Ga naar inhoud

spontane uitval computer


Aanbevolen berichten

In de afgelopen maanden ging mijn computer af en toe spontaan uit. Noodstop zeg maar. Alleen een klein groen contact-lampje bleef branden. Naar de computershop. Conclusie: moederbord gaar, nieuwe erin (Aopen MK778XN). Nu blijkt echter dat het probleem niet verholpen is. Ik heb een analyse prog gedownload, en die geeft de volgende melding: "Your 5Vsb voltage exceeds te limits!" en "Your CPU kernal temperature exceeds te limits!" Zou het probleem in de koeling of voeding kunnen liggen? En kan ik dat zelf verhelpen dmv bios instellingen oid? Wie o wie kan mij op weg helpen.
Link naar reactie
[quote:1954248288="Vandread"]welke waarde geeft je 5 volt lijn? en hoe warm is je processor?[/quote:1954248288] Welke "waarde" bedoel je? Hij geeft als voltage netjes 5,00. Processor is nu 40 graden, maar loopt op tot iets van 50 ofzo. Ik heb maar 1 fan, de cpu-fan. Is dat te weinig? Er worden 2 verschillende dingen getest; de cpu-temp en de cpu-kernal-temp. Zijn dat verschillende dingen? [/i]
Link naar reactie
Ik heb bij mijn zoon een zelfde euvel ervaren nadat ik een nw. RADEON 9800 pro in zijn pc had gezet. EPOX mobo met Athlon 2400 en 400 Watt Q-tec Gewoon uitgaan he.... Loodzware Fortron 300 watt ingebouwd en rocksolid Op dit forum gelezen dat sommige types mobo's wel eens gevoeliger zijn voor schommelingen in de voltlijnen (EPOX?), maar dit is een hint. Ik ga dus voor de voeding
Link naar reactie
[quote:3ea120756e="Tyr W"]In de afgelopen maanden ging mijn computer af en toe spontaan uit. Noodstop zeg maar. Alleen een klein groen contact-lampje bleef branden.[/quote:3ea120756e] oke je heb een test programma gedraaid. Heb je bagger voltage lijnen , kijk even in je bios maar dan is het systeem onbelast he. De eerste symptomen van een te zwakke voeding zijn dat de spanning op de 5V lijn zakt en die op de 12V lijn stijgt, kijk daar ff naar d8 dat het om de + lijnen gaat. Vaak staat op een van de cd's die bij het moederbord werd meegeleverd een programma om de voltages (en temperaturen) in Windows te kunnen aflezen, dit is beter omdat dat de systeem op belast draait. Zou gewoon een andere voeding van een kennis inzetten die sterker is. Is het een temperatuur probleem kun je dit testen met een de programma burn. Dit proggie zet je cpu op volle stress Laat dit proggie draaien en als hij naar een tijd reboot, kijk je temps of ze normaal zijn (in je bios). Zijn ze extreem hoog is de link gelegt. Maar @ Tyr W wanneer valt hij spontaan uit, tijdens full gaming of na full gaming (High stress) of gewoon tijdens tekst verwerking (pc low stress ) toch is me eerste indicatie een voedingsprobleem, @ Ochem@n Heb zelfs ook een Epox en had met een q-tec 400 watt dual fan ook erg (piep) lijnen. Nu met een Antec voeding is het gewoon geil :lol: Succes
Link naar reactie
Mijn zoon heeft de 8RDA van EPOX, jij de + Gevoelige bordjes? Ik ben er al langer van overtuigd dat bij een wat zwaarder belast systeem de voeding niet een sluitstuk moet zijn maar een uitgangspunt. Die 300 Watt Fortron ziet er op papier lichter uit dan die 400 Watt Q-tec maar is gewoon degelijker gebouwd, ik voel dat al aan het gewicht... Bedien mezelf met een CWT 480 Watt
Link naar reactie
heb zelfs wat je aangaf de Epox 8rda+. Echt prima planken maar erg gevoelig voor voltage lijnen met overclocking. Maar omdat het hier niet om overclocking ging, draaide met epox plankje standaard settings uitstekend in combinatie met een q-tec dualfan gold voeding met 400w. Ja in de bios was idd wat ik al zei de voltage bagger, maar met een overclockte ati 9700 non pro kaart,2 HD's, 5 fans, dvd en rw driver, was me systeem stabiel geen uitval gehad.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...