Ga naar inhoud

K7S5A, geheugen of voedingsprobleem


Aanbevolen berichten

Ik heb 2 K7S5A systemen waarvan er eentje een probleem heeft waar ik niet uitkom. Het verschil kwam aan licht toen ik de BIos wilde flashen. Het eny systeem (A) ging probleemloos naar de nieuwste Bios versie 030811. Het andere systeem (B) kon ik niet probleemloos flashen. Een nader onderzoek heeft nu 2 factoren naar voren gebracht die het probleem lijken op te lossen: 1. Ipv FSB 133MHz die een FSB van 100MHz gebruiken en blijven gebruiken ingeval van DDR geheugen (geheugen instelling 100/133 werkt nog wel, maar 133/133 niet). 2. SDRam geheugen (onafhankelijk van FSB) gebruiken ipv DDR geheugen Nu probeer ik aan te tonen dat het moederbord de problemen veroorzaakt en niet de netvoeding. Ik kom er niet uit. - Beide moederborden K7S5A v3.1, maar leeftijd verschilt een paar maandjes. - Bios 10-1-2004 proberen te flashen op beide systemen - Netvoeding in A was de oorspronkelijke noname 300W voeding in kast B (gewisseld in zomer 2003) - Netvoeding in kast B is een 340W Chieftec voeding (sinds zomer 2003) - Kast A had geen eigen voeding Nu heb ik vandaag alle combinaties van het geheugen en de netvoedingen op beide moederborden uitgeprobeerd. - Systeem A werkt met beide netvoedingen en alle soorten geheugens - Systeem B start met een FSB van 133MHz alleen op, wanneer ik dat systeem voorzien van SDRam geheugen. - Systeem B kan ik nu wel zonder fouten flashen als ik een FSB van 100MHz gebruik of SDRam geheugen (FSB onafhankelijk) in dat systeem gebruik. Nu ben ik het zat dat ik aan moet tonen dat het aan het moederbord ligt want eerlijk gezegd geloof ik niet dat de boel gaat werken met een goede 400W voeding. Helaas zijn de symptonen uit te leggen als een te krappe voeding. Hoe verder?
Link naar reactie
Misschien ook wel interessant te weten dat systeem A gebruik maakt van een AMD XP1600 en systeem B gebruik maakt van een AMD XP1800. Ik heb vanwege mogelijke netvoeding problemen, systeem B ook volledig uitgekleed: geen Radeon 8500 maar een Matrox G200 videokaart, geen Audigy geluids kaart, 1 geheugen module ipv 2 modules. Modules in B zij van merk Infineon, die in A is Dane Elec. Maar ja systeem A werkt probleemloos op beide merken.
Link naar reactie
[quote:7419e84671="Vandread"]ik heb ook op een k7s5a een chieftec 340 hangen omdat ie met een 300 watt noname voor geen meter liep, verschillende errors gaf etc (werd er gek van :-? ) maar als ik je verhaal nog eens goed lees heeft de k7s5a met CT340 voeding juist problemen? enige dat ik kan bedenken is... dat ding is gaar? :-?[/quote:7419e84671] Bedoel je het moederbord? Dezelfde Chieftec voeding werkt dus wel op dat andere moederbord en hetzelfde DDR geheugen.
Link naar reactie
[quote:1681192db4="Hans.Vosman"][...]Helaas zijn de symptonen uit te leggen als een te krappe voeding. Hoe verder?[/quote:1681192db4] En toch ook weer niet. Niet dat ik een expert ben, maar van wat ik op het internet heb gezien, is er meer kans om DDR geheugen draaiend te krijgen dan SD-RAM geheugen op dit MoBo als je voeding te zwak is. Mij lijkt het dat het MoBo van Systeem B gewoon niet goed (meer?) werkt. Systeem A werkt namelijk w'el met dezelfde componenten. Toch uit nieuwsgierigheid: Wat zijn de 3.3v en 5v voltages van Systeem B met SD-RAM en FSB 133? Verschillen die erg van als je DDR geheugen gebruikt? Ik neem aan dat je met dezelfde grootte qua MB testte? (en dezelfde geheugen instellingen als Systeem A).
