Ga naar inhoud

Shuttle mobo FN 41 (AMD)


Aanbevolen berichten

Sch**tziek word ik ervan :evil: :evil: Sinds kort weigert m'n mobo elk kontakt via USB. Deze is geintegreerd op het mobo (zie spec's, link verderop) maar ook na installatie van cameradrivers geeftie geen gehoor. Ik heb een BIOS hardwarereset gedaan en daarna de 'Save Settings' in het BIOS geladen. Dan werkt het, ik kan van de digi-cam plaatjes ophalen (USB-mass-storage gevalletje). Laad ik daarna de 'Optimised Settings' gaat het onmiddelijk weer fout: totaal geen sjoege in eender welk USB apparaat. Nog een geluk dat ik nog 'ouderwets' via PS/2 werk (toetsenbord en muis), anders had ik helemaal een probleem. In het BIOS is alle USB ondersteuning aangezet (USB 1.1 en 2)... Het 'Techies' verhaal: [url=http://de.shuttle.com/fn41.htm]Shuttle FN 41 mobo[/url] Duits, [url=ftp://ftp.shuttle.com/Manuals/en/fn41/fn41en.zip]manual als ZIP, alleen Engels[/url] Let op, 4MB! AMD Athlon XP 2500+ (Barton-core) 1x 512MB RAM (PC3200) WD 120 GB HDD schijf, master op IDE 1 NEC 1300A DVD brander, master op IDE 2 Dualboot: Win98SE en RH 9.0 Het geheel heeft wel gewerkt, heb wat BIOS instellingen veranderd (resource besparing) maar heb dat met die hardware BIOS reset ongedaan gemaakt (toch?). Heb uit arren moede de hele USB roothub uit Windows verwijderd en bij de herstart netjes de meegeleverde drivers geinstalleerd. Geen verbetering... Ook onder Linux geen mogelijkheid eea op te halen, maar dat komt door ontbrekende Linuxdrivers van oa JVC. Wonderbaarlijk genoeg herkentie de camera wel in de Linux hardwarebrowser, maar kan ik deze niet mounten (geen id trouwens onder welk device, maar da's een ander forum ;)) Onder Windows kannie de camera zelfs helemaal niet vinden, ook een scanner was niet zichtbaar. Wie heeft er tips, ik kom er niet meer uit. BVD! Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:77c9a22837="M.V. Wesstein"] Het geheel heeft wel gewerkt, heb wat BIOS instellingen veranderd (resource besparing) maar heb dat met die hardware BIOS reset ongedaan gemaakt (toch?). [/quote:77c9a22837] Yep, die instellingen heb je daarmee ongedaan gemaakt. [quote:77c9a22837]Ook onder Linux geen mogelijkheid eea op te halen, maar dat komt door ontbrekende Linuxdrivers van oa JVC.[/quote:77c9a22837] Voor camera's die mass-storage ondersteunen heb je geen aanvullende drivers nodig onder GNU/Linux, je kunt deze gewoon direct in je filesystem mounten. [quote:77c9a22837]Wonderbaarlijk genoeg herkentie de camera wel in de Linux hardwarebrowser, maar kan ik deze niet mounten (geen id trouwens onder welk device, maar da's een ander forum ;))[/quote:77c9a22837] Dan denk ik toch dat er wellicht iets fout zit onder Windows als GNU/Linux de camera wel gewoon ziet. Ik begrijp dat het een JVC camera is, wellicht geeft: 'dmesg | grep JVC' of 'dmesg | grep camera' meer informatie. Anders moet je gewoon even de hele dmesg output doorlezen of met in /proc/bus/usb controleren of de camera te vinden is. Als de camera in dmesg naar voren komt, blijkt het dus geen BIOS fout te zijn. Er staat dan bij als welke device de cam herkent is. Standaard is dit (als je geen SCSI schijven hebt) /dev/sda1. Mounten kan dan met: 'mount /dev/sda1 /mnt/camera' mits /mnt/camera bestaat natuurlijk. Een BIOS optie die het controleren iig waard is is: Plug & Play OS. Schakel deze optie eens uit als hij nog niet uit stond.
