Ga naar inhoud

Pentium 1


Aanbevolen berichten

[quote:736072153e="peter veenstra"]Ik heb een oude computer met een pentium 1 in mijn netwerk. Ik wil daar een grotere HD inzetten. Weet iemand of dat ding een 20 gb aankan?[/quote:736072153e] Dat hangt er vanaf welk moederbord er inzit. Ikzelf heb een Pentium1 met een Asus TX97-XE moederbord, waarvan de BIOS een harddisk tot 32 GB ondersteund.
Link naar reactie
Ja dat kan. Sommige BIOS'en uit die tijd ondersteunen 20GB gewoon out-of-the-box. Andere hebben een limiet rond de 8GB. Dat heeft te maken met het aantal bits dat het BIOS gebruikt om de grootte van een HDD te adresseren. Als het BIOS zelf geen 20GB odnersteund dan is dat zoals gezegd echter nog steeds geen punt. Je kunt dan een tooltje gebruiken van de fabrikant om de schijf als nog herkent te krijgen. Het is waar dat dit niet altijd bij alle BIOS'en werkt, maar met de Ontrack Diskmanager (die de meeste fabricanten, zoals Maxtor e.g. hiervoor gebruiken) worden goede resultaten geboekt.
Link naar reactie
[quote:be5422d9b6="Marcel de Reus"]Ja dat kan. Sommige BIOS'en uit die tijd ondersteunen 20GB gewoon out-of-the-box. Andere hebben een limiet rond de 8GB. Dat heeft te maken met het aantal bits dat het BIOS gebruikt om de grootte van een HDD te adresseren. Als het BIOS zelf geen 20GB odnersteund dan is dat zoals gezegd echter nog steeds geen punt. Je kunt dan een tooltje gebruiken van de fabrikant om de schijf als nog herkent te krijgen. Het is waar dat dit niet altijd bij alle BIOS'en werkt, maar met de Ontrack Diskmanager (die de meeste fabricanten, zoals Maxtor e.g. hiervoor gebruiken) worden goede resultaten geboekt.[/quote:be5422d9b6] Volgens mij gebruikt Seagate datzelfde tooltje. Het werkt in ieder geval perfect. Zo doet dat oude ding nu dienst als een MP3-computer in de huiskamer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...