Link naar reactie
[quote:677833551f="kamakazi"]En toch ook weer niet. Niet dat ik een expert ben, maar van wat ik op het internet heb gezien, is er meer kans om DDR geheugen draaiend te krijgen dan SD-RAM geheugen op dit MoBo als je voeding te zwak is.[/quote:677833551f]Dat is een interessant gegeven. [quote:677833551f="kamakazi"]Toch uit nieuwsgierigheid: Wat zijn de 3.3v en 5v voltages van Systeem B met SD-RAM en FSB 133? Verschillen die erg van als je DDR geheugen gebruikt? Ik neem aan dat je met dezelfde grootte qua MB testte? (en dezelfde geheugen instellingen als Systeem A).[/quote:677833551f]Nee, niet geheel. Ik heb alleen 128MB SD-Ram 133 en ik had eventjes 256MB SD-Ram geleend. DDR geheugen kan ik testen met 256MB en 512MB. Probleempje is dat ik op FSB 133MHz en met DDR geheugen alleen met de voltmeter kan meten. Ik kan de monitor functie in de Bios niet gebruiken omdat de computer niet opstart. De 3,3V heb ik gemeten vanaf de AUX steker. Daar kon ik het makkelijkst bijkomen. De 3,3V is met de spanningsmeter 3,42V en in de Bios 3,376 of 3,3792. Met SD-Ram op 133/133 is de 5V met de spann. meter 5,08V en in de Bios 4,999V Met SD-Ram op 133/133 is de 12V met de spann. meter 12,42V en in de Bios 12,416V Met DDR 256 of 512MB op 133/133 is de 5V met de spann. meter 5,08V Met DDR 256 of 512MB op 133/133 is de 12V met de spann. meter 12,42V Met DDR 256 of 512MB op 100/133 is de 5V met de spann. meter 5,09V en in de BIos 5,026V Met DDR 256MB op 100/133 is de 12V met de spann. meter 12,35V en in de Bios 12.352 of 12,288 Met DDR 512MB op 100/133 is de 12V met de spann. meter 12,36V en in de Bios 12.352 of 12,288 Geen dramatische verschillen. Oh ja, dit is met de 300W noname voeding, even geen zin om de Chieftec voeding terug te plaatsen. De Chieftec voeding lijkt kast A ook beter te koelen (wel iets meer geruis), dus die laat ik daar in zitten. Het stroomverbruik van de SD-Ram lijkt dus wat hoger dan van het DDR geheugen vanwege het oplopen van de 12V lijn.
Link naar reactie
[quote:4a9e212550="Hans.Vosman"]Nee, niet geheel. Ik heb alleen 128MB SD-Ram 133 en ik had eventjes 256MB SD-Ram geleend. DDR geheugen kan ik testen met 256MB en 512MB. Probleempje is dat ik op FSB 133MHz en met DDR geheugen alleen met de voltmeter kan meten. Ik kan de monitor functie in de Bios niet gebruiken omdat de computer niet opstart. De 3,3V heb ik gemeten vanaf de AUX steker. Daar kon ik het makkelijkst bijkomen.[/quote:4a9e212550] Die voltages lijken mij OK genoeg. Hoogstwaarschijnlijk dat van Systeem B van de k7s5a het gedeelte voor het DDR geheugen niet [meer] werkt, of de instellingen (BIOS) niet goed zijn. Had je je BIOS gereset voordat je het DDR geheugen erin deed? Mocht dat niet helpen, dan vrees ik dat je alleen SD-RAM kan gebruiken; dat werkt toch wel 100%?
Link naar reactie
[quote:57388bd2cf="kamakazi"]Die voltages lijken mij OK genoeg.[/quote:57388bd2cf]Dat lijkt me ook. [quote:57388bd2cf="kamakazi"]Hoogstwaarschijnlijk dat van Systeem B van de k7s5a het gedeelte voor het DDR geheugen niet [meer] werkt, of de instellingen (BIOS) niet goed zijn.[/quote:57388bd2cf]Het werkt wel maar niet met Bios versie 030811 en verder moet ik me in allerlei bochten wringen om de Bios op 133MHz werkend te krijgen zonder dat het systeem achteraf klaagt. Het is me gelukt om de ECS service BIos 021129 versie terug te zetten zodat ik mijn DDR geheugen weer op 133MHz kan gebruiken. Alleen ja, die versie lost niet het Clear CMOS probleem op. Dat lijkt die andere versie wel te doen. Systeem A had tot 10-1-2004 zo'n beetje vanaf zomer 2003 iedere 5 dagen een Clear CMOS. met versie 030811 moet de eerste Clear CMOS nog komen ... [quote:57388bd2cf="kamakazi"]Had je je BIOS gereset voordat je het DDR geheugen erin deed? Mocht dat niet helpen, dan vrees ik dat je alleen SD-RAM kan gebruiken; dat werkt toch wel 100%? [/quote:57388bd2cf]Ja de Bios was/is gecleared. Helaas beschik ik niet meer over geschikt SD-Ram geheugen. ALs ik wat bij moet kopen, is het goedkoper om een nieuw moederbord te kopen dan SD-Ram geheugen. Dus ja, dan is het ook een alternatief om het systeem op die service Bios te blijven gebruiken en elke 2 weken de Bios opnieuw in te stellen vanwege de Clear CMOS (systeem B heeft dus een ander ritme dan systeem A had).
