Ga naar inhoud

klok loopt niet meer op tijd


Aanbevolen berichten

De interne klok van mijn Chaintech CT6-AJA4/100 moederbord loopt niet goed meer. Net stond hij bijvoorbeeld op 1:19 terwijl het 10:46 was. Ik heb al een nieuw batterijtje op het moederbord geplaatst en de tijd weer gelijk gezet maar dat helpt dus niet. Wat ik mij vooral afvraag is, zijn dit de eerste tekenen van groter onheil?
Link naar reactie
Het leek me een goede oplossing maar die time server werkt hier niet. Misschien omdat ik achter een router/firewall zit, maar er word ook nergens een poort genoemd. Het lijkt een beetje of de klok stopt als de computer uit staat. Ik zal dat eens in de gaten gaan houden of er verband is.
Link naar reactie
[quote:6879e1324e="van"]De interne klok van mijn Chaintech CT6-AJA4/100 moederbord loopt niet goed meer. Net stond hij bijvoorbeeld op 1:19 terwijl het 10:46 was.[/quote:6879e1324e] Op zich wijst dit op een lege batterij. Als deze 3V afgeeft, tja, dan is de batterij, vrijwel zeker nog okay. ALs ik het goed begrijp, treedt dit probleem sinds kort op? De link die turbulence geeft, heeft betrekking op een te snel lopende klok. Dat ligt dan vaak (zoals ook wordt gemeld) aan de RC of een kristal die de timing bepaald. DIt kan dus ook een te langzame klok opleveren. Dit kan dus een oorzaak zijn. Echter als de klok gewoon niet loopt als de computer uit staat, tja, dan is er toch wat anders loos. De biosinstellingen worden wel goed bewaard?
Link naar reactie
Dit probleem speelt al een tijdje. Ach je zet hem weer eens op tijd en dan ineens merk je dat ie alweer niet op tijd staat omdat er een onlogische tijd achter gedownloade files staat. Dat is ook het enige waarvoor ik de klok nodig heb. Het is dus vervelend als ik niet zeker weet wanneer een file gedownload is. Ik heb het batterijtje een paar keer verwisseld en door een gloednieuwe deze keer. Het bios blijft gelukkig (nog?) wel bewaard.
Link naar reactie
Zal ik eens bekijken. Ondertussen heb ik vastgesteld dat als ik de computer uit zet en het stekkerblok aan laat de klok tussen 18:00 en 20:00 op tijd bleef. Toen ik eerder zoals gewoonlijk de stroom uitschakelde liep ie tussen 17:00 en 18:00 al een kwartier achter. Ook al een aanwijzing in de richting van de batterij.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...