Ga naar inhoud

ACPI: S1(POS) of S3(STR)?


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik heb hier een PC, die niet zichzelf uitschakeld. Je moet dat zelf doen via de powerknop. Nu weet ik, dat als je ACPI op YES zet, dat hij wel zelf uitschakeld. Nadat je windows er opnieuw op gezet hebt. Ik heb nu het probleem, dat deze functie niet in de BIOS aanwezig is. Wel is de volgende optie aanwezig: ACPI suspend type. En die kan ik instellen op S1(POS) of S3(STR). Ik denk zelf dat, ik hiermee hetzelfde kan bereiken. Klopt dat? Zoja, moet ik hem op S1(POS) of S3(STR) instellen? groetjes, Roy
Link naar reactie
Dat S1 (POS) en S3 (STR) is het ACPI Suspend Type. (volgens mijn mobo handl.) Ik citeer: Use this item to define how your system suspends. Verder wordt er gezegd dat S1 (POS) gelijk is aan een software power down, bij S3 (STR) is de mode ingesteld op RAM. Dit betekend: (en ik citeer) the system shuts down with the exeption of a refresh current to the system memory. De S1 (POS) is de standaardwaarde en daar heb ik hem ook gewoon op staan. Bij mij schakeld de computer hiermee wel uit.
Link naar reactie
ACPI is het (een) powermangment systeem van windows welke moet worden ondersteund door de bios. Tot in welke mate windows via het acpi de pc in slaap mag laten vallen bereik je door de s1-s3 schakelaar in de bios. S1 (power-on-standby)is een eenvoudige toestand waabij de hele pc in standby wordt gezet en er niet echt veel energie wordt bespaard. S3 , ook wel "suspend to ram" is een wat uitgebreidere waarbij de hele actieve inhoud van de pc bewaard blijfd in het ram terwijl de pc "echt" wordt uitgezet, alleen een 5 volt lijntje op het ram blijft actief. S3 is lastig en lukt vaak niet en vereist (op zijn minst) een voeding die S3 geschikt is maar ook alle hardware in de pc moet er geschikt voor zijn, is er 1 apparaat niet gecshikt dan werkt het hele feest niet en gaat de pc in S1 ipv S3. TV kaarten zijn bv bijna nooit S3 en de meeste "disablen" zelf in windows de S3 optie (zonder daar melding van te maken :evil: ) Wat jij wilt is waarschijnlijk dat na x minuten de pc "in rust" valt(standby) of wellicht zelfs helemaal uit gaat(slaapstand). in rust bereik je via de timers onder energiebeheer/energiebeheersschemas. De S1-S3 bios optie bepaald welke mate van "rust" de pc neemt. werkelijk helemaal uitgaan kan de pc eigenlijk niet echt, wel is er een optie "suspend-to-disk" waarbij de hele actieve inhoud van het ram op de harde schijf wordt geplaatst waarna de pc uitgaat. Als je pc weer opwekt dan zal deze niet booten als bij een verse systeemstart maar zal deze "ontwaken" uit de slaap waarin je hem hebt gezet en de gehele situatie herstellen zoals die was toen de pc in slaap viel. Slaapstand moet je eerst aanzetten(en reboot) onder energiebeheer/slaapstand aangezien daarvoor ruimte moet worden vrijgemaakt op de harde schijf en wel zoveel als dat je ram groot is, dus bij 512 MB ram wordt er voor de slaapstand 512 MB hardeschijfruimte vrijgemaakt (die niet meer is te gebruiken) [edit] ik ben een sukkel want ik heb je post niet goed gelezen, je pc gaat gewoon niet uit als je op "afsluiten" hebt geklikt.... Een veelvuldig terugkerend probleem bij bijna alle windows versies alhoewel het sinds w2000 minder is. Heb je al eens windows update gedraaid? want er zijn een x aantal fixxes voor....
Link naar reactie
[quote:c35c3c5f38="Bosje"]Wat is je OS ? XP ? ja, ga dan naar eneriebeheer en dan APM activeren. Op nieuwere mobo;s hoef je dit niet te doen[/quote:c35c3c5f38] Had dit ook al geprobeerd. Maar als APM aanstaat in XP. Dan restart tie ipv afsluiten. Vandaar dat ik op het idee kwam om het via ACPI te doen. Maar die optie is er niet in het BIOS. Het gaat trouwens om het MSI bord: MS 6163. Ik moet er wel ff bij zeggen, dat de PC ooit wel goed afsloot.
Link naar reactie
[quote:8ef5a2e5e4="rwilligen"]ik ben een sukkel want ik heb je post niet goed gelezen, je pc gaat gewoon niet uit als je op "afsluiten" hebt geklikt.... Een veelvuldig terugkerend probleem bij bijna alle windows versies alhoewel het sinds w2000 minder is. Heb je al eens windows update gedraaid? want er zijn een x aantal fixxes voor[/quote:8ef5a2e5e4] Op zich sluit Windows wel goed af. Hij geeft immers de melding, dat de PC uitgezet kan worden. Het is de bedoeling dat de PC zelf automatisch de spanning eraf gooit. Zonder dat er gebruik gemaakt moet worden van de powerknop. Want met het 15 sec. indrukken van de powerknop staat hij ook uit.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...