Ga naar inhoud

Lawaai processorkoeler


Aanbevolen berichten

Op zichzelf ben ik over mijn PC een Dell Dimension 8300 met Pentium 4 3,2 Mhz processor en 1024 Mb geheugen zeer tevreden. Normaal is hij ook mooi stil, maar zodra hij flink werk moet verzetten, zoals bijvoorbeeld bij video-bewerking, dan gaat de processor koeling steeds meer lawaai maken. Is hier iets aan te doen? Kun je bv. het toerental verlagen; dat maakt het wel nodig dat je op de een of andere manier de processor temperatuur ook in de gaten moet kunnen houden, maar hoe.
Link naar reactie
Ik geloof niet dat de dell dimension 8300 wel een temperatuur sensor heeft. Mijn dell dimension 8200 heeft dat ook niet en volgens mij heeft geen 1 dell dat. Dan is het ook nog eens zo dat op de proccesor geen fan zit maar alleen aan de achterkant van de pc! Is het niet toevallig je videokaart die zoveel lawaai maakt?
Link naar reactie
Nou, aan de achterkant van de kast zitten twee ventilatoren. Een is uiteraard van de voeding, de ander, een veel groter exemplaar, zit in de achterwand van de systeemkast en koelt via een groen koker de koelribben die op de processor zitten. En die fan zorgt volgens mij juist voor dat lawaai; ik denk dat die groene koker min of meer als klankbord functioneert ....... Tot slot zit er nog een kleine fan op de grafische kaart (ATI Radion 9800 Pro), maar die kan niet zo veel herry ontwikkelen.
Link naar reactie
[quote:1eb1dac2ca]Nou, aan de achterkant van de kast zitten twee ventilatoren. Een is uiteraard van de voeding, de ander, een veel groter exemplaar, zit in de achterwand van de systeemkast en koelt via een groen koker de koelribben die op de processor zitten. En die fan zorgt volgens mij juist voor dat lawaai; ik denk dat die groene koker min of meer als klankbord functioneert ....... Tot slot zit er nog een kleine fan op de grafische kaart (ATI Radion 9800 Pro), maar die kan niet zo veel herry ontwikkelen.[/quote:1eb1dac2ca] Ja bij mijn pc is dat precies hetzelfde, en ik weet zeker dat de videokaart de herrieschopper is! Ik had eerst een geforce 4 mx 420 in mijn pc en die videokaart die had geen fan, dus toen was mijn pc muisstil. Nu heb ik een radeon 9800 in mijn pc en die kleine fan maakt heel veel geluid. En als je mij niet geloofd dan test het maar, trek het stroomkabeltje van die grote fan op het moederbord uit en je zal merken dat je pc nog evenveel lawaai maakt. Verder is het ook zo dat die grote fan (als die al lawaai maakt) een soort lage brom geeft in vergelijking met het gezoem die de fan op de videokaart maakt. Di wordt dan weer veroorzaakt doordat het toerental van de kleine fan veel hoger is. Ik hoop dat dit genoeg argumenten zijn. :D
Link naar reactie
[quote:dfcfc5d509="tweakermatt"]Aanvulling op hierboven: vervang als het een klein fannetje is die veel toeren maakt het door een 80mm fan ofzo die minder toeren maakt (maar evenveel lucht verplaatst) :) :)[/quote:dfcfc5d509] of koop gewoon een VGA silencer: [img:dfcfc5d509]http://www.arctic-cooling.com/img/produkte/product_vga_silencer.jpg[/img:dfcfc5d509] deze neemt dan wel 2 sloten in beslag, maar koelt wel goed en blaast de warme lucht meteen de kast uit... en je kunt hem op 2 standen zetten, dan hoef je hem helemaal niet te horen als je alleen maar wat aan het surfen bent... link: http://www.arctic-cooling.com/en/products/vga_silencer/ bij mij maakt normaal de videokaartfan het meeste lawaai, want die is ongeveer versleten (heb een nieuwe besteld bij een IA, maar die zijn altijd lekker traag...). ALs ik een cdtje brand, dan maakt me brander echter een helehoop herrie, alsof er een helecopter naast me opstijgt...
Link naar reactie
HardTrance, wie ben ik om aan je woorden te twijfelen? Als jij dat proefondervindelijk vastgesteld hebt, dat dit waarschijnlijk aan de koeler van de grafische kaart ligt, dan neem ik dit zondermeer van je aan. Ik vind het alleen vreemd dat e.e.a. zich voordoet op het moment dat de computer harder moet werken ..... dus bijvoorbeeld bij het encoden van video of bij het samenstellen van een film via bv. Pinnacle Studio. Mijn grafische kaart heeft het nooit zwaar, omdat ik nooit van die zware grafische spellen speel. Eigenlijk ben ik zelfs met die Geforce 9800 Pro overdone, maar die zat nu eenmaal in die zware configuratie.
Link naar reactie
