Ga naar inhoud

Systeem traag


Aanbevolen berichten

De laatste tijd valt me op dat bepaalde bewerkinge veel trager gaan .(BV: audio opslaan in cooledit/ films in moviemaker) Mijn idee is dat het ontstaat na veel applicaties naast elkaar gebruikt te hebben, want als ik de pc herstart is alles weer lekker snel. dit heeft vast iets met een cache te maken die vol raakt. Maar weet niet precies waar ik dit moet zoeken. Mijn systeem: K7S5a AMD Athlon XP 1700+ 256 MB DDR RAM Win XP Pro NL De pagefile staat op een aparte partitie met 2 GB vrije ruimte.
Link naar reactie
Mijn idee is dat deze vertraging ligt aan een gebrek aan geheugen. Vooral videobewerking vraagt behoorlijk geheugen en ook cooledit, bij n flinke mix, zit je al snel tegen de limiet van 256MB aan. Ik zou er dan ook minstens 256 bijprikken. Bovendien is 256MB sowieso al de ondergrens voor winxp, dus als je dan ook nog zware programma's gaat draaien is meer geheugen zeker aan te raden
Link naar reactie
[quote:6304021e3a="Henk."]dank voor je reactie. echter, zoals gezegd , na een herstart van de pc is er geen vertraging.. dan zou jou theorie niet opgaan dus...[/quote:6304021e3a] na een herstart van de pc is het geheugen in eerste instantie weer leeg, na een tijdje raakt het vol met allemaal dingen die het van windows moet onthouden... dus dan gaat zijn theorie juist wel op :wink:
Link naar reactie
[quote:af830140b5="Henk."][quote:af830140b5="erik9287nl"]Doe eens een windows reinstall.[/quote:af830140b5]Hahaha jij hebt humor[/quote:af830140b5] Wat is dit nou voor een reactie op erik... ik vind dat hij wel een redelijk antwoord geeft. Na verloop van tijd slipt windows behoorlijk dicht, en ik vind het persoonlijk dan ook af en toe noodzakelijk om me pc te formatteren. Ook meer geheugen is zeker niet overbodig bij jou computer, vooral met videobewerken e.d. Mijn advies dus: prik er 256 mb(liever nog, 512mb) extra gehegen bij en installeer windows opnieuw. Je zult zien, je systeem is nog nooit zo snel geweest. :wink:
Link naar reactie
Inderdaad, dat werkt met 256 MB-ram onder Windows XP en dan nog videobewerken :roll: :roll: ... Overigens is een Windows reinstall (met format het liefst) zeker een te overwegen optie, dan is alles weer schoon, lopen er minder programma's op de achtergrond geheugen te vreten en ben je gelijk een hoop troep kwijt.
Link naar reactie
Jasper heeft een goed punt. Probeer deze programma's eens (gratis voor thuisgebruik): Ad-Aware -> http://www.lavasoft.nu/dutch/support/download/ En Spybot -> http://www.safer-networking.org/index.php?page=download Ze doen eigenlijk hetzelfde, maar ze vinden tóch elk hun eigen Spyware...
Link naar reactie
Dank voor alle reacties. Ik waardeer jullie hulp. Maar ten eerste post ik dit topic omdat ik een oplossing zoek om uiteraard níet een schone windows erop wil zetten. Dat kost gewoon veel, veel heel veel werk, heb mijn systeem precies zoals ik nu wil hebben op heel veel vlakken. Ten tweede lijkt me mijn ervaring dat als ik de pc herstart alles weer weer lekker snel is relevant. Als mijn systeem op wat voor manier dan ook te kort schiet ( bv dus te weinig geheugen) dan zou dat zich altijd moeten openbaren, toch?
Link naar reactie
[quote:3f7f1727d2="Henk."]dank voor je reactie. echter, zoals gezegd , na een herstart van de pc is er geen vertraging.. dan zou jou theorie niet opgaan dus...[/quote:3f7f1727d2] wel, het geheugen loopt vol en daarna loopt hij langzamer, probeer maar eens met 512 mb je zult zien dat het een berg helpt
Link naar reactie
[quote:12d3d1e282="Henk."]Ten tweede lijkt me mijn ervaring dat als ik de pc herstart alles weer weer lekker snel is relevant. Als mijn systeem op wat voor manier dan ook te kort schiet ( bv dus te weinig geheugen) dan zou dat zich altijd moeten openbaren, toch?[/quote:12d3d1e282] NEE :) te weinig geheugen word opgelost door de Windows swap file etc deze staat op HDD dus in principe een soort TRAAG ram geheugen.... als je boot schoont je ram weer op en het swap gedeelt ook weer
Link naar reactie
