Ga naar inhoud

Windows XP is tegen CPU overklokken??


Aanbevolen berichten

Euh... jah... kan zijn dat er al eerder een topic over geweest is, maar dat zou ik dan niet weten. In ieder geval, kheb geprobeerd m'n CPU te overklokken (videokaart al gedaan :) ). [u:ea0814c490]M'n pc specs:[/u:ea0814c490] -Windows XP Professional Engels* -Asus A7A266-E with Ali Magik chipset @ BIOS versie 1012 -AMD Athlon XP 2400+ -768 Mb DDR 333 *Kheb trwns SP1 niet... maar alle updates los gedownload, spul dat SP1 nodig heeft draait dus gewoon (de nieuwste Catalyst bijvoorbeeld). Als eerste heb ik geprobeerd om m'n multiplier te veranderen. Kheb verder niks met m'n CPU gedaan, maar kennelijk is de MP unlocked aangezien ik de waarde ervan kan veranderen in m'n BIOS. Standaard MP is 15,0. Als ik em 16,0 zet wil de PC niet booten... maar daar gaat t me hier niet om. Toen ik de MP op 16,5 zette, wilde de PC wel opstarten... maar Windows XP niet, kreeg deze fout: [i:ea0814c490] Windows could not start because of an error in the software. Please report this problem as: load needed DLLs for kernel [/i:ea0814c490] Dus ik zet de CPU weer op 2.000 Mhz (niet meer manual) en Windows start normaal op. Verander ik de FSB van 133/33 naar 140/40 (d8 die waardes), dan blijft Windows in z'n "witte balk" hangen (nog voor t bootscreen zelf). Ow en: 1) of de CPU/Memory Frequency wordt automatisch ingesteld 2) of dit wordt niet gedaan... Want ik kan de CPU/Memory Frequency niet veranderen (kan alleen maar 1:1 kiezen :-? ). De VCore heb ik trwns op Auto (1,650) laten staan... nix aan veranderd of geprobeerd. M'n vraag is dus wrm windows xp niet gewoon wil opstarten als ik m'n CPU OC.... en hoe ik ervoor kan zorgen dat ie wel gewoon opstart als ik m'n CPU OC.... .
Link naar reactie
Ik heb ook een AMD Athlon XP 2400+, en die loopt als een 3200+ Ik had eerst ook van die problemen die jij nu hebt. Ik krijg zelf ook niet de FSB hoger dan 145. Heb je de processor wel goed geunlocked? 8) Je zij dat je je Vcore op 1.650V had staan. Als ik jou was zou ik die gewoon omhoog gooien naar bijv. 1.850V (heb ik ook) Je moet wel zorgen dat je temp van de processor rond de 50/55 graden blijft hangen zo hou je hem gezond. Wat voor een soort koeler heb je er eigenlijk opzitten? Ik zou altijd als je gat overklokken een koeler halen voor een 3200+ :wink:
Link naar reactie
[quote:bce413a4a4="edwinteems"]ik heb mijn computer, een athlon 2600@ 3200 op MP11 X FSB 200. Me geheugen is pc3200 Twinmos Dual Channel. Temps zijn met waterkoeling 29 graden. Voltage is niet veranderd. Zou deze computer nog meer over te clocken zijn?[/quote:bce413a4a4] beetje asociaal he ... tis niet cde bedoeling dat je zomaar in iemand anders topic over je eigen vragen gaat beginnen. [i:bce413a4a4]reageer hier niet op in dit topic[/i:bce413a4a4] antwoord op je vraag=ja ... je moet dat gewoon proberen he ...zoals gelukkig nog nooit hier is gezegd :roll: EDIT: [quote:bce413a4a4="De Geest Van Oirlo"]Je hebt geluk dat je op een fsb van 200mhz komt met dat geheugen, zover kom ik niet. (voor meer info moet je eigenlijk even de FAQ lezen, en anders een eigen topic openen.)[/quote:bce413a4a4] dat geheugen MOET die snelheid kunnen halen :-? terug gaan zou ik zeggen :o
