Ga naar inhoud

Meer Koeling?


Aanbevolen berichten

  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
het geeft een beetje voldoening... :wink: Maarre ik heb misschien wel een idee voor dit forum: een samenvatting van dit topic want vaak staan er belangrijke dingen in... Wat natuurlijk ook kan is een selectie maken van de beste koelers op dit moment in de FAQ en ff een koelings topic daar maken ik heb over een week of 2 wel tijd om daar evt. aan mee te werken ik houd mij standby... :wink:
Link naar reactie
[quote:5efe12a2d8="jayday"]het geeft een beetje voldoening... :wink: Maarre ik heb misschien wel een idee voor dit forum: een samenvatting van dit topic want vaak staan er belangrijke dingen in... Wat natuurlijk ook kan is een selectie maken van de beste koelers op dit moment in de FAQ en ff een koelings topic daar maken ik heb over een week of 2 wel tijd om daar evt. aan mee te werken ik houd mij standby... :wink:[/quote:5efe12a2d8] suggesties voor de FAQ: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=94483&postdays=0&postorder=asc&start=180 vul daar mijn lijstje maar aan aub... en als jij mee wilt helpen... 8) 8) :D ik PB je wel over anderhalf à 2 weken... dan heb ik genoeg tijd en kunnen we misschien wat onderwerpen verdelen...
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ey...............ik heb De Coolers binnen.Ik heb er 4 besteld en ook 4 binnengekregen :D. Maar die Fans zijn Temp Controlled dus als ik me fan controler er op aan sluit en ik zet hem op het hoogste rpm gaat die fan dan niet vanzelf zich eigen sloomer laten draaien , omdat ie temp Controlled is? :-?
Link naar reactie
De aorogate laat de fan langzamer draaien door met een potmeter het voltage te verlagen. Standaard is dit 12V en je kunt dan vaak het voltage regelen van 12 tot 5 volt. In die fan zelf zit waarschijnlijk een NTC (Negative temperature coefficient). DIt is een weerstand waarvan de weerstand stijgt als de temperatuur omlaag gaat. Dus bij een lage temperatuur krijg je dan bijvoorbeeld 10Volt en bij een hoge temperatuur 12Volt. Ik denk dat als je de aorogate op 12Volt zet, de fan toch langzamer gaat draaien, vanwege die NTC, omdat de NTC in de fan niet weet dat de aorogate ook het voltage verlaagt. Je had toch van die silentx fans besteld?? Ik herriner me dat je in die IA ook nog weerstandjes ofzo kon bestellen, zodat de fan niet meer temp controlled was, want de niet temp controlled was duurder.
Link naar reactie
ja idd de silentX fans maar ik heb er nu 4 binnen en die zijn allemaal Temp controlled. maar wat bedoel je met die weerstandjes.. en ik Begrijp niet echt wat dat temp Conrtolled gedoe is en wat je er aan hebt. en hoe weet je zo zekerd dat als ik de aorogate op 10 v zet dat de silenx fan zich zelf lager of hoger gaat instellen. kan ik die ntc er niet af knippen?
Link naar reactie
Als je bv [url=http://www.inkoopactie.net/topic/kjrl0kr1]dit topic[/url] van die IA leest, dan zie ik dat de fan deze draden heeft: [img:d3ec2870ce]http://www.overclockersclub.com/images/silenxfans/183-small.jpg[/img:d3ec2870ce] en dan zou je daar een 3-5k weerstand kunnen plaatsen ipc die ntc: Die NTC is dat ding met dat groene stipje. [i:d3ec2870ce]Yes, the SX-080-14T is the only fan we carry with an RPM sensor. If you want to run the fan at maximum speed, replace the thermistor with a resistor with a value of 3,000-5,000 ohm. I hope this answers your question! Let me know if you have any others.[/i:d3ec2870ce] En als je nog vragen hebt over dat plaatsen van die weerstand kun je dat misschien beter in het forum van die IA doen, want ik heb die fans nog nooit gezien, dus kan ik een aantal dingen niet met zekerheid zeggen: http://www.inkoopactie.net/ia/m2b1bdg6/3 ALs je die NTC hebt veranderd in een vaste weerstand dan zal het regelen via de aorogate gewoon goed gaan. Ik ben er bijna 100% zeker van dat anders de fanspeed ook nog door die NTC aangepast gaat worden. En het voordeel van temp controlled is dat als de temperatuur heel laag is, je minder geluid hebt. Als je nog vragen hebt hoe je moet solderen: http://www.casejunkies.com/forum/viewtopic.php?t=4120#64029 Daar staat handige info.
Link naar reactie
[quote:71a7bea713="guts007"]Oke dankje..maar.... Hoezo kan die dan stiller zijn. dus als het heel koud in me computerkast is dan gaat die fan langzamer draaien[/quote:71a7bea713] Het vermogen reken je uit met P=UxI, dus spanning * stroomsterkte. Als je de spanning van de fan verlaagt, zal de fan dus minder hard kunnen draaien. De weerstand van de NTC stijgt als de temperatuur omlaag gaat. Over de weerstand staat ook een spanning. HEt voltage van de fan is dus 12V - de waarde van de weerstand. Dus met een kleinere weerstand is de spanning over de fan groter en zal hierdoor harder draaien en dat levert weer meer geluid en airflow op. Dus als het koud is in je kast (en de fan dus niet hard hoeft te draaien) zal de fan minder hard draaien, omdat de weerstand van de NTC groot is. Stijgt de temperatuur, dan zal de fan weer harder gaan draaien. Je moet zelf uitmaken of je temp controlled of een vaste snelheid wilt. Als je ze ze te veel lawaai vind maken, dan zou ik overwegen de NTC te vervangen en anders gewoon zo laten... nog even wat quotes van IA.net: [i:71a7bea713]Ik heb de NTC vervangen door een 3,9 kilo ohm weerstandje. Eerst liep de fan 1800 toeren bij ongeveer 20 graden. Nu loopt ie constant 2300 toeren per minuut. Hij is nog steeds erg stil (niet meer compleet stil) en heeft een grotere airflow, ook op 7V!! Ik ga hem straks regelen met mn fanbus, dus dit is ideaal.[/i:71a7bea713] en de specs Fan Speed: 1400/2400 RPM Air Flow: 18/28 CFM Noise Level: 11.8/14.4 dBA
Link naar reactie
[quote:7c64c3e067="NoepZor"]wrom een weerstand ? gewoon 12v er door jassen, die aerogate regelt dan wel de rpm :wink:[/quote:7c64c3e067] ALs de fabrikant zegt dat je er beter een weerstand tussen kan doen, zou ik dat maar opvolgen... Zonder weerstand gaat de fan nog harder draaien en dus vast buiten zijn specificaties... Hij is immers gemaakt om met weerstand te draaien. Het zal maar eens verkeerd gaan dat je er wel 12 VOlt doorheen jaagt (met de fancontroller)...
Link naar reactie
lol 17 volt.... maar hoeveel volt kan de silenX aan dan.... Ik heb geen weerstand uit de Cooler gehaald.de ntc is tog ook een weerstand. maar als hij gewoon 12 volt aan kan dan kan ik hem tog gewoon op 12 volt laten draaien....en hopen dat de aerogate de rpm regelt...zodat de cooler zichzelf niet langzamer laat draaien. en zo'n weerstandje inplaats van een ntc is weer een hoop gedoe solderen goede weerstand uitzoeken enzo..
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...