Ga naar inhoud

floppy drive fail (40)


Aanbevolen berichten

Ik ben wat oudere hardware aan het testen. Tot voor kort deed het spul het ook allemaal. Het gaat om een oude PC van mij vader, die ik mag hebben. Heb hem helemaal uit elkaar geschroefd. En alles op een houten plank gelegd en aangesloten. Uiteraard heb ik de backbone er ook uitgeschroefd. En dus het moederbord met backbone en alle hardware aangesloten op een houten plank neergelegd. Ik heb dit zooitje ff een tijdje op me bureau laten liggen, zonder dat ik het met 1 vinger aan heb geraakt. Gister heb ik eens de boel aan de netspanning gehangen. En ik kreeg de melding: floppy drive fail (40). In mij geval is dus het moederbord niet goed meer, waarschijnlijk de FDD connector. Dit vind ik wel jammer, want ik wil tevens gebruik maken van de floppy drive. Nu vraag ik me af, of je zoiets zelf kan maken. Ik weet niet of het hier gaat om zichtbare of onzichtbare schade. Wat ik weet is dat de pinnetjes van de FDD connector niet verbogen of afgebroken zijn. Kan er verder iets zijn wat zichtbaar beschadigd is? Zoja zou ik zoiets zelf kunnen repareren? Zou het ook onzichtbare schade kunnen zijn? Misschien door statische electriciteit? Moet ik het moederbord de container in of niet? Wie kan mij helpen? groetjes, Roy
Link naar reactie
Ik heb dit allemaal al gecheckd. Maar helaas..... Pinnetjes zijn niet verbogen of afgebroken. Heb 2 verschillende kabels geprobeerd. En ik heb de rode ader aan de kant van pin 1 aangesloten. Dat werkte niet. Heb daardoor ook allerlei andere onmogelijke manieren van aansluiten geprobeerd. Dit werkte niet. Het lampje van de floppy drive heeft ook nog niet gebrand.
Link naar reactie
[quote:9188eb2bde="roy_startpag"]Zou je misschien denken. Maar de floppy drive is goed. Werkt namelijk wel in een andere computer.[/quote:9188eb2bde] dan het moederboard in die kuil :lol: :lol: . als het goed is zijn er verschillende type's floppy data kabels. ik dacht een met een dichte pin en een zonder aan de gedraaide kant. of staat de floppy wel in het bios :wink: http://www.computerhope.com/issues/ch000426.htm
Link naar reactie
Klopt, er zijn idd kabels met een connector waarvan een gaatje dicht is, aan de kant die op het mobo moet. De kabel die ik altijd gebruikte toen het zooitje nog in de kast zat, is er eentje zonder gesloten gaatjes. De FDD connector op het moederbord heeft ook alle pinnetjes. Dus dat geeft al aan dat ik een kabel nodig heb zonder dichte gaatjes. De floppy drive staat in de bios. En load optimal settings en ook load best settings heb ik ook al geprobeerd. Dit had geen zin. Werkt nog steeds niet. Ik probeer nog wel ff een paar andere FDD kabels. Mocht dat niet helpen, dan is me vermoede juist.
Link naar reactie
TJa, als de platte kabel en de voedingskabel goed zitten, dan weet ik het zo ook niet. Het ledje van de FD zou altijd even of continu moeten oplichten. Heb je in de Bios de FD al geactiveerd? Is de hardware actief? ALs deze hardware onboard zit, dan kan die hardware iha uitgeschakeld worden. Oh ja, kijk uit met kabels omgekeerd aansluiten.
Link naar reactie
[quote:079b0ec40b="Hans.Vosman"]TJa, als de platte kabel en de voedingskabel goed zitten, dan weet ik het zo ook niet. Het ledje van de FD zou altijd even of continu moeten oplichten. Heb je in de Bios de FD al geactiveerd? Is de hardware actief? ALs deze hardware onboard zit, dan kan die hardware iha uitgeschakeld worden. Oh ja, kijk uit met kabels omgekeerd aansluiten.[/quote:079b0ec40b] Heb dat allemaal al geprobeerd. Heb inmiddels ff meerdere FDD kabels geprobeerd. Maar nog steeds niks. Het is idd dus de FDD connector op het moederbord. Zou ik zoiets zelf kunnen maken?
Link naar reactie
[quote:13416544b2="roy_startpag"][quote:13416544b2="Hans.Vosman"]TJa, als de platte kabel en de voedingskabel goed zitten, dan weet ik het zo ook niet. Het ledje van de FD zou altijd even of continu moeten oplichten. Heb je in de Bios de FD al geactiveerd? Is de hardware actief? ALs deze hardware onboard zit, dan kan die hardware iha uitgeschakeld worden. Oh ja, kijk uit met kabels omgekeerd aansluiten.[/quote:13416544b2] Heb dat allemaal al geprobeerd. Heb inmiddels ff meerdere FDD kabels geprobeerd. Maar nog steeds niks. Het is idd dus de FDD connector op het moederbord. Zou ik zoiets zelf kunnen maken?[/quote:13416544b2]dat wordt toch een kuil in het bos. RIP mobo :lol: :lol:
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb nog ff wat uitgeprobeerd. Uiteindelijk toch aan de praat gekregen. Ik heb ff het batterij'tje van het moederbord geplukt. En daarna weer teruggeplaatst. Toen deed tie het weer. Teminste voor een paar dagen. Maar toen begon het weer. Heb ff batterij'tje opgemeten. De meting was 1.5V. Niet goed dus. Een defect batterij'tje kan dus leiden tot een onstabiel moederbord blijkt wel. En die batterij'tjes zijn volgens mij niet oplaadbaar. Dus ga ik maar een nieuwe kopen. Moet ik hierbij nog ergens rekening mee houden? Of hoef ik alleen maar naar het voltage te kijken? groetjes, Roy
Link naar reactie
Batterij meenemen dan krijg je altijd het juiste type en ook verstandig voor reclame als die toch toevallig niet past. Bijna altijd is het een CR2032, dat nummer staat er aan de bovenkant vaak groot op. Wat betreft de floppy drive problemen, een Clear CMOS doet vaak wonderen zoals je hebt gemerkt. Een lege batterij (of batterij voldoende lang verwijderen) heeft hetzelfde effect. De juiste spanning is overigens 3V. Ga er maar vanuit dat als de batterij onder de 3V zit, gewoon al "leeg" is. Zelf ooit een computer gehad die bij 2,5V al moeilijk deed.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...