Link naar reactie
[quote:f8db131977="edwinteems"]ik heb mijn computer, een athlon 2600@ 3200 op MP11 X FSB 200. Me geheugen is pc3200 Twinmos Dual Channel. Temps zijn met waterkoeling 29 graden. Voltage is niet veranderd. Zou deze computer nog meer over te clocken zijn?[/quote:f8db131977] Je hebt geluk dat je op een fsb van 200mhz komt met dat geheugen, zover kom ik niet. (voor meer info moet je eigenlijk even de FAQ lezen, en anders een eigen topic openen.) @ topic starter, als je temps onder de 55 graden blijven voltage verhogen tot 1.85v (moet makkelijk kunnen) Dan verder kijken. Eventueel kun je nog proberen Dimm voltage naar 2.7/2.8v te verhogen. Als het dan nog niet lukt AGP voltage iets omhoog doen. (1.7 ofzo) Bij overklokken is het vooral spelen met de instellingen, ook met de voltages duz..... :)
Link naar reactie
Hehe k kzal voltage dan nog is ff proberen. FTPServer: Euh... goed geunlocked, geen idee. Ik heb niks aan de CPU zelf gedaan (ja ik heb een ander unlock artikel al gelezen :)), maar ik nam aan dat aangezien ik het MP veld kan veranderen dat ie al geunlocked is :-? En als ie niet goed geunlocked is, naja misschien leuk om is een keertje in de vakantie te doen. Ik kan zo snel niet op de naam van de koeler komen, maar hij koelt d8 ik wel iets beter dan zown standaard koeler (aangezien ie meer lawaai maakt dan de standaard :P). Temp hangt als ik een tijdje gegamed heb op 51 graden... . Maar als ik em niet kan overclocken, maakt me niet zo heel veel uit, ben beetje aan t experimenteren. Ik ga toch een nieuw moederbord & CPU kopen (met waterkoeling deze keer :D) dus dan moet ik nog maar zien wat ik met dit moederbord & CPU doe... . In ieder geval bedankt voor de feedback :D
Link naar reactie
[quote:de96139701="De Geest Van Oirlo"][quote:de96139701="edwinteems"]ik heb mijn computer, een athlon 2600@ 3200 op MP11 X FSB 200. Me geheugen is pc3200 Twinmos Dual Channel. Temps zijn met waterkoeling 29 graden. Voltage is niet veranderd. Zou deze computer nog meer over te clocken zijn?[/quote:de96139701] [b:de96139701]Je hebt geluk dat je op een fsb van 200mhz [/b:de96139701]komt met dat geheugen, zover kom ik niet. (voor meer info moet je eigenlijk even de FAQ lezen, en anders een eigen topic openen.) @ topic starter, als je temps onder de 55 graden blijven voltage verhogen tot 1.85v (moet makkelijk kunnen) Dan verder kijken. Eventueel kun je nog proberen Dimm voltage naar 2.7/2.8v te verhogen. Als het dan nog niet lukt AGP voltage iets omhoog doen. (1.7 ofzo) Bij overklokken is het vooral spelen met de instellingen, ook met de voltages duz..... :)[/quote:de96139701] Ik heb pc2700 geheugen, Kingston en haal daar al een fsb van 210 mee.Heb nog niet hoger geprobeerd.
