Ga naar inhoud

spontane reboot


Aanbevolen berichten

Hallo Ik heb hierover al gezocht met de zoek functie op dit forum maar het antwoord is me nog niet helemaal duidelijk. Het geval is dat ik sinds kort problemen heb met spontane reboot van mijn systeem als ik online aan het gamen ben. Mijn systeem was nooit helemaal stabiel hierbij...af en toe ging dan mijn beeldscherm in de stand-by stand (geen energie besparende instelling) zonder dat mijn computer opstartte maar dan moest ik uiteindelijk toch zelf mijn systeem resetten. Maar nu (sinds ik een dvd brander heb geinstalleerd?!?) reboot 'ie dus spontaan en is de kast heter dan ik gewend ben en dit gebeurde zelfs 2 keer op een avond. Naar aanleiding van zoeken op het forum heb ik gecheckt op de sasser worm (niet aangetroffen) en heb ik een mem test gedaan (geen fouten). Misschien dat het probleem de voeding is, ik weet het niet. help :-? Moederbord is: MicroStar Socket A K7T Turbo2, VIA KT133A chipset CPU: AMD Duron processor 6 1300 MHZ MEM: 128 mb sdram (pc100) OS: w2k Voeding: LC-a350atx (+5v & +3,5v combinded load 190w, total output 350w max. videokaart: 3dprophet 9000 128mb Op de cpu zit een koeler en op/voor een van mijn harde schijven en uiteraard op de videokaart ook.
Link naar reactie
Even MBM (motherboard monitor) installeren, Daarmee kun je de temperaturen (zie hierboven) en de spanningen in de gaten houden. Marcel de Reus adviseert, meen ik, vaak het programma CPUburn om de processor zwaar te belasten. Post met en zonder CPUburn even de resultaten.
Link naar reactie
temps kun je ook uitmeten met [url=http://www.tweakers.net/meuktracker/6076]Everest[/url], de opvolger van aida... het lijkt me een hitte probleem (post eerst eens je temps). Heb je nu casefans, zo nee, koop er dan 1 en zet die onder je voeding en laat die de warme lucht uit je kast blazen. in de tijd dat je nog geen casefan hebt: Probeer eens online te gaan gamen met een grote ventilator die in je kast blaast. Als hij dan nog steeds vastloopt, dan kun je de oorzaak ergens anders gaan zoeken...
Link naar reactie
Het zal inderdaad een probleem zijn met de koeling. Ik heb met everest de temperaturen gemeten maar dat is dus met minimale belasting. De waaarden zijn dan: Moederbord: 26C CPU: 54C Aux (monitor?) 21C harde schijf: 41C Misschien moet ik me niet laten afschrikken door het waarschuwingsverhaal dat bij de cpuburn programma komt en het risico gewoon nemen. Dat zal een beter beeld geven van de temperaturen met zware belasting. Deze waarden zal ik later posten. Goed idee is ook de dvd schrijver loskoppelen en die ventilator laten blazen. Ga ik zeker proberen als dat nog nodig is. Bedankt voor de antwoorden tot dusver :)
Link naar reactie
hmm nee helaas niet. Ik heb hier nog een liggen maar die is maar 200watt..slechter dus dan de voeding die er nu in zit :-? . Maar ik heb nu al een tijd zitten spelen en de kast wordt niet meer zo warm als gisteren vreemd genoeg en de cpu temp stijgt niet meer dan 62C als ik aan het spelen ben. Ik heb toch niets anders aan mijn systeem gedaan behalve dan de sp4 die ik er gister op heb gezet....vreeeemd. Nou ja...ik blijf voorlopig nog wel even klooien en hou de boel wat beter in de gaten. Bedankt iig voor de adviezen enzo. Kat [i:dc8fedbf80]edit:oh ja..btw.. ik heb cpuburn niet zo lang laten draaien..ik heb hem uitgezet bij ongeveer 77C ik dacht dat het handiger was om te meten bij het spel dat ik speel...[/i:dc8fedbf80]
Link naar reactie
wow, tijdens CPUburn wordt je cpu 77 graden? Dan ligt het dus waarschijnlijk niet aan het wattage van je voeding maar aan je temperaturen van je systeem. Staat in je bios toevallig een instelling dat wanneer je temp boven een bepaalde waarde stijgt, hij je systeem reset of afsluit? Heb je een paar casefans geinstalleerd? of andere koelmaatregelen genomen?
Link naar reactie
Erhm nee ik heb geen casefans geinstalleerd, kan ik daar de cpu ook koeler mee krijgen? Als er in de bios staat dat het systeem moet afsluiten bij bepaalde temperaturen lijkt me dat een goede instelling. Maar eh...hoe kom ik ook weer in de bios? f8 bij opstarten? Zo ja wat dan? Lijkt me best geinig om te zien welke temperatuuur mijn systeem is geweest dat ie automatisch resette. :)
Link naar reactie
ja, casefans kunnen indirect je cpukoeler beter laten functioneren omdat ze er voor zorgen dat er koelere lucht in je kast rondzweeft wat de cpukoeler dan weer kan gebruiken om te koelen. Koelere lucht -> betere koeling Als het goed is krijg je dat aan het allerbegin te zien als je je computer opstart. Vaak is da f2 of delete. f8 is vaak i.v.m. windows.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...