Ga naar inhoud

Upgrade doen


Aanbevolen berichten

Jaja, ik ben ook weer toe aan een upgrade. Ik ga over 3 weken naar een computerbeurs in Antwerpen en ik ga daar wat nieuwe onderdelen kopen: Moederbord Processor (Athlon 64 ofzo, of heeft dat geen zin?) Geheugen Voeding als het nodig is (heb nu 250 watt) videokaart (een R9800 denk ik) maar ik ben niet helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op computer gebied. Dus als jullie effe een goede configuratie willen aanbevelen... :D extra info: processor moet een AMD zijn, gebruik de pc voor zware spellen, wil in de toekomst SATA kunnen gebruiken, geen extra onboard dingen nodig
Link naar reactie
  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Ik zou gaan voor de 64bit AMD proc, bv de 3200+. Qua mobo moet je ff uitzoeken welke het best aan jouw eisen voldoet. 512 MB RAM zal voorlopig voldoen. Voordeel: oude Win-versies doen het goed op deze proc en lopen vaak sneller dan op een vergelijkbare 32bitter. Nadeel: de proc's zijn nog best duur, meestal rond 400 plEuro. Disclaimer: nog geen ervaring met de 64 bitters van AMD :) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Ik zou ook voor een AMD 64, en dan ook een 3200 vanwege het 1 MB cache. Deze heb je voor ongeveer 320 euro. Dan zou ik voor 2x 512 MB gaan. Kom je op totaal 170 euro ongeveer. En dan nog een moederbord. Hier zat ik te denken aan dit moederbord, GigaByte GA-K8VT800. Deze heeft een Serial ATARAID dus dat is dan ook opgelost. Dit moederbord kost ongeveer 110 euro. Kom je dus op 600 euro. (maar zijn ze eigenlijk wel zoveel goedkoper op een beurs als in een winkel?)
Link naar reactie
Ik denk het ook niet ;-) Ik zou ook op die beurs gelijk naar een goede Antec of Zalman voeding van 350W+ kijken. Verder sluit ik me aan bij MichelG. Met de videokaart erbij zit je echter dan wel dik over je budget, dus als die 600 een harde grens is dan zul je eventueel naar 512MB mem en een A64 3000+ moeten gaan.
Link naar reactie
[quote:28cd74da3a]barttange Geplaatst: Za Feb 07, 2004 2:16 pm Onderwerp: En ik denk trowens niet dat je voeding het trekt. [/quote:28cd74da3a]Dat denk ik ook niet. (vergeten erbij te zetten) Je zult denk ik aan een 350 Watt moet denken. Misschien dat een 300 Watt het ook nog wel trekt maar 250 Watt zeker niet. En ik zag net dat je er ook nog een radeon 9800 bij wil hebben. Dit gaat denk ik allemaal niet samen lukken voor 600 euro. Anders zul je een iets minder zware processor en moederbord en geheugen moeten uitkiezen. Maar zoals je al aangeeft kan dit ook nog wel even wachten, maar ik weet niet wat je nu voor videokaart heb?
Link naar reactie
[quote:cad1b25e32="detonate"]als je voor een athlon 3200+ gaat is ook razend snel en kost beduiden minder kan je mischien nog voor je agp en je voeding kijken :wink:[/quote:cad1b25e32] Deze proc is ook wel snel. Maar een amd 64 is sneller. En zeker als er binnekort xp 64 bit uitkomt en 64 bit software. Dus ik zou het wel weten! Gewoon voor de AMD 64 Bit gaan. (en zeker omdat hij er de eerste tijd weer tegenaan wil kunnen)
Link naar reactie
[quote:a023bedb75="NaMRorrIM"]Als je een Athlon 64 bit wilt hebben kun je beter de 3000+ nemen met het 512Kb L2. Verschil met de duurdere 3200+ met 1Mb L2 is echt verwaarloosbaar.[/quote:a023bedb75]Dit denk ik dus niet. Juist door het extra cache geheugen word de proc sneller. Omdat hoe meer cache geheugen een processor heeft hoe minder hij de bussnelheid nodig heeft en hierdoor wordt de processor sneller omdat hij niet wordt afgeremd door het moederbord. Dit betekent dus dat hij sneller berekeningen kan doen. Ik zou dus zeker voor de 1 MB cache gaan, omdat dit zeker de moeite waard is. :wink:
Link naar reactie
MichelG, je theoretische uitkleg klopt perfect! :) Maar toch heeft NaMRorrIM gelijk. :P http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1937 Het prestatieverschil tussen de 3000+ en 3200+ is praktisch verwaarloosbaar. Ten eerste levert extra cache steeds minder prestatiewinst op, en 512kB cache is al heel wat. Ten tweede zorgt de ingebouwde geheugencontroller van A64 ervoor dat de geheugentoegang veel sneller is. Daarom heeft extra cache minder effect.
Link naar reactie
[quote:9248f4dd91="Bockempiep"]Moederbord en geheugen ben ik nog niet uit :roll:[/quote:9248f4dd91] Dit is de set zoals ik hem ga aanschaffen zodra de prijs van de proc wat gaat dalen (men verwacht ergens in februari) ASUS K8V DeLuxe (138,=) AMD Athlon 64 3000+ 2,0 GHz, 512KB, Boxed (234,=) 512MB PC3200 DDR SDRAM (TwinMos) (73,=) @MichelG: Zo reageerde ik zelf in eerste instantie ook, totdat ik de reviews e.d. ging lezen en er achter kwam dat in dit geval meer, niet per definitie beter is :)
Link naar reactie
[quote:87fa71b74a="egslim"]MichelG, je theoretische uitkleg klopt perfect! :) Maar toch heeft NaMRorrIM gelijk. :P http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1937 Het prestatieverschil tussen de 3000+ en 3200+ is praktisch verwaarloosbaar. Ten eerste levert extra cache steeds minder prestatiewinst op, en 512kB cache is al heel wat. Ten tweede zorgt de ingebouwde geheugencontroller van A64 ervoor dat de geheugentoegang veel sneller is. Daarom heeft extra cache minder effect.[/quote:87fa71b74a] Dit wist ik nog niet. Maar nu dus wel. Dan zou ik dus ook voor een amd 64 3000+ gaan Ik had eigenlijk nog geen test gezien, ik ging gewoon uit van deze theorie. Maar de 3200 is wel sneller als 3000, alleen is de verhouding tussen de prijs die ervoor betaald en prestaties die je krijgt dus niet voordelig om deze te kopen.
Link naar reactie
[quote:832b3ba8d3="NaMRorrIM"]Volgens de pricewatch is het verschil inderdaad erg minimaal :wink: AMD Athlon XP 3200+ (2,20GHz, 400MHz FSB, Boxed) € 220,- AMD Athlon 64 3000+ (2,0GHz, 512KB, Boxed) € 230,-[/quote:832b3ba8d3] hoe kan een 3200 nou goedkoper zijn als een 3000. Dit slaat volgens mij dus nergens op. Ik zou het dan wel weten, gaan voor de 3200. :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...