Ga naar inhoud

temperatuur hard disk


Aanbevolen berichten

[quote:f3fd17caa5="no_name"][quote:f3fd17caa5="MichelG"][quote:f3fd17caa5="jayday"]nee joh mn [u:f3fd17caa5]temps:[/u:f3fd17caa5] 35C CPU, 33C Case dus die uitspraak klopte niet helemaal :wink:[/quote:f3fd17caa5]Dat klopt, de cpu van m'n vader zijn pc (p4 3Ghz) blijft netjes onder de 30 graden ,dus. Maar om de temperatuur omlaag te krijgen zou een casefan wel helpen. Als je kast het ondersteund zou ik voorin de kast 1'tje naar binnen later blazen (precies voor de harddisk) en anders 1'tje aan de zijkant een beetje in het midden. Of voor de harddisk. Mijn maxtor DiamondMax Plus is nu 25 graden Celcius en na intensief gebruik 30 graden. Ik heb alleen een casefan in mijn side window. (schijf in een 80 GB met 8 mb cache)[/quote:f3fd17caa5] Moet dan wel water gekoeld zijn. Een p4 3.0 met lucht koeling die onder de 30 blijft kan gewoon niet.[/quote:f3fd17caa5]Waarom niet? Is gewoon lucht gekoeld maar [b:f3fd17caa5]niet[/b:f3fd17caa5] met een standaard boxed koelertje. Zit een Cooler Master (nummertje weet ik niet) Deze zuigt overiges wel rechtstreeks lucht aan van buiten, doordat er een pijpje (hoe heet dat ook al weer ... airduct?) tussen de side panel en processor koeler zit.
Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Met de standaard boxed cooler is 30 graden als cpu temperatuur gewoon onmogelijk tenzij de omgevingstemperatuur < 15 graden is of iets dergelijks. Ik denk dat je of naar de verkeerde sensor kijkt (die van de case temp) of dat de sensor nogal afwijkt. Scenic20 Heeft ook een P IV 3,0ghz die gem. zo rond de 55 graden is (stressed) en de harddisk ook ongeveer. Dit alles in een nogal slecht geventileerde aldi kast.
Link naar reactie
[quote:8d075703fd="scenic20"]Met de standaard boxed cooler is 30 graden als cpu temperatuur gewoon onmogelijk tenzij de omgevingstemperatuur < 15 graden is of iets dergelijks. Ik denk dat je of naar de verkeerde sensor kijkt (die van de case temp) of dat de sensor nogal afwijkt. Scenic20 Heeft ook een P IV 3,0ghz die gem. zo rond de 55 graden is (stressed) en de harddisk ook ongeveer. Dit alles in een nogal slecht geventileerde aldi kast.[/quote:8d075703fd]Daar zeg je het zelf al, een slecht geventileerde aldi kast. De kast van m'n vader heeft een direct ingang van frisse lucht voor de cpu koeler. En de lucht wordt dan weer door 2 casefans de kast uitgeblazen. :D (en ik ben alles behalve scheel. :o , en verschil case en cpu temp weet ik wel hoor :wink: )
Link naar reactie
[quote:77e79a8955="R-bin"]Of de tempratuur sensor is gewoon niet zo precies wat nogal vaak voorkomt als ik andere ook mag geloven. M'n processor (p4) is idle nu zo'n 35 graden (maar het is ook aardig warm buiten :)). Ik heb 4 casefans er in zitten dus airflow genoeg.[/quote:77e79a8955]Nou dan kan mijn temperatuur toch ook :) . Deze is in rust of niet intensief gebruik 30 graden en stressed rond de 35 graden. (als het inderdaad niet te warm is buiten en de zon er niet op staat)
Link naar reactie
[quote:4bd99414b6="MichelG"][quote:4bd99414b6="scenic20"]Met de standaard boxed cooler is 30 graden als cpu temperatuur gewoon onmogelijk tenzij de omgevingstemperatuur < 15 graden is of iets dergelijks. Ik denk dat je of naar de verkeerde sensor kijkt (die van de case temp) of dat de sensor nogal afwijkt. Scenic20 Heeft ook een P IV 3,0ghz die gem. zo rond de 55 graden is (stressed) en de harddisk ook ongeveer. Dit alles in een nogal slecht geventileerde aldi kast.[/quote:4bd99414b6]Daar zeg je het zelf al, een slecht geventileerde aldi kast. De kast van m'n vader heeft een direct ingang van frisse lucht voor de cpu koeler. En de lucht wordt dan weer door 2 casefans de kast uitgeblazen. :D (en ik ben alles behalve scheel. :o , en verschil case en cpu temp weet ik wel hoor :wink: )[/quote:4bd99414b6]De aldi kast zuigt de lucht voor de cpu aan de zijkant via een buis aan, dus de lucht die het koelblok ingaat is gewoon kamer temperatuur. Met een boxed cooler, in een gesloten behuizing is het echt niet mogelijk om 30 graden cpu temperatuur te halen, tenzij je natuurlijk op de noordpool zit ofzo
Link naar reactie
Voor de mensen die het niet geloofde, hier een screenshotje: [img:574d92b430]http://home.wanadoo.nl/simongrin/computertotaal/screenshot.JPG[/img:574d92b430] Ik heb hem wel een beetje verkleind, maar mocht dit een probleem zijn dan wil ook best de grote versie plaatsen. Maar zoals jullie zien kan het dus wel :D (en dat nadat mijn broertje iets van een uur far cry heeft gespeelt 8) )
Link naar reactie
