Ga naar inhoud

Hoeveel case-fans nodig??


Aanbevolen berichten

Wat ik nou niet kon vinden is: hoeveel fans heb je nu echt nodig. En ook niet wat nu "beter" is, een hoger toerental (maakt natuurlijk meer geluid) en de hoeveelheid verplaatste lucht. Dat laatste hangt een beetje samen met mijn eerste vraag, denk ik. Nu willen jullie natuurlijk weten waar het in mijn geval om gaat. Wel, ik heb een AOpen, de H600B Silent Power. Daarin zit standaard de volgende case-fan: Yate Loon, 8 cm, D80SM-12. Ik heb zelf al opgezocht, dat deze fan 36 dB maakt bij 2500 rpm en de airflow is 24 CFM. Een Papst of Vantec komt daar met gemak onder, dus dat is een aardige optie, om deze te vervangen en nog enige fans extra als dat nodig is. Maar: hoeveel in totaal? Voor de goede orde: Er wordt NIET overgeklokt, of gegamed. Een gewone bak waar gewone dingen mee gedaan worden. De proc. is een AMD XP 2800+. In de kast zijn in totaal 5 fans mogelijk, 2 aan de achterkant, 3 aan de zijkant. De aanwezige fan heeft een 3-polig plugje, dus waarschijnlijk voor het mobo bedoeld. Extra fans kan ik het beste aansluiten rechtstreeks op de voeding, heb ik uit andere postings begrepen?? Moet ik voor de nieuwe fans ook kijken dat ze min of meer hetzelfde toerental hebben en airflow? (Er zal bij AOpen toch over nagedacht zijn, mag je aannemen). En dan nog de fan in de voeding. Trots staat er op de doos van de kast een sticker met de kreet: "Silent Power". Maar ja, hoe silent dit is, kom ik niet achter. Ook op de site van AOpen kom ik daar niet achter bij de specs. Ik heb gegoogled met de typeaanduiding (AO350-12APNF), maar ook dat leverde niets op waar ik iets aan had. Daarom: heeft iemand van jullie wel gegevens, of ervaring met de herrie/stilte van deze unit? Is hij eventueel te vervangen?
Link naar reactie
Als je niet overclocked of iets dergelijks, is het aan te raden één fan aan de achterkant van de kast te plaatsen. Deze fan moet dan warme lucht de kast uit blazen. Misschien kun je ook ff opzoeken wat de temperaturen van je kast en cpu zijn? Dit kun je bijvoorbeeld doen met het programma Cpucool of Sisoft sandra.
Link naar reactie
[quote:977b6de6bd="Noesje1"][quote:977b6de6bd="jackdegek"]Misschien kun je ook ff opzoeken wat de temperaturen van je kast en cpu zijn? Dit kun je bijvoorbeeld doen met het programma Cpucool of Sisoft sandra.[/quote:977b6de6bd] Nee, nu nog niet, want hij moet nog gebouwd worden..... :lol: :lol: :oops:[/quote:977b6de6bd] Opzich zijn extra casefans niet nodig als je geen zware dingen doet, maar als je je voedingfan vervangt door een Papst, is het idd, wel verstandig om er een achter te zetten, wil je er twee, een voor en een achter. 3, 2 achter, 1 voor, enzovoorts. Je moet ook letten op het geluid van je CPU-fan en je videokaart, anders is het dan een beetje zonde.
Link naar reactie
[quote:d2d3ee42c3="Interficior"][quote:d2d3ee42c3="Noesje1"][quote:d2d3ee42c3="jackdegek"]Misschien kun je ook ff opzoeken wat de temperaturen van je kast en cpu zijn? Dit kun je bijvoorbeeld doen met het programma Cpucool of Sisoft sandra.[/quote:d2d3ee42c3] Nee, nu nog niet, want hij moet nog gebouwd worden..... :lol: :lol: :oops:[/quote:d2d3ee42c3] Opzich zijn extra casefans niet nodig als je geen zware dingen doet, maar als je je voedingfan vervangt door een Papst, is het idd, wel verstandig om er een achter te zetten, wil je er twee, een voor en een achter. 3, 2 achter, 1 voor, enzovoorts. Je moet ook letten op het geluid van je CPU-fan en je videokaart, anders is het dan een beetje zonde.[/quote:d2d3ee42c3]Dan valt altijd nog te denken aan waterkoeling, of een passieve koeling voor de videokaart
Link naar reactie
[quote:37c9d7bf7f="Proxy"][quote:37c9d7bf7f="Interficior"][quote:37c9d7bf7f="Noesje1"][quote:37c9d7bf7f="jackdegek"]Misschien kun je ook ff opzoeken wat de temperaturen van je kast en cpu zijn? Dit kun je bijvoorbeeld doen met het programma Cpucool of Sisoft sandra.[/quote:37c9d7bf7f] Nee, nu nog niet, want hij moet nog gebouwd worden..... :lol: :lol: :oops:[/quote:37c9d7bf7f] Opzich zijn extra casefans niet nodig als je geen zware dingen doet, maar als je je voedingfan vervangt door een Papst, is het idd, wel verstandig om er een achter te zetten, wil je er twee, een voor en een achter. 3, 2 achter, 1 voor, enzovoorts. Je moet ook letten op het geluid van je CPU-fan en je videokaart, anders is het dan een beetje zonde.[/quote:37c9d7bf7f]Dan valt altijd nog te denken aan waterkoeling, of een passieve koeling voor de videokaart[/quote:37c9d7bf7f] Dat klopt, Zalman ofzo erop gooien. Let ook nog op je NB, als door zo'n don fannetje opzit ook vervangen door een zalman van 5 euro, die blauwe.
Link naar reactie
[quote:8e99814d67="Noesje1"][quote:8e99814d67="Interficior"]........ Let ook nog op je NB........[/quote:8e99814d67] Wat is een NB??????? :o :o :o Enne, ja, ik vind waterkoeling eerlijk gezegd voor een gewoon office-systeem wat overdone.......[/quote:8e99814d67] Northbridge. Zit meestal onder je proc. ...Interficior gaat even plaatjes zoeken...
Link naar reactie
Whoppa, dat middelste ding, daar zit een northbridge onder, die moet gekoeld worden.[img:69a72c9b93]http://www.overclockersonline.com/images/articles/kt7e/large/northbridge.JPG[/img:69a72c9b93] Maar dat doe je dan niet met zo'n vieze fan, maar met zoéén: [img:69a72c9b93]http://www.quietpcusa.com/images/nb47j_b2.gif[/img:69a72c9b93] Btw, je NB ziet er dus zo uit:[img:69a72c9b93]http://www.explosivelabs.com/reviews/asus_p4pe/northbridge.jpg[/img:69a72c9b93] Close-upje van een Asus P4PE
Link naar reactie
Waterkoeling ofzo is voor office pc onnodig.. gewone pc heeft over t algemeen geen extreme airflow nodig.. Waar het natuurlijk om gaat is de hoeveelheid verplaatste lucht, daar gaat t om, de ene fan bereikt dat met minder toerentals dan de ander, door bepaalde factoren. Je moet dus naar de luchtverplaatsing kijke. Ik zou die aopen fan zeker vervangen want 24 CFM is niet echt veel en 36 db is best veel lawaai voor zon luchtstroom :-?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...