Link naar reactie
Helaas, het gaat niet zoals ik wil... Onderstaand de file /proc/bus/usb/devices: [code:1:76be025273]T: Bus=03 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#= 1 Spd=480 MxCh= 6 B: Alloc= 0/800 us ( 0%), #Int= 0, #Iso= 0 D: Ver= 2.00 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=01 MxPS= 8 #Cfgs= 1 P: Vendor=0000 ProdID=0000 Rev= 2.04 S: Manufacturer=Linux 2.4.20-8 ehci-hcd S: Product=PCI device 10de:0068 (nVidia Corporation) S: SerialNumber=00:02.2 C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=40 MxPwr= 0mA I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 2 Ivl=256ms T: Bus=02 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#= 1 Spd=12 MxCh= 3 B: Alloc= 17/900 us ( 2%), #Int= 1, #Iso= 0 D: Ver= 1.10 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs= 1 P: Vendor=0000 ProdID=0000 Rev= 0.00 S: Product=USB OHCI Root Hub S: SerialNumber=de84b000xx C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=40 MxPwr= 0mA I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 2 Ivl=255ms T: Bus=02 Lev=01 Prnt=01 Port=02 Cnt=01 Dev#= 2 Spd=12 MxCh= 0 D: Ver= 1.10 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS=64 #Cfgs= 1 P: Vendor=04f1 ProdID=0006 Rev= 0.08 S: Manufacturer=JVC S: Product=GR-DVLxxx C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=40 MxPwr= 0mA I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 3 Cls=08(stor.) Sub=05 Prot=00 Driver=usb-storage E: Ad=01(O) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms E: Ad=81(I) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms E: Ad=82(I) Atr=03(Int.) MxPS= 8 Ivl=1ms T: Bus=01 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#= 1 Spd=12 MxCh= 3 B: Alloc= 0/900 us ( 0%), #Int= 0, #Iso= 0 D: Ver= 1.10 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs= 1 P: Vendor=0000 ProdID=0000 Rev= 0.00 S: Product=USB OHCI Root Hub S: SerialNumber=de849000xx C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=40 MxPwr= 0mA I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 2 Ivl=255ms [/code:1:76be025273] Tevens fstab ge-edit met gedit: [code:1:76be025273] /dev/sda1 /mnt/USB-stick auto noauto,user,kudzo 0 0 [/code:1:76be025273] Dit is alleen de wijziging, gewoon onderaan toegevoegd. Als ik dan opgeef: 'mount /mnt/USB-stick' krijg ik de melding 'no media found' Diezelfde melding ook als ik 'mount /mnt/sda1' opgeef. Ik verdenk dat ik in fstab wat verkeerd heb opgegeven, maar ik mis de kennis wat dat dan zou moeten zijn.... In de hardwarebrowser staat de JVC camera onder de 'Systeemapparaten' en *niet* bij de USB apparaten. Ook bij de 'Harde schijven' staat het apparaat vermeld onder /dev/sda, maar zonder begin, einde en/of grootte, wel met een afwijkende kleur balk. Mbt Windows: ik kon geen 'Plug&Play' instellingen vinden, het meest in de buurt kwam 'PnP/PCI Configurations' en dan 'Resource controlled by' en die staat bij mij op Auto(ESCD). Dat ESCD heb ik voor de zekerheid ff gereset. Helaas geen verbetering, Windows ziet het apparaat gewoon niet.... :( Dank voor het meedenken zo ver, ik kom er wel met jullie hulp, maar tis niet gemakkelijk :-? Groet, M.V. Wesstein PS: dit begint meer en meer OT te raken... Sorry mod's :oops:
Link naar reactie
En dmesg zegt niets? Aan die output heb je meer namelijk. Het lijkt erop dat de device niet gepartitioneerd is. Daarom ziet Windows hem waarschijnlijk ook niet. Heb je recentelijk toevallig nog wat met die camera gekloot? Weet je wat voor fs dat ding gebruikt? Kijk eens met: fdisk -l '/dev/sda' of gewoon even met 'cfdisk /dev/sda'. Ik vermoed dat de partie gewoon verloren is gegaan. Dat fixen zou dan moeten gaan door met cfdisk een nieuwe partitie te maken en die alle free space toe te kennen. Zet het type op FAT en met mkdosfs /dev/sda1 kun je hem dan als FAT formateren. Wat ook kan is enkel de partitie aanmaken. Windows herkent hem dan waarschijnlijk weer en ik vermoed dat de bijgeleverde camera software het flashkaartje dan zelf opnieuw gaat formatteren.