Als de processor koeler sneller gaat draaien omdat de processor warmer wordt dan heeft dit een reden. Inderdaad omdat deze z'n warmte kwijt moet. De enige mannier om dit op te lossen is om een stillere cpu koeler kopen. Maar wel raar dat dell geen temperatuur sensor heeft. Je hoort toch gewoon de temperatuur te kunnen meten. :-?
Link naar reactie
[quote:2ab930164a="Bear664"]HardTrance, wie ben ik om aan je woorden te twijfelen? Als jij dat proefondervindelijk vastgesteld hebt, dat dit waarschijnlijk aan de koeler van de grafische kaart ligt, dan neem ik dit zondermeer van je aan. Ik vind het alleen vreemd dat e.e.a. zich voordoet op het moment dat de computer harder moet werken ..... dus bijvoorbeeld bij het encoden van video of bij het samenstellen van een film via bv. Pinnacle Studio. Mijn grafische kaart heeft het nooit zwaar, omdat ik nooit van die zware grafische spellen speel. Eigenlijk ben ik zelfs met die Geforce 9800 Pro overdone, maar die zat nu eenmaal in die zware configuratie.[/quote:2ab930164a] WAt je dus kan doen is: als je bijna niks doet, luisteren waar het meest lawaai vandaan komt, en eventueel je vinger in het midden van een aantal fans drukken, en dan kijken wanneer het meeste geluid weg is. Niet te lans de fans stilhouden trouwens.
Link naar reactie
[quote:d903cb13a3="Bear664"] En Interficior: ik zal eerst wat eelt op mijn vingers kweken en dan steken we ze eens een keer in de gehaktmolen ......[/quote:d903cb13a3] je steekt ze niet in je fan , maar drukt middenop de fan. De fan stopt nu met draaien en je hoeft helemaal niet bang te zijn voor je vingers.
Link naar reactie
Hmm ik heb een even bij mijn dell gecheckt en de cpu cooler als je die fan aan de achterkant van de pc zo mag noemen (op de cpu zit namelijk een heatsink) draid altijd op dezelfde stand! Ik vraag me af of niet de koeling in de voeding degene is die veel geluid produceerd als de pc het zwaar heeft. Het is namelijk ook zo dat als de cpu het zwaar heeft vraag deze meer stroom dus ook meer van de voeding. Als het de voeding is kun je er dus niks aan doen.
Link naar reactie
Nou ik heb maar eens de proef op de som genomen, omdat het geluid weer eens niet echt om aan te horen is. Heb net de kast opengemaakt terwijl de computer aanstond. Nu was goed te horen dat het lawaai van de processorkoeler komt; heb ook het stekkertje even losgehaald en toen was het ook afgelopen met het lawaai. De koeling is blijkbaar geforceerd gezien het feit dat een groene koker de lucht van de fan rechtstreeks naar de processor leidt. Het vreemde is nu dat, zodra ik die groene koker wegklap (hij is draaibaar), dat dan de snelheid cq het lawaai van fan terugloopt .... Maar ja, die koker zal ik wel niet weg kunnen halen, omdat de processor anders te weinig koeling krijgt .... Of is deze fan misschien via het bios te regelen, omdat hij zijn stroom blijkbaar ook van het moederbord krijgt?
Link naar reactie
die koker zou ik niet weghalen. De warme lucht van de processor gaat nu door de koker rechtstreeks naar buiten. ZOnder de koker zal de lucht langer in de kast blijven, waardoor de temperaturen omhoog gaan... je zou de koker weg kunnen halen en een normale fan op je koelblok zetten.
Link naar reactie
Je zou de koker weg kunnen halen en daarvoor in de plaats een casefan plaatsen. Zodat er toch frisse luch naar binnen gezogen wordt. En je zou nog een casefan naar buiten kunnen later blazen. En als je deze 5 volt maakt zijn ze nog stil ook. En misschien een regelbare cpu koeler erop zetten van coolermaster. Deze kun je ook langsamer zetten en dus ook stiller. :D
Link naar reactie
[quote:d162ac25a5="Kaz'Duzar"]die koker zou ik niet weghalen. De warme lucht van de processor gaat nu door de koker rechtstreeks naar buiten. ZOnder de koker zal de lucht langer in de kast blijven, waardoor de temperaturen omhoog gaan... je zou de koker weg kunnen halen en een normale fan op je koelblok zetten.[/quote:d162ac25a5] Ik dacht mij te kunnen herinneren dat die a-merk pc's vaak een intake fan hebben die zijn lucht via de tunnel over de processor blaast, dus niet andersom. Wat je kan doen is die fan vervangen voor 1 die minder herrie maakt, of je koopt een nieuwe processor koeler, dan kan die windtunnel ook weg.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...