Ga naar inhoud

Nieuwe soort pc's starten niet meer op na stroomuitval???


Aanbevolen berichten

Hallo, tot mijn stomme verbazing ben ik erachter gekomen dat de "nieuwe" soort PC niet meer gewoon, uit zichzelf opstart na strromuitval. Had thuis een server draaien, en op vakantie kon ik opeens niet meer bij mijn bestanden. wat blijkt? Er was een stroomstoring geweest, en mijn PC startte niet meer automatisch op na de storing, en bleef vrolijk 2 weken uit. Weet iemand of dit een BIOS instelling is, of iets in de siftware, of toch gewoon een hardware (behuizing) probleem? Many thanks, DM
Link naar reactie
[quote:150bf0699b="damo"]Hallo, tot mijn stomme verbazing ben ik erachter gekomen dat de "nieuwe" soort PC niet meer gewoon, uit zichzelf opstart na strromuitval.[/quote:150bf0699b] Heeft niks te maken met 'nieuwe' PC's. Kun je vaak gewoon in de bios instellen (Restart on power loss of iets dergelijks)
Link naar reactie
Pas op, het kan ook zijn dat er sprake is van een 'beveiliging'. Het kan gebeuren dat een computer na een stroomstoring, meestal een spanningspiek, niet meer wil starten. Dan moet je de stekker er ff uithalen en enkele minuten wachten. Vervolgens zal hij wel weer gewoon starten. Is dit niet het geval geweest, dan is het idd een bios instelling.
Link naar reactie
Dit laatste had ik dus net ook :o !!!! Zat naar een film op tv te kijken en opeens álles uit en op zwart - nog geen halve seconde- daarna alles weer aan behalve de pc, toen ik daarbij ging kijken.....ik was al bang dat de voeding opgeblazen was, maar als het normaal is dat je dan een paar minuten niks meer kan doen dan zal dat wel zo zijn want zojuist kon ik weer opstarten...pfff :P Watsjer
Link naar reactie
Tja, ik heb verder niet veel bijzonders gedaan, kast opengemaakt om te kijken of er misschien een zekering of voeding doorgebrand was (ik rook in ieder geval geen brandlucht of zo), het netsnoer eruit getrokken en weer erin en een paar keer de powerswitch aan de achterkant aan en uit gezet... hoe dan ook; na een paar minuten zag ik weer ledjes knipperen van de cdrom en de brander en toen startte alles gelukkig weer op... :lol:
Link naar reactie
[quote:47cfb098d8="tweakermatt"]Heeft met het aanzetten van een ATX te maken. :) Die gaat alleen aan als je 2 pinnetjes even kortsluit. Dus na stroomuitval moet je dat opnieuw doen. Op een AT zit gewoon een schakelaar[/quote:47cfb098d8] Vaak moet je de voeding nog wel volledig stroomloos maken. Een paar minuten is vaak genoeg. In een "normale" situatie is het inderdaad gewoon weer op het knopje drukken. Oh ja, voor de topic starter: "nieuw soort computer" is voor mij zo'n beetje vanaf 1997.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...