Ga naar inhoud

Geheugen vraag


Aanbevolen berichten

Ik wil het geheugen van mijn comp wat uitbreiden. Ik heb 128 MB pc-133 SDRAM en OS is W2k. 256 MB ernaast (er zijn in totaal 2 DIMM sockels op het MB) zou prima zijn. Ik zie nu dat er 2 verschillende soorten pc-133 SDRAM zijn. Single- of Double sided DIMM. 1) Heeft dit betrekking op die chipjes aan 1 zijde of aan beide zijden van de geheugen module? Ik ben nu in een shop 2 soorten zien liggen. Bij de OEM 256Mb pc-133/8 chips (16x16) sdram staat er nog bij: * Alleen voor nieuwe computers * 2) Ik vraag me nu af of ik dat wel of niet kan gebruiken. En zo ja, kan dat naast mijn andere module. In het boekje bij de pc staat: "Single- of double-sided DIMM. Het moederbord kan ofwel van 1, ofwel van 2 modules voorzien zijn, waarbij de geheugengrootte van de modules kan varieren". Echter een mail correspondentie met die shop leert mij dat ik het niet zou kunnen gebruiken, of dat slecht de helft leesbaar zou zijn (de computer gebruikt 128 ipv 256). Ik zie echter niet in waarom ik het niet kan gebruiken, en na 6 mails op en neerben ik nog steeds niet veel wijzer geworden. ps-ik heb ook een mail naar mijn comp leverancier gestuurd, maar na een kort belletje heb ik begrepen dat ze vrij forse achterstand hebben met de mail beantwoording. bvd!
Link naar reactie
1) dat houdt het idd in 2) dat verhaal van de helft herkennen etc klopt idd en dat heb ik al een kleine duizend keer uitgewerkd hier volgens mij ;-) Kijk even met de search of je niet zo'n topic boven water kunt halen, want het wordt vaak gevraagd. Het gaat er in de praktijk om wat de maximaal ondersteunde chipgrote is van je moederbord. Dit moet je even in de manual of op internet achterhalen. Als dit 128MBit is kun je enkel een double-sided 256MB sticky gebruiken, als het 256MBit is kun je zowel single- als double-sided nemen.
Link naar reactie
Er staat dus in het boekje: "Single- of double-sided DIMM. Het moederbord kan ofwel van 1, ofwel van 2 modules voorzien zijn, waarbij de geheugengrootte van de modules kan varieren". Hierdoor dacht ik dat het wel zal werken, maar die helpdienst van die shop zegt dus van niet.....verder kan ik uit het boeke, de website, google etc niets halen.
Link naar reactie
[quote:59620b7e22="OpTorch"]In het boekje bij de pc staat: "Single- of double-sided DIMM. Het moederbord kan ofwel van 1, ofwel van 2 modules voorzien zijn, waarbij de geheugengrootte van de modules kan varieren".[/quote:59620b7e22] Dit is duidelijke tekst, alleen over de geheugen grootte geen informatie, maar dat staat in de handleiding, neem ik aan. Wat handig is in dit soort gevallen is merk en type van je moederbord even noemen. Overigens ben ik, vermoedelijk, de laatste die handleidingen vertrouw. In het algemeen klopt het wel zo'n beetje, helaas is de informatie wel eens incompleet of onjuist.
Link naar reactie
"Het moederbord heeft twee DIMM-sokkels die elk 512 MB geheugen ondersteunen." Het lijkt mij dat die single-sided SDRAM (dat is dus de nieuwere variant die wel eens niet of half leesbaar is?) dus ook door mijn moederbord te gebruiken moet zijn. Mijn moederbord type is ietwat vaag, een soort Asus kloon geloof ik. Het is van de 1.0 GHz Aldi PC van 2001. Daar is verder niet al te veel info over te vinden. Het lijkt alsof ik een beetje een triviale weg aan het bewandelen ben, maar dit komt omdat die pc shop mij enkele keren vertelde dat ik dus niet die single sided geheugen variant kon gebruiken.....
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...