Ga naar inhoud

2.8Ghz. 1Mb cache of 3.0 Gh. 512 Kb. cache


Aanbevolen berichten

1) Wat is verstandiger om te kopen voor videobewerking, een 2,8 Ghz. processor met 1Mb cache of een 3.0 Ghz. met 512 Kb. cache? 2) Kan ik beter 1 x 160Gb. SATA HD kopen of 2 x 80 Gb. SATA waarbij er 1 voor video/audio wordt en 1 voor de div. software? 3) suggesties voor grafische kaart? is de 9200SE-128Mb toereikend?
Link naar reactie
1. Denk dat je beter 2.8 met 1mb cache kan nemen, geeft volgens mij meer voordeel dan de 200 mhz meer die de 3 ghz processor heeft. 2. Ik zou kiezen voor 2 schijven, deze kan je eventueel ook in raid 0 hangen voor extra snelheid. 3. De 9200se is prima toereikend voor videobewerking, wellicht is er nog een betere te vinden voor die prijs? EDIT: inderdaad barttange en dezelfde antwoorden ook :)
Link naar reactie
Ik zou de 512kb 3ghz nemen. de 1mb versie is een "prescott" core en die is langzamer dan een 2,8ghz 512kb. de 3ghz 512kb is helemaal sneller. de nieuwe "prescott" core met 1mb l2 cache en SSE3 instructie's is pas itteressant vanaf 3,8ghz of hoger. Zie ook: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1956&p=19 de 1mb versie is dus de prescott [quote:2ca3a3fa8b="anandtech"]If you’re looking for nothing more than a purchasing decision let’s put it simply: [b:2ca3a3fa8b]if you’re not an overclocker, do not buy any Prescott where there is an equivalently clocked Northwood available. This means that the 2.80E, 3.00E, 3.20E are all off-limits[/b:2ca3a3fa8b], you will end up with a CPU that is no faster than a Northwood and in most cases slower. If you are buying a Pentium 4 today, take advantage of the fact that vendors will want to get rid of their Northwood based parts and grab one of them. [/quote:2ca3a3fa8b] [quote:2ca3a3fa8b="anandtech"]Just as was the case with the very first Pentium 4s, Prescott needs higher clock speeds to spread its wings - our data on the previous page begins to confirm this. [b:2ca3a3fa8b]To put it bluntly: Prescott becomes interesting after 3.6GHz; in other words, after it has completely left Northwood’s clock speeds behind[/b:2ca3a3fa8b].[/quote:2ca3a3fa8b] Zie ook: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1956&p=25
Link naar reactie
Hmm ja ik zie het, ik had niet verwacht dat de northwood sneller zou zijn dan de prescott met meer in cache... Nee dan kan je inderdaad beter de 3 of 2,8 ghz nemen met 512 cache, of u zou van plan moeten zijn om uw processor flink te gaan overclocken ;) overigens mijn verontschuldigingen, mijn advies was niet het beste
Link naar reactie
De Prescott heeft erg mooie technieken in huis, echter komen die pas tot zijn recht als hij dus 3,8ghz of sneller word en de northwood er niet meer is. lees maar het een en ander op internet. de Northwood 3ghz is ook over te klokken en dan nog steeds sneller dan een overgeklokte 2,8ghz prescott. Leuke CPU die prescott maar nu nog even niet.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Weet iemand per ongeluk of de P4 die dell verkoopt met 1 mb cache ook een prescott core hebben?? Ik zie tot mijn ongenoegen dat ik deze ook krijg volgens mijn orderbevestiging. Iemand?? Is deze echt veel trager dan een gewone P4 met bv gaming (reden van aanschaf) ??? Waarmee heb je wel profijt met 1mb cache??? :evil: :evil:
Link naar reactie
Die met 1MB cache zal dan inderdaad de prescott zijn...deze processor is bij gelijke kloksnelheid niet veel slechter hoor...hij presteert minder door een langere pipelines, maar dit wordt gecompenseerd door het grotere cache-geheugen en betere branch-prediction, alleen blijkt dat wanneer de prescott 200Mhz hoger geclocked wordt hij relatief meer/beter gaat presteren dan een 200Mhz hoger geclockte Northwood, vandaar ook dat de prescott pas vanaf zo'n 3,6-3,8Ghz klok tegen klok sneller wordt. Maar dat wil niet zeggen dat de huidige prescott echt slecht is ofzo, alleen is, zoals eerder genoemd, in de huidige situatie een northwood nog te prefereren boven de prescott
Link naar reactie
Ik heb me laten vertellen dat ie ook iets meer energie verbruikt. Verder... Bron: artikel op blz 58 van de nieuwe computertotaal: Dankzij de 90 nm technologie konden Prescott-ontwerpers de cache verdubbelen naar 1 MB -> 5 % meer prestatieverbetering. Langere pipelines echter, prestatieverlies, door pipelines moeilijk gevuld te houden. Prescott heeft in werkelijkheid 125 miljoen tranistoren tegen 55 miljoen vd Northwood en er zitten features in die Intell nog niet geactiveerd schijnt te hebben. enz...
Link naar reactie
[quote:0f41174ee4]Dankzij de 90 nm technologie konden Prescott-ontwerpers de cache verdubbelen naar 1 MB -> 5 % meer prestatieverbetering. [/quote:0f41174ee4] Hmm, geloof dat je een stukje hebt gemist. ;) Daarna staat namelijk dat Prescott ook een langere pipeline heeft, wat weer ten koste gaat van de prestaties. De conclusie is dus dat [quote:0f41174ee4]Gemiddeld genomen presteren ze ongeveer gelijk. [/quote:0f41174ee4]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...