Ga naar inhoud

Gelijke mem-chips nodig bij Dual Channel Memory?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een Medion "Aldi" MD 41300 3GHz laptop. Daar zit volgens de folder DDR RAM ultra snel PC333 (max.1024 MB) Dual Channel Memory in. Er zit nu één 512MB chip van Samsung in. Ik heb de faq. wat doorgelzen, en meen te begrijpen dat de chips apart "aangesproken" worden. Is het dus zo dat het niet kritisch is welk merk ik in de andere bank stop, mits hij maar PC333 is? En uit nieuwsgierigheid - want ik wil toch een 512MB exemplaar aanschaffen - je zou er dus ook bv. een 256MB exemplaar bij kunnen zetten? Alvast bedankt! Rob
Link naar reactie
[quote:a8ccd36fe7="G.O.T."]DIMM’s in Dual Channel Beide DIMM’s hoeven niet hetzelfde te zijn; de beide MC’s van de nForce2 zijn zoals eerder gezegd onafhankelijk van elkaar waardoor ze elk een DIMM met eigen toegangsparameters kunnen aansturen. De DIMM’s hoeven zelfs geen eens dezelfde omvang te hebben. Het is overigens wél aan te raden dezelfde DIMM’s te gebruiken omdat bij 128bit benaderingen (dus beide DIMM’s tegelijk) de langzaamste DIMM bepalend is voor de gehele snelheid. Ook is het mogelijk om (als je mobo tenminste extra slots heeft) meer dan 1 DIMM op een kanaal te gebruiken. Zo is bijvoorbeeld een combinatie van 2x 256MB en 1x 512MB mogelijk. Let wel op dat naarmate je meer banks bezet de maximaal haalbare snelheid daalt- een afrader voor overclockers dus. Overigens doet de nForce2 het prima met slechts één DIMM. Je zult dan alleen de eerder genoemde dual channel voordelen missen. In de praktijk uit zich dit in slechts een paar procent performance verlies, verwacht dus geen wonderen van twee dezelfde DIMM’s. [/quote:a8ccd36fe7]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...