hoor. Voor dat geld lukt het om een goede desktop in elkaar te zetten, maar ik denk dat je voor een laptop toch echt iets dieper in de buidel moet tasten.[/quote:8a9007ded0] Tsja, het is natuurlijk aan TS zelf waar ie voor kiest voor die 1200 euro. Maar hier zou ik me iig aan houden: a. Geen Celeron! (mobile P4 of mobile AMD AthlonXP) b. Geen shared videogeheugen! (Radeon of GeForce) c. 512MB intern geheugen! (standaard tegenwoordig). Zoiets bijvoorbeeld? http://www.beat-it.nl/cgi-bin/beatit.storefront/40a89f3300ad9a20271b3e045ed4064b/Product/View/ACR-LX.A1005.203[/quote:8a9007ded0]Geef ik je helemaal gelijk in. Is trouwens een mooi laptopje dat je daar aankaart. Wist helemaal niet dat dat kon voor dat geld. Respect 8)
Link naar reactie
[quote:986c6ea24d="Obi-wan-kenobi"] http://www.ictsale.com/?page=product&sku=DM657A_18_1&p=0&cat=Notebooks [/quote:986c6ea24d] Hee... dat is een aardige site. [quote:986c6ea24d="Obi-wan-kenobi"]Speur ook 's in de PW ... :wink: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/68[/quote:986c6ea24d] Over de PW... Het idee is aardig, maar ik heb al een paar keer gemerkt dat de informatie lang niet altijd accuraat is. Ik vertrouw er dus niet al te veel meer op. Hoewel je er vaak wel mee bij tot dusver onbekende leveranciers terechtkomt. Maar voordat we helemaal Off-topic raken.. (volgens mij is een laptop advies hier eigenlijk al off-topic?). Mag ik als conclusie trekken dat een laptop CPU richting de Athlon XP 2500 eigenlijk en bruikbare CPU biedt met het meeste waar voor zijn geld? (m.a.w. de goedkoopste die toch bruikbaar is ;-) ) Mvg,
Link naar reactie
[quote:0ce928b301="Amaltheus"]Heb je helemaal gelijk in, misschien was mijn reactie iets te overspannen. Excuses hiervoor. [/quote:0ce928b301] geaccepteerd [quote:0ce928b301="Amaltheus"] // ontopic: Ook al bij Dell gekeken?[/quote:0ce928b301] Dell lijkt aardig, bieden momenteel ook standaard 512 MB aan. Maar ik zat dus met die CPU vraag. Bovendien denk ik ook nog even na over de grafische CHipset, maar daar is een andere area voor. Daar moet ik nog posten. Mvg
Link naar reactie
[quote:786c159402="tuckson"] [quote:786c159402="Obi-wan-kenobi"] http://www.ictsale.com/?page=product&sku=DM657A_18_1&p=0&cat=Notebooks [/quote:786c159402] Hee... dat is een aardige site. [/quote:786c159402] Ja, die gasten bieden merkspul aan tegen groothandelsprijzen, met behoud van de merkgarantie. [quote:786c159402="tuckson"] [quote:786c159402="Obi-wan-kenobi"]Speur ook 's in de PW ... :wink: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/68[/quote:786c159402] Over de PW... Het idee is aardig, maar ik heb al een paar keer gemerkt dat de informatie lang niet altijd accuraat is. Ik vertrouw er dus niet al te veel meer op. Hoewel je er vaak wel mee bij tot dusver onbekende leveranciers terechtkomt. [/quote:786c159402] Kan altijd bij de desbetreffende leverancier vragen of de prijs, voorraad en specs kloppen ... en je kan ook hier checken of het een goede leverancier is a.d.h.v. koperservaringen: http://www.tweakers.net/shopsurvey [quote:786c159402="tuckson"] Maar voordat we helemaal Off-topic raken.. (volgens mij is een laptop advies hier eigenlijk al off-topic?). [/quote:786c159402] Laat maar naar 'Anders (Hardware)' verplaatsen ... [quote:786c159402="tuckson"] Mag ik als conclusie trekken dat een laptop CPU richting de Athlon XP 2500 eigenlijk en bruikbare CPU biedt met het meeste waar voor zijn geld? (m.a.w. de goedkoopste die toch bruikbaar is ;-) ) [/quote:786c159402] Ja, maar veel notebookbouwers beperken zich uitsluitend nog tot Intel.
Link naar reactie
[quote:8d7692b0c4="egslim"]Wat mij betreft staat deze topic hier niet verkeerd. [/quote:8d7692b0c4] Flexibele instelling, hou ik van... [quote:8d7692b0c4="egslim"] Overigens is mobile Celeron volgens mij wel beter dan de gewone Celeron, omdat de mobile versie 256kB cache heeft - dus tweemaal zoveel.[/quote:8d7692b0c4] Om eerlijk te zijn? Nog nooit van van een Mobiele Celeron gehoord... Het enige wat ik steeds maar over Celeron hoor is dta het CPU's voor armoedzaaiers zijn..., nergens goed voor..., veel te traag..., afgeschreven door Intel... , blablabla.... je kent dat wel. Is dat dan niet zo?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...