Ga naar inhoud

SATA en IDE samen te gebruiken???


Aanbevolen berichten

Volgens mijn bescheiden mening kan dit wel maar bij mijn bord (een Gigabyte GA7-VAXP) moet ik in het BIOS instellen of je van parallel ATA of van serial ATA op moet starten. Dus dit moet je dan bij iedere boot waarbij je van een andere schijf wilt booten dan die ingesteld staat de boot sequence wijzigen.
Link naar reactie
Dat is natuurlijk het beste, maar als je idd zoveel HDD's wil gebruiken, je kan tot 6. (4xIDE, 2xS-ATA). Misschien is het echter handiger met veel HDD's te kijken naar SCSI. Die kan er namelijk veel meer op 1 kaart hangen. Let ook op je stroomverbruik als je zoveel apparaten wilt aansluiten, zometeen boot ie helemaal niemeer :)
Link naar reactie
[quote:26e397bd67="jwspruyt"]Volgens mijn bescheiden mening kan dit wel maar bij mijn bord (een Gigabyte GA7-VAXP) moet ik in het BIOS instellen of je van parallel ATA of van serial ATA op moet starten. Dus dit moet je dan bij iedere boot waarbij je van een andere schijf wilt booten dan die ingesteld staat de boot sequence wijzigen.[/quote:26e397bd67] Daarvoor hebben ze gelukkig bootmanagers uitgevonden ;-) Het antwoord op de vraag is dus idd simpel: ja. Let wel op, dat de vraag een beetje krom is want ook SATA is gewoon IDE, het is enkel de dataoverdracht die ze van parallel naar serial omgezet hebben, aan het protocol en het verdere verhaal eromheen is niets veranderd.
Link naar reactie
[quote:b3a5b4e3d6="JFace XL"]Dat is natuurlijk het beste, maar als je idd zoveel HDD's wil gebruiken, je kan tot 6. (4xIDE, 2xS-ATA). Misschien is het echter handiger met veel HDD's te kijken naar SCSI. Die kan er namelijk veel meer op 1 kaart hangen. Let ook op je stroomverbruik als je zoveel apparaten wilt aansluiten, zometeen boot ie helemaal niemeer :)[/quote:b3a5b4e3d6] op ide kunnen er 2 he, dus dan kom je op 10. SCSI is wel mooi enzo, maar voor thuis gebruik is het gewoon niet te doen met de kosten. je moet natuurlijk ook nog een SCSI kaart hebben en van die prijzen word je ook niet echt vrolijk :P Ik denk dat een 10000rpm Raptor schijfje van 36GB op SATA voor je OS en verder de PATA schijfjes voor grote opslag een betere optie is, en wel zo voordelig :roll:
Link naar reactie
[quote:3c70bb4717="Marcel de Reus"][quote:3c70bb4717="jwspruyt"]Volgens mijn bescheiden mening kan dit wel maar bij mijn bord (een Gigabyte GA7-VAXP) moet ik in het BIOS instellen of je van parallel ATA of van serial ATA op moet starten. Dus dit moet je dan bij iedere boot waarbij je van een andere schijf wilt booten dan die ingesteld staat de boot sequence wijzigen.[/quote:3c70bb4717] Daarvoor hebben ze gelukkig bootmanagers uitgevonden ;-) Het antwoord op de vraag is dus idd simpel: ja. Let wel op, dat de vraag een beetje krom is want ook SATA is gewoon IDE, het is enkel de dataoverdracht die ze van parallel naar serial omgezet hebben, aan het protocol en het verdere verhaal eromheen is niets veranderd.[/quote:3c70bb4717] De bootmanager kan niet in het BIOS regelen van welke schijf moet worden opgestart. Bootmanagers kunnen alleen een antwoord sturen op de vraag welke besturing moet worden opgestart als je meer als 1 besturing op je computer hebt staan.
Link naar reactie
Je hoeft mij niet uit te leggen wat een bootmanager is hoor :-P Je kunt enkel van een schijf booten als hij een bootable MBR heeft of als er een bootable partitie met werkende bootsector opstaat (bootable partitie hoeft overigens alleen bij Windows en DOS, GNU/Linux e.g. kan ook zonder bootable flag). De bootmanager schrijf je weg naar het MBR van de schijf die je in het BIOS als bootdevice (na floppy en cdrom) hebt gekozen. Vervolgens kan de bootmanager de rest afhandelen. Met de bootmanager kun je dus vervolgens ook van de schijf booten die in het BIOS niet als bootable device stond aangeschreven. Maw het is onzin dat je de boot sequence in het BIOS zou moeten aanpassen om te kiezen van welke schijf je wilt booten.
Link naar reactie
[quote:912bc64089="Marcel de Reus"]Je hoeft mij niet uit te leggen wat een bootmanager is hoor :-P Je kunt enkel van een schijf booten als hij een bootable MBR heeft of als er een bootable partitie met werkende bootsector opstaat (bootable partitie hoeft overigens alleen bij Windows en DOS, GNU/Linux e.g. kan ook zonder bootable flag). De bootmanager schrijf je weg naar het MBR van de schijf die je in het BIOS als bootdevice (na floppy en cdrom) hebt gekozen. Vervolgens kan de bootmanager de rest afhandelen. Met de bootmanager kun je dus vervolgens ook van de schijf booten die in het BIOS niet als bootable device stond aangeschreven. Maw het is onzin dat je de boot sequence in het BIOS zou moeten aanpassen om te kiezen van welke schijf je wilt booten.[/quote:912bc64089] Imho staat in de master/boot record alleen maar de info of de schijf opstartbaar is :-? Ik kan het mis hebben :oops: dan heb je blijkbaar meer verstand van computers dan ik. In mijn BIOS moet ik kiezen welke schijf gewenst is bij het opstarten
Link naar reactie
Nee in het MBR staat de data die nodig is om te kunnen booten. Een bootmanager kun je dus ook naar het MBR (of de bootsector van een partitoeschrijven). Je kunt dus gewoon een bootmanager zoals Grub of Lilo (als je tenminste GNU/Linux gebruikt) installeren en daarmee kun je dan kiezen of je het van de SATA of de PATA schijf wilt booten.
Link naar reactie
[quote:917a32c453="Marcel de Reus"]Nee in het MBR staat de data die nodig is om te kunnen booten. Een bootmanager kun je dus ook naar het MBR (of de bootsector van een partitoeschrijven). Je kunt dus gewoon een bootmanager zoals Grub of Lilo (als je tenminste GNU/Linux gebruikt) installeren en daarmee kun je dan kiezen of je het van de SATA of de PATA schijf wilt booten.[/quote:917a32c453] Okay, Marcel de Reus is dus slimmer dan ik :oops: ik geef het toe :wink: dacht toch dat ik al aardig wat wist :-? Groetjes van Jan Willem en mijn allernederigste excuusjes.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...