Ga naar inhoud

Help gevraagd over ACPI?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb een vraagje, ik heb in 2000 ofzow een Aldi PC gekocht, hij werd geleverd met het OS WinME. Maar omdat WinME zo ontzettend zuigt, (ik ben een gamer en met ME wil het beeld nog wel is een lelijk schermpje geven) had ik er XP opgezet. Er is nu alleen een probleempje. Het opstarten van Windows XP duurt 60 seconde !!! terwijl ik bij mensen met 500mhz ( ik heb 1000mhz) heb gezien dat WinXP in 10 seconde opgestart kan zijn. Ik heb toen bij systeembeheer->Logboeken gekeken of er misschien wat dingen mis zijn, en dat was er ook : [code:1:213a34ac00] BRON : ACPI AMLI: ACPI BIOS probeert op het ongeldige I/O-poortadres 0xcfc te lezen, dat in het beschermde 0xcf8 - 0xcff-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem. Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.[/code:1:213a34ac00] Ik heb in me BIOS gekeken of ik op de één of andere manier ACPI ofzow kon vinden en iets veranderen, want ik heb niet echt kennis op dit gebied, maar ik kon er niets over vinden. Kunnen jullie mij helpen dit probleem op te lossen?
Link naar reactie
Geen id wat voor BIOS je hebt, maar er zou een mogelijkheid moeten zijn alle IRQ's automatisch te laten toewijzen. Begin eens de ACPI uit te zetten, dan zou je iig deze melding niet meer moeten krijgen en wss een kortere opstarttijd. Groet, M.V. Wesstein (gelukkig geen verstand van XP :P)
Link naar reactie
Geef eens een lijstje v/d hardware die in de pc zit. Kijk eens of je in de bios een gedeelte vind met de titel "pci/pnp isa resource exclusion" , maar ook een item als "pci configuration" of "shadow configuration" en of hier specifiek apparaten staan vermeld of dat je de instelling "default" of "auto" tegenkomt. Dit zijn de gedeeltes in de bios waarin specifiek voor bepaalde hardware in de pc IRQ's (interupts) en/of adresbereiken v/h geheugen kunnen worden vastgezet voor 1 bepaald apparaat. In een knappe pc met moderne hardware zou het niet hoeven, een bios geheel ingesteld op "setup defaults" zou het gewoon moeten doen. Windows meld dat de acpi module in een adresbereik probeert te lezen dat kennelijk ongeldig is. 0xcf8 - 0xcff is (dacht ik ) het bereik waarin evt een videokaart kan worden geshadowed. Het ruikt naar een brokje onwillige hardware welke in de bios is vastgezet op een vast adres om 'm aan de praat te krijgen, het acpi systeem accepteerd zo'n actie niet. Oudere isa (netwerk) kaarten zijn vaak zulke probleemschoppers maar ook goedkope videokaarten kunnen dit soort rottigheid geven. WinME had(heeft) er geen last mee omdat deze waarschijnlijk in APM modus liep ipv (het veel nieuwere) ACPI. Om eraf te raken zou je het volgende kunnen proberen: loop 1 voor 1 ALLE schermen door van je bios en maak op papier lijstjes met de opties en in welke stand/waarde iedere optie staat, NAUWKEURIG! Vervolgens ga je in je bios naar de optie "load setup defaults" en activeerd deze ,vervolgens sluit je de bios af met optie "save changes and exit" reboot en kijk wat er gebeurt, mogelijk moet je enige keren herstarten. Houd er rekening mee dat mogelijk van enige app. opnieuw drivers geinstalleerd moeten worden.... Werkt het niet, is het helemaal een puinhoop of wat dan ook : je kunt weer terug door in de bios alle waardes weer terug te zetten op degene waar ze voorheen op stonden en die je hebt opgeschreven. Een nieuwere (acpi) compliant bios zou inderdaad ook het probleem kunnen oplossen, dus:ff naar de site van de mobo maker en zoeken of er een (veel) nieuwere bios is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...