Dit is zeker mogelijk.. ik heb op dit moment (luister muziekje, surf wat) ook een CPU-temp van 35 graden, betreft hier een AXP 2400+ Tbred B.. :) temp-sensoren zijn mss niet altijd zo precies, maar zitten toch zeker wel in de buurt.. :) En ik heb ook wel behoorlijk zware luchtkoeling :wink:
Link naar reactie
[quote:678ec5e9f2="tweakermatt"]Dit is zeker mogelijk.. ik heb op dit moment (luister muziekje, surf wat) ook een CPU-temp van 35 graden, betreft hier een AXP 2400+ Tbred B.. :) temp-sensoren zijn mss niet altijd zo precies, maar zitten toch zeker wel in de buurt.. :) En ik heb ook wel behoorlijk zware luchtkoeling :wink:[/quote:678ec5e9f2]Met mijn xp 2400(@2800) zijn de temperaturen ook rond de 35 graden. Dit is eigenlijk alleen maar om te laten zien als je de temperatuur van je hardware lager wil hebben dat je gewoon een goede airflow moet hebben. Daar begon dit ook allemaal mee. Dus voor de startposter en de andere posters met hoge temperaturen. Maakt een goed airflow en je temperatuur zal aanzienlijk dalen. :D
Link naar reactie
Dit zijn mijn gegevens. Veld Waarde Sensoreigenschappen Sensortype ITE IT8712F Sensortoegang ISA 290h Temperaturen Moederbord 38 °C (100 °F) Aux 57 °C (135 °F) Maxtor 6Y080L0 45 °C (113 °F) Koelingsventilatoren CPU 4821 RPM Spanningswaarde CPU Core 1.70 V +3.3 V 3.26 V +5 V 4.87 V +12 V 12.22 V +5 V Standby 4.92 V Heb een amd 2200xp. Volgens dat ik hier gelezen heb, liggen mijn temps dan toch wel wat langs de hoge kant
Link naar reactie
Dat klopt. Als ik zie dat je moederbord 38 graden celsius is. Dat kun je beschouwen als de temperatuur in je kast. Mijn temperatuur is ongeveer 30 graden. Heb je ook een casefan in kast? Want je cpu temperatuur is 58 graden, dit is ook best warm. En je casefan draait een heleboel rpm (4821 rpm). De mijne draait maar 2700 rpm. Dat is veel rustiger. (Ik heb het hier wel over mijn AMD athlon xp en niet over mijn vaders pc, P4) Het lijkt er hier op dat je cpu koeler je processor gewoon niet koeler krijgt omdat het gewoon te warm binnen is. Hij draait zich helemaal suf maar het helpt niks. Ik zou een casefan kopen en deze voorin of in de zijkant monteren. Dit zal een airflow geven en dan zal de temperatuur zeker een stuk dalen. :D
Link naar reactie
[quote:a6ce0723cc="MichelG"]Voor de mensen die het niet geloofde, hier een screenshotje: [img:a6ce0723cc]http://home.wanadoo.nl/simongrin/computertotaal/screenshot.JPG[/img:a6ce0723cc] Ik heb hem wel een beetje verkleind, maar mocht dit een probleem zijn dan wil ook best de grote versie plaatsen. Maar zoals jullie zien kan het dus wel :D (en dat nadat mijn broertje iets van een uur far cry heeft gespeelt 8) )[/quote:a6ce0723cc] Kijk, je geeft het bewijs al, onder de 30 blijven kan niet met lucht! Hier is die al 35, welliswaar stressed zeg je, maar dan nog, ik kan het eigenlijk niet geloven. Doe eerst maar eens een half uur cpu-burn en kijk dan nog eens. Want het is niet zo dat als je even een spel opstart, de cpu gelijk als gestressed kan beschouwd worden.
Link naar reactie
[quote:85a99a9b52="70373R"][quote:85a99a9b52]Moet dan wel water gekoeld zijn. Een p4 3.0 met lucht koeling die onder de 30 blijft kan gewoon niet.[/quote:85a99a9b52]idd. en zelfs met een WC set lukt het je niet om de 3Ghz northwood onder de 30 te krijgen.[/quote:85a99a9b52]Ik zeg niet dat ik hem onder de 30 graden krijg, maar wel in de buurt van 30 graden. :-? Maar nu hou ik er echt over op. Als je het niet wil geloven, dan maar niet. :)
Link naar reactie
[quote:948ca8c48f="MichelG"][quote:948ca8c48f="70373R"][quote:948ca8c48f]Moet dan wel water gekoeld zijn. Een p4 3.0 met lucht koeling die onder de 30 blijft kan gewoon niet.[/quote:948ca8c48f]idd. en zelfs met een WC set lukt het je niet om de 3Ghz northwood onder de 30 te krijgen.[/quote:948ca8c48f]Ik zeg niet dat ik hem onder de 30 graden krijg, maar wel in de buurt van 30 graden. :-? Maar nu hou ik er echt over op. Als je het niet wil geloven, dan maar niet. :)[/quote:948ca8c48f] Dat zei je wel: [quote:948ca8c48f]Dat klopt, de cpu van m'n vader zijn pc (p4 3Ghz) blijft netjes onder de 30 graden ,dus. [/quote:948ca8c48f] Zeg dan ten minste wat je als stressed beschouwd.
Link naar reactie
Nee, je HDD bouw je helemaal in een aluhoes, aparte molexstekker met splitter erop ( kan dus dezelde stekker voor de HDD gebruiken.) Zuigt verse lucht aan de voorkant van de pc en blaast deze je kast weer in. In mijn geval rechtstreeks in de fans die de rest van de "warme"lucht afzuigen. Bijkomend positief effect, als je HDD beetje ratelt hoor je dat ook niet meer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...