Link naar reactie
Kheb ook PC 27000 aka DDR 333, t stomme alleen is dat m'n moederbord (officieel) maar DDR 266 ondersteund. Ik heb de MP weer op 16,5 gezet & de VCore op 1,750. Windows XP wil nu wel fatsoenlijk* opstarten. CPU Info van AMD zelf zegt 2240 Mhz en CPU-Z zegt 2238 :) Kan trwns kennelijk het DIMM & AGP voltage niet instellen, kan het niet vinden in m'n BIOS, alleen maar VCore dus :-? Ziet er naar uit dat ik er een beetje naast zat met de temperatuur :P, hij wordt nu 60 - 61 graden onder full load (gamen dus :)). Beetje hoog misschien... *Tijd voor een format & reinstall, had ik toch al nodig (schijfruimte gebruik - 20 Gb maar :P), maar nu helemaal aangezien al m'n spellen na iets van een kwartier crashen. Kheb m'n originele videokaart BIOS trug geflasht en heb de BIOS defaults geladen, VPU Recover uitzetten helpt ook niks. Windows XP moet gewoon ff gereinstalled worden. En dan moet ik nu ff w88 op die waterkoeling :D, dan zie ik daarna wel weer verder. [Edit] Leuk tweakermatt, je poste vrijwel tegelijkertijd :) Naja kweet nu tenminste hoe en wat je kan OC'en, de risico's... maar t blijft toch nog proberen... . En RTFM had ik al gedaan voordat ik deze thread begon hoor ;) [/Edit]
Link naar reactie
[quote:b044ef3bce="Razu_Khael"]Hehe k kzal voltage dan nog is ff proberen. FTPServer: Euh... goed geunlocked, geen idee. Ik heb niks aan de CPU zelf gedaan (ja ik heb een ander unlock artikel al gelezen :)), maar ik nam aan dat aangezien ik het MP veld kan veranderen dat ie al geunlocked is :-? En als ie niet goed geunlocked is, naja misschien leuk om is een keertje in de vakantie te doen. Ik kan zo snel niet op de naam van de koeler komen, maar hij koelt d8 ik wel iets beter dan zown standaard koeler (aangezien ie meer lawaai maakt dan de standaard :P). Temp hangt als ik een tijdje gegamed heb op 51 graden... . Maar als ik em niet kan overclocken, maakt me niet zo heel veel uit, ben beetje aan t experimenteren. Ik ga toch een nieuw moederbord & CPU kopen (met waterkoeling deze keer :D) dus dan moet ik nog maar zien wat ik met dit moederbord & CPU doe... . In ieder geval bedankt voor de feedback :D[/quote:b044ef3bce] Als je niet weet hoe je moet OC'en, wat ga je dan in godsnaam doen met WC? :-? Als je OC, moet je weten waar je mee bezig bent. Het is niet commando's van anderen opvolgen. Als je tegen een probleem aanstuit, ga dan eens zoeken op i-net. Het is een tbred, dus die hoeft niet unlockt te zijn. Van welke week is ie? Hij kan (onunlockbaar) gelockt zijn... Dan kan je je MP niet veranderen (heb ik ook met mn RMA-cpu'tje :( ) Je kan dan wel je fsb aanpassen. Verhoog je fsb eens stap voor stap met 1MHz en kijk waar je probleem begint... Verhoog je voltage anders en check je temps en voltlijnen goed!!! Maar je moet wel snappen waarmee je bezig bent... [edit] Mooi dat het gelukt is 8) [/edit]
Link naar reactie
Yup. Naja tis me gelukt, kheb nu zelf ook wat ervaring met OC'en 8) en ben nu ff klaar met overklokken (eerst spul maar is herinstalleren). Verder hebben de berichten niet echt betrekking meer tot de titel van de thread: "Windows XP is tegen overklokken??", wat mij betreft mag daarom deze thread nu gesloten worden :) Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties :D
Link naar reactie
[quote:c03d50f4e4="weert114"][quote:c03d50f4e4="De Geest Van Oirlo"][quote:c03d50f4e4="edwinteems"]ik heb mijn computer, een athlon 2600@ 3200 op MP11 X FSB 200. Me geheugen is pc3200 Twinmos Dual Channel. Temps zijn met waterkoeling 29 graden. Voltage is niet veranderd. Zou deze computer nog meer over te clocken zijn?[/quote:c03d50f4e4] [b:c03d50f4e4]Je hebt geluk dat je op een fsb van 200mhz [/b:c03d50f4e4]komt met dat geheugen, zover kom ik niet. (voor meer info moet je eigenlijk even de FAQ lezen, en anders een eigen topic openen.) @ topic starter, als je temps onder de 55 graden blijven voltage verhogen tot 1.85v (moet makkelijk kunnen) Dan verder kijken. Eventueel kun je nog proberen Dimm voltage naar 2.7/2.8v te verhogen. Als het dan nog niet lukt AGP voltage iets omhoog doen. (1.7 ofzo) Bij overklokken is het vooral spelen met de instellingen, ook met de voltages duz..... :)[/quote:c03d50f4e4] Ik heb pc2700 geheugen, Kingston en haal daar al een fsb van 210 mee.Heb nog niet hoger geprobeerd.[/quote:c03d50f4e4] Jah, maar aangezien hij het over twinmos PC3200 had, en ik daar niet verder mee kom als 195mhz @ cas2.5 ( :-? ) heeft ie volgens mijn theorie geluk gehad met zijn modules. Kingston is een compleet ander merk geheugen, is niet te vergelijken....
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...