Ga naar inhoud

Temperatuur goed aangegeven ?


Aanbevolen berichten

Na een half jaar tobben heb ik bij een vriend alles gedaan wat in mijn vermogen lag om de temperatuur van zijn proc omlaag te krijgen, alleen weet ik niet of dat wel goed is gegaan.... Ik heb zijn stock-cooler vervangen door een thermaltake volcano 12, zijn standaard case, vervangen door een chieftec met 5 coolers voor de airflow...... Alles netjes ingebouwd en wat bleek ? zijn processortemperatuur werd in zijn bios al snel 55 graden, terwijl speedfan en cpucool beiden 37 graden aangaven. Nu weet ik wel, die programmaatjes werken ook niet altijd 100%, maar 55 idle is wel wat veel voor de gedane veranderingen. Het gekke is wel, dat door de veranderingen zijn HD en mobo opvallend laag bleven resp. 23 en 20 graden, waardoor ik de processortemp niet kon plaatsen, zeker niet gezien het feit, dat zijn stock-cooler het dan helemaal niet zo slecht deed. Het gekke is wel, dat 2 verschillende programmaatjes 37 aangeven, terwijl de bios een veel hogere temp aangeeft. Het gaat om een Asus A7n8x mobo en een Athlon 2500+. Zolang alles het doet, zou ik me eigenlijk geen zorgen moeten maken, maar is er een veklaring voor dit vreemde fenomeen ?
Link naar reactie
55 is niet extreem. normaal is echter een temp van 45 graden idle. heb je voor het monteren van de nieuwe koeler alles wel eerst goed schoongemaakt en op de juiste wijze van koelpasta voorzien. Koelpasta moet zo dun mogelijk aangebracht worden. Het dient eigenlijk alleen om oneffenheden in de afwerking van het koelblok weg te poetsen.
Link naar reactie
[quote:bfd412c002="humpf007"]... processortemperatuur werd in zijn bios al snel 55 graden, terwijl speedfan en cpucool beiden 37 graden aangaven. [/quote:bfd412c002]Inderdaad een vreemd verschil. ALs de CPU echt 55 graden is, dan is de koeler vlak boven de CPU toch echt warmer dan 37 graden. Gevoelsmatig is 50 graden iets wat je niet zomaar vastpakt, 40 graden voelt al behoorlijk warm. Dus op zich kan je zelf controleren of de Bios het wel goed doet. Ik vermoed zelf van niet.
Link naar reactie
ik had een palimo 2000 op 1.92v met een 12 euro coolermaster heatsink+fan combinatie. volgens mijn mobo (A7V8X Deluxe) werd de cpu 42 graden en na 20 minuten burn-in gaf speedfan 49 graden aan. ik had toen geen casefans of iets dergelijks, dus dat vond ik behoorlijk knap. misschien kun je even kijken of er krassen op de core van je proc zitten en of de heatsink wel goed zit. misschien heb je teveel koelpasta gebruikt. je kunt ook de heatsink glad schuren en arctic silver 5 kopen.
Link naar reactie
Dit is een heel tegenstrijdig probleem: Die Temp is zowieso niet goed. Maar wat helemaal vreemd is dat progjes als speedfan de temperatuur infzo uit de BIOS lezen! Dus er klopt ergens iets niet met de weergave in je BIOS. Meschien moet je eens CPU burn doen en dan vlug opnieuw opstarten en kijke wat de temp dan is... Meschien gewoon een klein typ foutje in de BIOS ofzo.... Maar dat is weer tegenstrijdig anderz zouden speedfan & co. dat ook aangeven :o
Link naar reactie
Tja, ik zal me er dan idd maar aan moeten wagen om een bios-update te gaan doen, want ik blijf het vreemd vinden, temeer omdat ik de core en onderkant koeler met aceton had schoongemaakt en had nagekeken, goed glad was daarvan het resultaat. Goed, bij mij is er nog geen bios-update ooit verkeerd gegaan, maar het blijft natuurlijk tricky, zeker als het voor iemand anders is. Bedankt voor jullie reacties en ik zal jullie op de hoogte houden van het evenatuele resultaat
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...