Ga naar inhoud

Elk uur systeemcrash...waardoor?


Aanbevolen berichten

Heb PC van 4 maanden oud en sinds een dag crasht ie. Ik gebruik ghost-image van een maand oud dus drivers en OS etc. zijn al een tijd in orde. Sinds een dag crasht ie. Tot nu toe alleen tijdens het spelen van (online)spellen. Er klinkt een kort zacht tweetonig geluid (soort waarschuwing/sirene) en de stroom gaat er vervolgens af. Mobo: GA-7N400 Pro2 van Gigabyte CPU: AMD 3100+ Video: ati9800 pro Mem: 1024 Mb dual OS: winxp sp1 Heb al de ati drivers ge-update, maar dat helpt niet. Ik zag in de BIOS dat de CPU temperatuur makkelijk naar de 95 graden gaat bij een case temp. van 36 graden. Zijn dit normale waarden? Alle ventilatoren draaien.
Link naar reactie
[quote:a0c6c8b0ff="Jaap H"]36 graden in de kast is acceptabel denk ik, 95 graden voor de cpu is een opvallende waarde. Krik dit laatste eens wat lager, helpt misschien.[/quote:a0c6c8b0ff] Kan ik de temp. uitlezen ergens in windows? Dus zonder in de bios te hoeven kijken. Hoe krik ik de CPU temp. naar beneden?
Link naar reactie
[quote:39c07a499b="TheOnly"][quote:39c07a499b="Jaap H"]36 graden in de kast is acceptabel denk ik, 95 graden voor de cpu is een opvallende waarde. Krik dit laatste eens wat lager, helpt misschien.[/quote:39c07a499b] Kan ik de temp. uitlezen ergens in windows? Dus zonder in de bios te hoeven kijken. Hoe krik ik de CPU temp. naar beneden?[/quote:39c07a499b] Temperatuur kun je dacht ik niet in MsWindows uitlezen, wel m.b.v. b.v. 'Motherboard Monitor', een programma draaiend onder MsWindows. Dit programma is het proberen waard; geen garantie. Cpu temperatuur verlagen b.v. met behulp van een snellere/grotere/betere fan op de processor. Ook een grotere air-flow door de kast gaat helpen, water-koeling gaan toepassen als volgende stap?
Link naar reactie
[quote:ac620fd625="TheOnly"]Ik zag in de BIOS dat de CPU temperatuur makkelijk naar de 95 graden gaat bij een case temp. [/quote:ac620fd625]Als die waarde klopt, dan zal je kast aardig gaan stinken. 60 graden levert veel hitte op (dat iets wat je niet vast wil pakken). Wat je eventueel kan doen is nagaan of de koeler nog goed opzit. Als je garantie hebt, dan is dat op zich iets voor je leverancier. Als alles okay is koeler goed vast te pakken en de CPU niet oververhit, dan ook terug naar de leverancier want dan is er iets mis met het moederbord.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:41a9baf4c9="Comp-Freak"]Check je koeling eens op stof, kan behoorlijk schelen.[/quote:41a9baf4c9] Beetje laat (ik krijg niet "altijd" de notificaties per mail nl.) maar toch: Probleem opgelost door idd stof uit/achter de ventilator van de CPU weg te zuigen. Systeem draait weer stabiel.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...