Ga naar inhoud

Koeling. Zelfbouw?


Aanbevolen berichten

Okay, tis geen dagelijkse kost, maar toch... Vooropgesteld: ik ben 'STEK-gecertificeerd koudetechnisch monteur' of in gewoon Nederlands: koelmonteur. Zeg maar het poppetje dat de vriescel in de lokale supermarkt komt maken alstie het weer eens begeven heeft. Ik heb dus de nodige theoretische kennis en technische handvaardigheid om zelf een koelsysteem te bouwen. Overigens doe ik daar momenteel maar weinig mee, kben een hele andere richting opgegaan ;) Vraag is dus: is dat te doen? Een processor is nu eenmaal niet zo groot, een NB ook niet en een fatsoenlijke videokaart zit vol met allerlei uitstekende dingetjes... (dat zijn electronische componenten, meestal in SMD vorm, ben nl ook hobby-electronicus) De HDD is gelukkig wat groter, maar nauwelijks bereikbaar en de RAM modules hebben ook maar weinig ruimte over. Dan zul je nog een mobo moeten zien te vinden dat a) een afdoende snelle chipset heeft en b) de nodige ruimte heeft om de benodigde koelelementjes kwijt te kunnen. Qua behuizing ben je vrij snel klaar: in een midi past het nooit, dus neem maar een big tower :lol: Voeding: 400W is niet genoeg als je er ook een compressortje op moet laten draaien... Gelukkig zijn die er ook voor 230V :) Jammer genoeg zijn compressors nou niet bepaald de stilste onderdelen en zal de radiator ook een fan moeten hebben... [color=red:e67001c99b]En je dient je te realiseren dat zoiets echt niet gedaan kan worden door 'dat handige achterneefje op een zondagachternamiddag' want professionele koelgassen zijn alleen voor STEK-erkende bedrijven te koop en die doen dat in bulk. Ga je daar als absolute nerd* zelf mee rotzooien heb je een probleem: je speelt niet alleen met je leven (en dat van anderen :oops:), je bent ook nog eens strafbaar omdat het een Milieudelict is. Boetes kunnen oplopen tot meerdere duizenden :o Euro's, dus je bent gewaarschuwd![/color:e67001c99b] Toch heeft het ook voordelen: door de lagere temperaturen kun je de processor, NB, RAM etc hoger OC-en dan met bv waterkoeling. Tis iig niet 'levensduurverlengend' voor de componentjes, maar voor 'die-hard' OC-ers en gamers natuurlijk de ultieme natte droom ;) Jullie mening? *nerd: iemand die totaal geen verstand van zaken heeft, maar er zelf heilig van overtuigd is dattie alles [i]wel[i] weet en als een kip-zonder-kop begint zonder na te denken. Prototype LOOSER dus :P Groet, M.V. Wesstein PS voor de mod's: als dit te 'extreme' is gooi je het maar weg hoor.
Link naar reactie
http://www.icecoldcomputing.com/ geheugen is niet nodig cq. nutteloos om met phase change te koelen , je moet daarvoor gewoon goed spul kopen. voornamelijk CPU+GPU, NB kan je het makkelijkst met WC koelen (of een waterchiller :lol: kijk vooral es op GoT http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/859674/0 DaBit is daar DE expert op jou gebied met betrekking tot wat je wilt doen :) (om eerlijk te zijn C!T is niet echt het forum waar je moet zijn voor dit soort ongein ;)) en hier http://www.xtremesystems.org maaruh zet vooral hier neer wat je allemaal gaat doen/doet met plaatjes enzo :D
Link naar reactie
Allen dank voor de support en de links. [quote:77b8cfc704="Vandread"] maaruh zet vooral hier neer wat je allemaal gaat doen/doet met plaatjes enzo :D[/quote:77b8cfc704] Voorlopig nog niets, want dit was meer een theoretische vraag. :P Daarbij staan er nog plenty andere projecten op de rol dus voor de voorzienbare toekomst heeft dit een lage prio. Maar ik weet nu dat het kan en waar ik moet zoeken als het bovenaan de prio-lijst verschijnt ;) Thx! Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...