Link naar reactie
Dus afhankelijk van welke versie de BIOS heeft, wilt DDR geheugen juist wel of juist niet werken? Het lijkt mij dat er dan iets qua instellingen niet klopt. Na wat zoeken, zag ik her-en-der dat een modem (AMR/PCI) in combinatie met DDR geheugen er voor zorgde dat het MoBo niet wou booten. Of dat het helpt als je "s2k compensation" uitschakelt. Of het andere geheugen slot gebruiken. Of een CMOS reset, maar dat werkt dus blijkbaar niet. Of BIOS versie 021129 (heh). Hehe, zelfs iemand die zijn pc zonder geheugen opstartte en aan liet staan voor 30 seconden tussen het wisselen van SD-RAM en DDR geheugen, want anders werkte het niet :roll: Ik weet niet of het netjes is om naar een ander forum te linken, maar anders kan je hier ook zelf proberen te zoeken (bovenstaand lijste heb ik ook min-of-meer daar vandaan): http://pub140.ezboard.com/bk7s5amotherboardforum BTW De oorzaak van 't 'Clear CMOS'-probleem lijkt erg onduidelijk waarom sommige k7s5a's het wel hebben, en andere weer niet. Een oplossing heb ik zelden gezien trouwens.
Link naar reactie
[quote:ee0b794fc7="pcguy"]probeer hem eens terug te flashen? misschien zijn de problemen dan voorbij,[/quote:ee0b794fc7] Ik heb al meerdere keren geprobeerd te flashen (naar nieuwere en terug naar een werkende). Vele instellingen geprobeerd. Mijn indruk is dat (na vele pogingen in zomer 2003, januari 2004, februari 2004): 1. mijn moederbord is systeem A beslist een flash probleem heeft 2. bios versie 030811 iets doet wat systeem B niet leuk vindt 3. flashen op FSB 133MHz sowieso geen goed resultaat oplevert
Link naar reactie
[quote:647d784f66="kamakazi"]Dus afhankelijk van welke versie de BIOS heeft, wilt DDR geheugen juist wel of juist niet werken? Het lijkt mij dat er dan iets qua instellingen niet klopt.[/quote:647d784f66] Ja misschien, maar wat. Ik heb ook alle geheugeninstellingen geprobeerd, en geen verschil gezien. [quote:647d784f66="kamakazi"] Na wat zoeken, zag ik her-en-der dat een modem (AMR/PCI) in combinatie met DDR geheugen er voor zorgde dat het MoBo niet wou booten. Of dat het helpt als je "s2k compensation" uitschakelt. Of het andere geheugen slot gebruiken. Of een CMOS reset, maar dat werkt dus blijkbaar niet. Of BIOS versie 021129 (heh).[/quote:647d784f66]AMR gebruik ik niet en onboard geluidskaart staat uit. Zelf heb ik Clear CMOS problemen met SD-Ram als DDR geheugen. Ik zou haast zeggen, nooit verschil tussen dat geheugen gemerkt (positief als negatief, behalve dan mbt tot dit probleem dan). In het verleden wel interactie gehad met PCI kaarten. Na een CLear CMOS blijft systeem hangen (net zoals nu) zolang er een SCSI NCR810 kaart in zat. Tja, ik heb dus alle kaarten er al uit gehad, maar in dit geval, maakte het helemaal geen verschil. Nog bedankt voor de link. Ik kende die op zich al wel, dankzij EddyX. De weerstands oplossing lijkt me ook een beetje vreemd. Maar ja, ik heb er zelf nog niet mee geëxperimenteerd. Er zijn grenzen. Verder ook gelezen dat de temperatuur van de chipset invloed heeft op de Clear CMOS. Dat kan ikzelf niet bevestigen. Clear CMOS treedt op zich vrij willekeurig op, soms na een koude start, soms na een warme start. Bij veelvuldig gebruik treedt een Clear CMOS vaker op, en waarom? Tja, misschien alleen maar omdat de kans op een Clear CMOS dan toeneemt. Het vrij constante karakter daarvan verbaasd me overigens.
Link naar reactie
Het Clear CMOS probleem heb ik vooral in het begin gehad, toen ik nog een NoName 300W PSU gebruikte. En zelfs toen maar af-en-toe. Welgeteld is het aantal op twee handen te tellen. Na mijn switch met m'n huidige PSU (Enermax 433W) heb ik dit probleem na meer dan een jaar niet meer gehad, en ik gebruik m'n pc meermaals dagelijks. De K7S5A blijft een verhaal apart ... Helaas is mijn [persoonlijke] kennis met dit MoBo nu ook niet meer toereikend om je verder te kunnen helpen ... *edit* Mocht je een van de (onofficiele) overclock BIOSen proberen, sommige hebben een standaard FSB van 133 in plaats van 100 Mhz.
Link naar reactie
[quote:8654b21810="kamakazi"]Na mijn switch met m'n huidige PSU (Enermax 433W) heb ik dit probleem na meer dan een jaar niet meer gehad, en ik gebruik m'n pc meermaals dagelijks.[/quote:8654b21810]Ik heb daarom die Chieftec 340W aangeschaft. Ik heb toen geen verschil gemerkt in systeem B. Toen wel ontdekt dat mijn ADT 350W netvoeding in systeem A slechter zou presteren dan de 300W noname voeding in systeem B. Ik heb toen de noname voeding in systeem A geplaatst. Later bleek de ADT voeding volgens een andere computer een probleem te hebben met de -12V lijn. Ik ben op dit moment niet overtuigd dat de problemen met moederbord B door een nieuwe netvoeding verdwijnen. ALs ik wat nieuws koop, dan begin ik met het moederbord. De rest is volgens mij okay.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...