Ga naar inhoud

Computer sneller maken?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben hier al een poosje aan het rond snuffelen en vind dat hier goede computer experts rondlopen. Complimentjes en vandaar ook mijn volgende vraag, voor vele van jullie is het misschien een domme vraag maar ik ben nu eenmaal nog een pc noob. Ik heb een Compaq Pressario met windows 98. De harde schijf is december 2003 helemaal leeggehaald en toen is windows 98 erop nieuw opgezet. In de systeemkast is zelf niks veranderd vorig jaar. De gegevens die ik heb gevonden van mijn computer: - Compaq pressario, windows 98 (4.10.98) - AuthenticAMD - AMD K6 (tm) 3D proces - 64 MB RAM - Bestandssysteem: 32 bits - Virtiueel geheugen: 32 bits Als ik nu internet dan moet ik soms rebootte omdat mijn computer dreigt vast te lopen, het register is dus te vol meen ik. Dit vind ik best vervelend en daar zou ik bij de upgrade dan graag wat aan willen doen. Of mijn proccessor, harde schijf, geheugenbankjes etc nog allemaal goed zijn weet ik helaas niet. Wie kan en wil me helpen / uitleggen wat ik het beste allemaal kan vervangen? Als ik dan iemand heb gevonden die me hier mee kan helpen hoop ik dat deze computer binnenkort wat upgegrade is. En heeft iemand ook enig idee wat deze upgrade me zou moeten gaan kosten? Met vriendelijke groet, Roel sorry als het wat raar staat gesteld hierboven!
Link naar reactie
Ik denk dat een geheugen upgrade geen kwaad kan. 64mb is toch wel wat te weinig. Dus ik denk dat als je er 128mb of meer er bij inzet dat dat al een heel stuk scheelt. Ik denk dat je de processor niet echt verder kan upgraden omdat dit een van de laatste socket 7 processoren zijn. Dus als je je processor ook wilt upgraden, heb je denk ik ook een nieuw moederbord nodig. :roll:
Link naar reactie
Zolang je geen zwaardere eisen stelt dan office + internet heb je geen krachtig systeem nodig. Ik zou Windows 2000 erop zetten vanwege de betere stabiliteit en de 64MB geheugen vervangen door 256MB. Als je geen mogelijkheid hebt om goedkoop aan Windows 2000 te komen (bijvoorbeeld via school) kun je ook 98 houden. Afhankelijk van de prijs van Windows ben je dan voor tussen de € 50 en € 100 klaar.
Link naar reactie
Ik gebruik deze computer inderdaad voornamelijk alleen voor internet en office. Windows 2000 kan ik niet aankomen, dus ik laat windows 98 maar staan denk ik. Maar dat geheugen upgrade van 64MB naar 256 MB is dat alleen een geheugenbankje vervangen? Lijkt me nl dat er nog meer dingen harder moeten werken of niet? En ai shit nieuw moederbord zal wel duur grapje zijn
Link naar reactie
veel rek zit er niet in die processor, dus dat zal niet heel veel uitmaken. vraagje aan TS: kun je uitzoeken wat voor soort geheugen je hebt. Als het sdr ram is, dan is daar nog makkelijk aan te komen. Als het edo ram is, zul je denk ik wat beter moeten zoeken en moet je het bijna zeker 2e hands kopen. dit kun je zien met aida 32. Zoals je in de vorige C!T kon lezen, is de ontwikkeling opeens gestopt, maar je kunt het nog [url=http://www.softpedia.com/public/cat/13/5/13-5-46.shtml]hier[/url] downloaden
Link naar reactie
geheugen erbij: LET OP als je geen compaq geheugen hebt dan is het piep piep piep piep en memory test fail allemaal ellende, had ik ook compaq kast: alles behalve atx dus nieuw bordje kan je ook vergeten overklokken: volgens mij kan je mp en fsb nergens instellen en helemaal geen vcore dus dat kan je ook vergeten wel zou je kunnen doen: sweex kastje a 35 euro amd athlon xp 2500+ boxed (dus incl koeler) a 78 euro asus a7n8x-x bordje, goed zat voor wat jij ermee doet a 65 euro 512mb ddr sdram a 80 euro ofzo (wel pc3200 nemen) radeon 9200 se a 48 euro dan ben je 306 euro kwijt en je hebt een veel sneller systeem, evt oc je die 2500+ naar 3200+ dan pak je de cd drive uit die compaq (die doet het nog wel in een ander systeem) en je hdd uit die compaq. je boot van een 98 bootflop daarbij gooi je alle partitities weg, en je maakt ze opnieuw aan (behalve de bios partititie) dan instaleer je 98 opnieuw ps: je onderschrift mag maximaal 2 regels zijn
Link naar reactie
[quote:dbcfd1f123="Gouranga"]Dus als ik het goed begrijp kan ik alleen geheugen van compaq gebruiken? Ik zal eens gaan rondsnuffelen binnenkort of ik hier een site over kan vinden.[/quote:dbcfd1f123] er was een site voor waarop je geheugen voor bepaalde merken kan opzoeken maar ik ben hem vergeten :oops: ik zal nog wel even zoeken
Link naar reactie
domme vragen bestaan niet! iedereen heeft het ooit moeten leren, je krijgt sdram (wat dat allemaal inhoud doet er nu ff niet toe) die heeft 2 ikepingen aan de onderkant. je pc heeft een moederbord: een grote printplaat hierop zit een geheugenbankje, een soort sleuf: [img:99320cf7b8]http://www.dfi.com.tw/Upload/Product_Picture/NFII%20ULTRA%20INFINITY%20b.jpg[/img:99320cf7b8] het zijn die 2 blauwe en 1 zwarte sleuf rechtsonder, alleen dit is voor een ander soort ram maar het lijkt er wel op. in die sleuf zitten bij jou 2 knobbeltjes, daaraan kan je zien welke kant van het geheugen boven moet, als je dat gezien hebt trek je die witte dingen los (de onderste naar beneden de bovenste naar boven) en dan duw je het geheugen in die slot op de goede manier (dat kan je aan de knobbeltjes en inkepingen zien) en dan klikken die witte dingen dicht, als die dicht geklikt zijn controleer je even of de bovenkant in een andere inkeping in de geheugen module zit [/img] btw: hoe doe je zown plaatje in je bericht :oops: :oops: :oops: ben het vergeten :oops: :oops: :oops:
Link naar reactie
[quote:1a7bea6a2f="Gouranga"]Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ja ik moet nog veel leren, maar ooit moet ik toch beginnen he. En ik kan alleen maar leren door te vragen begrijpen en dan eens te doen! Gelukkig zijn jullie hier die me kunnen helpen, wat ik ook op prijs stel[/quote:1a7bea6a2f] iedereen heeft het moeten leren, jij kan het ook leren iedereen kan het leren, het beste is veel (heel veel) vragen te stellen en zo te leren en uit proberen maar let met uitproberen wel op
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...