Ga naar inhoud

Ouwe voeding in plaats van nieuwe gebruiken?


Aanbevolen berichten

Ik heb een oude voeding ergens liggen.. en daarmee wil ik een 466 mhz celeron van stroom voorzien (moederboord onbekend kut merk, maar het werkt :D ) Nu de vraag ik heb de 'lay-out' van de niuewe stekker, namelijk: +3.3v-+3.3v-com-+5v-com-+5v-com-pwOK-5vsb-+12v +3.3v--12v-com-ps-on-com-com-com--5v-+5v+5v 'Vasthoud' klipje zit aan deze kant! Nu de vraag: wat is de oude 'lay-out'?? en kan ik dan een oude voeding gebruiken?
Link naar reactie
De 3,3V wijst op een ATX voeding. Daarvan bestaat geen oude layout, hoewel er vroeger wel voedingen zijn gemaakt zonder die 3,3V optie. Als je met oud, een AT voeding bedoeld met netschakelaar? Dan gaat dat alleen werken als het moederbord daarvoor een passende aansluiting biedt. Dus de vraag is, wat bedoel je met "oud"?
Link naar reactie
wat ik bedoel is dit: de voedingen van vroeger, die voor pentium 1 enzo.. die oude voedingen, je hebt gelijk het stekkertje past dan inderdaad niet op een nieuw moederboord wat ik wil doen is zelf die kabeltjes erin 'proppen' (solderen ofzo..) ik wil namelijk geen 25 euries besteden aan een nieuwe voeding (geen geld :cry: ) ik heb namelijk een videorecorder uit elkaar gesloopt en daar een moederboord ingedaan met een 466 mhz d'r op, dat word dan mijn multimedia 'PC' ga er een dvd speler instoppen enzo, alleen dvdtje erin tv erop aan en tadaa! hij speelt :D
Link naar reactie
[quote:7409c5f660="RobertoAL"]wat ik bedoel is dit: de voedingen van vroeger, die voor pentium 1 enzo.. die oude voedingen, je hebt gelijk het stekkertje past dan inderdaad niet op een nieuw moederboord wat ik wil doen is zelf die kabeltjes erin 'proppen' (solderen ofzo..) ik wil namelijk geen 25 euries besteden aan een nieuwe voeding (geen geld :cry: )[/quote:7409c5f660] Als je handig bent met electronica, dan kan er een heleboel. Zelf ooit een instabiele ATX voeding gesloopt, daar zat nog een losse 12->3,3V unit in. Tegenwoordig zit alles op 1 printplaat. Maarre, op een computerbeurs (zij verkopen daar helaas ook defecte voedingen) en soms 2e hands (te koop gevraagd?) zijn 200W (of meer) ATX voedingen vaak voor een prikkie te koop.
Link naar reactie
bedankt voor de hulp lui! denk dat ik maar es meyt stroom ga spelen :lol:... En echt, het werkt! je kan met een 466 Mhz dvdtjes enzo afspelen! als je linux gebruikt tenminste, gebruik namelijk movix, een stukje linux die dvd's mp3 cd's v-cd's en ga zo maar door kan afspelen :D, het enige probleem wordt dan de uitgang voor mijn tv.. maar ja.. dat zie ik dan wel weer.. eerst dat wrak aan de praat krijgen..
Link naar reactie
[quote:342bfadd26="jackdegek"] je kan nog steeds een flinke schok krijgen, ondanks het feit dat er geen stroom meer op de voeding....[/quote:342bfadd26]... omdat er nog een lading in de condensatoren kan zitten (of iets dergelijks :P). Naja kheb laatst ook de voeding van m'n oude pc opengemaakt - 300 Watt, dacht dat ie gefryed was nadat de stroom was uitgevallen & meteen weer trug kwam (hij deed nix meer, geen ventilator / lichtjes / piepjes, NIKS). Stekker erin gestoken terwijl ie open op m'n kast lag (en de pc open en bloot op z'n kant lag) en de PC aangezet :roll: Naja de pc deed t toen weer... kheb op zich niks gedaan maar kennelijk heeft t toch gewerkt, wat niet wegneemt dat t levensgevaarlijk was wat ik deed :lol: Maar och.. heb ook al een pc zonder kast op m'n bureau gehad (mobo lag gewoon op een stuk van dat zachte materiaal wat in de pc dozen zit) :D
Link naar reactie
[quote:b54a4c1ac7="RobertoAL"]bedankt voor de hulp lui! denk dat ik maar es meyt stroom ga spelen [/quote:b54a4c1ac7] Ik zou toch gewoon op zoek gaan naar een andere voeding. Dat wat je nodig hebt wordt bij wijze van spreken nagenoeg overal weggeven. De connector die je nodig hebt kost vermoedelijk meer dan ween werkende 2e hands voeding. Tja, wat betreft die veiligheid, je moet gewon voorzichtig te werk gaan. Iha ontladen condensatoren zich wel omdat een netvoeding toch wel een grote stroomverbruiker is. Maar ja, niet in alle gevallen, helaas.Niet aangesloten, en wel onder spanning zetten, zie ik als een veel gevaarlijker handeling. Onlangs nog een ventilator vervangen in een netvoeding van een Alpha computer. Nou, dat is een echt voorbeeld van eenmaal dicht "nooit" meer open geval ... Van de vele netvoedingen die ik handen heb gehad en open heb gemaakt, was dat toch echt het dieptepunt in gemak. Verder geen heb ik geen schokken gevoeld, hoewel ik zo'n beetje alles wel heb beetgepakt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...