aha! dank dank voor de uitleg. Over die pagefile. ik ben es gaan zoeken. Ik lees in allerlei andere topics dat het belangrijk is hoe je pagefile is ingesteld. Bij mij staat ie op een aparte partitie ( vanwege ruimtegebrek op C) met 2 GB aan vrije ruimte. De Grootte staat ingesteld op 'door systeem beheerde grootte'. Is dat slim of? En zoniet, wat kan ik het beste met mijn systeem specs instellen?( 256 MB DDR RAM ) Ik heb iets gehoord van 2,5 x je interne geheugen, maar wat moet dan waar ingevuld worden? Je kunt 'minimum'en 'maximum'invullen.
Link naar reactie
[quote:eb3cd1c082="pcguy"]bij max vul je in hoeveel plek hij maximaal in zou mogen nemen (als je wilt zelfs 2gb) en bij min vul je 0 of 1 in[/quote:eb3cd1c082] daar wastie ook al achter ..edit: of niet :-? :P pcguy ze kwaliteit van posten gaat wel met de dag vooruit.... [size=7:eb3cd1c082]not[/size:eb3cd1c082] *KUCH*oftopicn niet reageren pb maar*KUCH* 2,5x je hoeveelheid ram was geloof ik een aardige indicatie, weet het echter niet zeker meer, je kan het zowiezo proberen, maar echt helpen... ik betwijfel het, meer ram zal eerder uitkomst bieden ;)
Link naar reactie
[quote:47ed305340="Henk."][quote:47ed305340]bij max vul je in hoeveel plek hij maximaal in zou mogen nemen (als je wilt zelfs 2gb) en bij min vul je 0 of 1 in[/quote:47ed305340] dank voor de tip! Wat doet windows eigenlijk bij de setting'door systeem beheerde grootte'?[/quote:47ed305340]Dan beheert ie de grootte van je swapfile dynamisch; heb je meer nodig; maakt ie 'm groter en anders maakt ie 'm kleiner. Overigens snap ik niet dat mensen als oplossing meer werkgeheugen aanraden. Hoewel het zeker zo is dat een PC met meer werkgeheugen vlotter werkt, lijkt me dat hier niet de oorzaak van het probleem. Uit je verhaal lees ik nl. dat het probleem eerst niet bestond. Met meer werkgeheugen bestrijd je dan alleen de gevolgen van het probleem, niet de oorzaak. Je zegt dat je swapfile op een aparte HD staat; Wat voor schijf is dat? Een oud beestje wellicht? (een 2 GB schijfje?) In dat geval zou het lonen dat je de swap partitie op de snelste HD zet. Normaal gesproken wordt de swapfile pas echt intensief aangesproken wanneer het fysieke geheugen vol dreigt te raken. Als er weer fysiek geheugen vrij komt, zou de swapfile na korte tijd weer in grootte af moeten nemen. In win9x was dit proces rampzalig geregeld; vaak liep het geheugen alleen maar voller en voller. Vandaar ook de wildgroei aan memory boosters e.d. Sinds win2000 en winXP is dat alles sterk verbeterd. Je kunt trouwens via ctrl+alt+delete op ieder moment kijken hoeveel fysiek en swap geheugen winXP gebruikt. Wellicht helpt dat in het stellen van een diagnose. Je kunt idd een vaste swapsize instellen, maar persoonlijk twijfel ik wat aan het nut daarvan. Bij moderne HD's in een modern systeem is het voordeel volgens mij niet echt merkbaar. Datzelfde geldt voor aparte swap partities e.d. Voor Linux zie je trouwens wel dat er steevast een aparte swappartitie wordt aangemaakt. BTW, die vaste swapfile grootte van 2,5 keer het werkgeheugen is al antiek. Het heeft geen zin een vaste swap in te stellen van bv. 1,5GB, wanneer je 512MB werkgeheugen in je PC hebt zitten. Het heeft wél zin om een swap van bv 500MB in te stellen, wanneer je over 128MB werkgeheugen beschikt. BTW, dit is een goede pagina over winXP optimalisaties: http://www.blackviper.com/WinXP/supertweaks.htm Nog een aanvulling; Windows iedere keer opnieuw installeren is idd een nachtmerriie. Vandaar dat ik al sinds jaar en dag met images werk via Norton Ghost. Maak een schone windows installatie, installeer al je broodnodige programma's en maak daar een image van. die kun je ten alle tijden terugzetten, waardoor je weer een schone start hebt.
Link naar reactie
Dank voor je uitleg. ik laat die swapfile maar mooi op automatische grootte staan. Hij staat trouwens wel fysiek op dezelfde schijf, alleen andere partitie. heb op XP nl slechts 300 mb vrij nog.. enne ik maak met Drive Image ( net zoiets als Ghost)inderdaad ook regelmatig een image van XP. perfecte back up ook. ps. wat denken jullie hier van het defragmenteren van de pagefile?Lees hier en daar daar wat over. Levert dat wat op?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...