Link naar reactie
Niet gepartitioneerd? Lijkt me sterk, want de foto's die op het kaartje staan kan ik op het ingebouwde display gewoon bekijken en zoals gezegd: met het BIOS in 'Save Settings' kan ik eea gewoon benaderen (onder Windows) en ophalen. Ik ga de resterende foto's eraf halen en dan het kaartje herformateren. Thx voor de tips :) [edit] inmiddels geprobeerd, maar nu doetie het dus helemaal niet, zelfs niet na een reset... Bij dmesg werd de camera wel herkend, maar info is zeer beperkt :( [code:1:8f59378277] [root@localhost /]# dmesg | grep JVC Vendor: JVC Model: GR-DVL365 Rev: 0.10 [root@localhost /]# [/code:1:8f59378277] en meer staat er niet. 'grep camera' paktie niet. Overigens herkentie de commandoś 'fdisk' en 'cfdisk' ook niet: [code:1:8f59378277] [root@localhost /]# fdisk -l /dev/sda bash: fdisk: command not found [root@localhost /]# cfdisk /dev/sda bash: cfdisk: command not found [root@localhost /]# [/code:1:8f59378277] terwijl het toch een standaard RH installatie is... Ik ga kijken of ik het kaartje kan herformateren. Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Inmiddels verder gezocht en gevonden: de file '/proc/scsi/usb-storage-0/0' met als output: [code:1:a71b506f4e] Host scsi0: usb-storage Vendor: JVC Product: GR-DVL365 Serial Number: None Protocol: 8070i Transport: Control/Bulk/Interrupt GUID: 04f100060000000000000000 Attached: Yes [/code:1:a71b506f4e]waarbij de 'Attached' aanduiding veranderd als ik de USB plug insteek/verwijder en Ctrl=R geef. Ergo, er is niks mis met de hardware en ook de Kernel doet wattie moet doen. Lijkt me een goed moment om het draadje te verplaatsen naar het Linux forum :) PS: les geleerd: volgende keer installeren meteen de camera inpluggen, dan herkentie um meteen :P ;) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Deel v/d file /proc/scsi/scsi [code:1:6661e5a820] Attached devices: Host: scsi0 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00 Vendor: JVC Model: GR-DVL365 Rev: 0.10 [/code:1:6661e5a820] Overigens verbaasde beide apparaten (PC en camera) mij gisteren door in Windows spontaan ineens *wel* met elkaar te kletsen... Ikke nie snappe? :o :o :-? :-? Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Kan ik jouw code (./configure --prefix=/usr/local && make && make install uiteraard zonder de haakjes) gewoon 'copy/paste' op de root-commandoline plakken en laten ratelen? Ik las vandaag in een computerblad (maar niet Comp. Tot.) een artikel over Kernel 2.6 (is al tijdje uit, is me bekend). Loont het gezien het bovenstaande de moeite om me ff kwaad te maken en de huidige, redelijk stabiele Kernel (2.4.20-8 ) te vervangen? Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Dit gaat weer best (NOT :evil: ) Vanavond (meer vannacht, maar ala) een volledige herinstallatie RH9 gedaan, met camera natuurlijk netjes aangesloten. Niks, nada, noppes :cry: Totaal geen verbetering. Lang gezocht naar de sources van ' cfdisk' en uiteindelijk bij Freshmeat uitgekomen. Daar geen source, maar wel een bundel: http://freshmeat.net/projects/util-linux/?topic_id=861 Netjes geinstalleerd, maar cfdisk reageert niet... Of moet ik eerst ff rebooten? :P Anyway, ik ben het eigenlijk 'een beetje' zat :-? en wellicht is het een goeie gelegenheid om RH9 maar te droppen en Fedora te installeren. Of een ander smaakje Linux natuurlijk, keus te over 8) Dank voor het meedenken, ik denk tzt jullie hulp wel weer nodig te hebben. Of je moet nu ineens met een briljante oplossing komen ;) Groet, M.V. Wesstein (die geen Lin-wizzkid is en dat wss ook wel nooit zal worden ;))
Link naar reactie
Ach ik ken dat gevoel wel hoor. Als je toch gaat overstappen, Fedora is wel redelijk populair moet ik zeggen, maar mijn voorkeur ligt toch nog steeds eerder bij SuSE of Mandrake (dwz als klik-distro's, zelf ben ik fanatiek Slacker en hekel muizen). Overstappen op 2.6 is de moeite niet waard, omdat het je teveel moeite zak kosten en belangrijke zaken als bijvoorbeeld de nVidia en ATI drivers nog niet voor 2.6 beschikbaar zijn. Ik heb zelf al wel een 2.6.1 kernel draaien en die is imho prima, maar als je geen fanatiek prutser bent zou ik nog even wachten. (Fedora Core 2 zal op 2.6.x draaien) Verder is het flink waardeloos dat Red Hat geen fatsoenlijke partitieprogramma's aan boord heeft. Als je toevallig een Knoppix cd hebt liggen... Staat er overigens op www.rpmfind.net geen bruikbare cfdisk rpm?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...