Ga naar inhoud

Verbruik van een computer


Aanbevolen berichten

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:461d1c31e0="stelf01"][quote:461d1c31e0="Lionhead"]Voeding is 300 Watt? 1 Kw kost ongeveer 0,14 eurocent. 300 W = 0,3 Kw. 0,3 Kw X 0,14 = 0,042 eurocent p uur. 0,042 x 24 uur = ong. 1 eurie per dag.[/quote:461d1c31e0]Wat niet weet wat niet deert :D Heb zelf 2 PC's 24 uur stand by.Mocht de energie rekening weer hoger zijn , schuif ik het de kids in de schoenen. Ze laten altijd het licht branden in hun kamers 8)[/quote:461d1c31e0] Dat komt me bekent voor. Onze energierekening was opeens 600 euro hoger. Mijn ouders zeggen dat wij de lichten laten branden en dat de rest door mijn laptop komt :-P (klopt natuurlijk niet, de energieprijs was gewoon gestegen, we hadden een andere wasmachine en een nieuwe breedbeeld).
Link naar reactie
[quote:2241bb5c0a="Lionhead"]Voeding is 300 Watt? 1 Kw kost ongeveer 0,14 eurocent. 300 W = 0,3 Kw. 0,3 Kw X 0,14 = 0,042 eurocent p uur. 0,042 x 24 uur = ong. 1 eurie per dag.[/quote:2241bb5c0a] Zo hé !, dat is toch 365 euro per jaar ! (schrikkeljaar 366 euro/jaar). Dat is me nogalwat.....dat had ik niet verwacht. :o En een routertje, hoeveel watt zijn die dan ? Dat is dan in 1 jaar ook al weer terug verdiend ! Daar gaat mijn plan voor een eigen webservertje :cry:
Link naar reactie
[quote:50156afa1f="Marcel de Reus"]Die berekening gaat niet op he. Hij gaat uit van een 300W en zoals Vandread al zei ligt dat eerder rond de 100. Verder heb je ook nog een daltarief in de avonden en weekenden. Bovendien is bij ons een Kwh maar 5 cent afair (piektarief). Zal nog eens op de rekening kijken.[/quote:50156afa1f] Toch heb ik liever die 0,14 cent/kwh dan 5 cent hoor :P Maar bij elektriciteit heb je toch geen dal/piek tarief ? Dat is alleen als je nachtstroom afneemt toch.....dat doen wij dus niet. Hoewel het zeker geen 300 watt neemt, tikt een pc die 24/7 aanstaat toch lekker aan ! Je staat er niet bij stil, maar ik heb net eens enkele standbye wattages van apparaten bijelkaar opgeteld .... en dat is toch meer dan je denkt.
Link naar reactie
[quote:f08215a921="Marcel de Reus"]Die berekening gaat niet op he. Hij gaat uit van een 300W en zoals Vandread al zei ligt dat eerder rond de 100. Verder heb je ook nog een daltarief in de avonden en weekenden. Bovendien is bij ons een Kwh maar 5 cent afair (piektarief). Zal nog eens op de rekening kijken.[/quote:f08215a921] Kan nooit, 0,05 eurie. 5 jaar geleden leerden we op de MTS al uitgaan van 0,25 cent (gulden) per KW. Dus zal nu een gem. van 0,14 cent (eurie) wel kloppen. Het verhaal van een daltarief klopt. 's Avonds na 11 uur en in het weekend heb je een laagtarief. Vandaar ook het gemmidelde van 0,14 eurie cent. Bij een verbruik van 100 Watt, is het dus 1 eurie delen door 3. 0,33 cent per dag. Is nog altijd een dikke 155 euro per jaar.
Link naar reactie
[quote:f53e9a0e81="MichelG"]Ik snap trouwens niet waarom zo moeilijk allemaal! Koop gewoon een router! Bijvoorbeeld een: Sitecom DC-202 deze heb je al voor 40 euro. :P[/quote:f53e9a0e81] En die werken op zonne-energie oid? ;-) Ook hardware routers zijn gewoon kleine computertjes. Oke ze zullen duidelijk minder eten dan een gewone oude PC, maar daar tegen over staat dat een eigen (GNU/Linux) router veel flexibeler is.
Link naar reactie
Een pentium2 van 500 Mhz met 1 harde schijf zal wel iets van max. 50 watt verbruiken denk ik, exclusief monitor want die heb je voor een router toch niet nodig. 15 eurocent per kilowattuur, dus (50/1000)*0.15*24(uur/dag)*365(dagen/jaar)=66 euro per jaar. Het onderclocken van de CPU zal nauwelijks schelen denk ik. Ik heb het namelijk opgemeten met mijn fantastische watt-meter. Het verschil tussen een 750 Mhz duron en een 1100 Mhz duron was enkele wattjes. Het verschil tussen de durons en een athlon xp 2200 scheelde ook slechts enkele wattjes voor zover ik me kan herinneren. Iets van 2 tot 5 watt scheelde het. Overigens kost een router slechts 35-55 euro, afh. van het merk. En hardwarematige routers gebruiken natuurlijk minder stroom dan een dedicated pc.
Link naar reactie
[quote:a86d5091fa="MichelG"]Ik snap trouwens niet waarom zo moeilijk allemaal! Koop gewoon een router! Bijvoorbeeld een: Sitecom DC-202 deze heb je al voor 40 euro. :P[/quote:a86d5091fa] Router heeft zo zijn voordelen idd, maar je kunt er geen diensten op draaien. Dus als je een web/ftp/mail/etc. server wil, moet je toch al weer een pc inzetten.
Link naar reactie
Zou je nou niet veel gemakkelijker een router op de kop tikken van bijv. Marktplaats.nl of welke andere provider met een prikbord? Ik heb het nl. ook overwogen, maar het is natuurlijk én een bakbeest van een ding, én het vreet vast wel wat meer stroom dan mijn adaptertje van 7 W, én je kunt op een routertje altijd precies zien wie er van de familie on line is. Want inbouwen onder je bureau of achter de kast hoeft niet. Achter de monitor aan de muur vind ik een uitstekende plaats. Jasper
Link naar reactie
Ik heb hier wel een router staan, alleen is dat ding zo onbetrouwbaar als de pest. Soms doet-ie het, soms ineens weer niet. Ik wil dus weten hoeveel Watt zo'n PC verbruikt, zodat ik weet of het voordelig is om een nieuwe router te kopen. Ik probeer volgende week een ampèremeter op mijn school te lenen, dus hopelijk geeft dat uitsluitsel.
Link naar reactie
Ik heb de ampèremeter in huis. Eerste meetresultaten zeggen 0,27A en 228V. Dat maakt dus ongeveer 62W, aardig wat. Ik ga het nu omlaag proberen te krijgen door te underclocken. Nu heb ik nog vier vraagjes: 1. In de computer zit nog een oud ISDN modem, wat ik niet gebruik. Zou het schelen als ik die er uithaal? 2. Zou het ook uitmaken als ik er een Voovoo 3 3000 inzet i.p.v. de Geforce 2MX? 3. Iemand nog ideeën hoe een computer zuiniger te maken? 4. Het is een Dell Dimension XPS T500. Ik heb geboord dat Dell niet te overclocken is, underclocken dus ook niet?
Link naar reactie
[quote:a0af584090="The Ram"]Ik heb de ampèremeter in huis. Eerste meetresultaten zeggen 0,27A en 228V. Dat maakt dus ongeveer 62W, aardig wat. Ik ga het nu omlaag proberen te krijgen door te underclocken. Nu heb ik nog vier vraagjes: 1. In de computer zit nog een oud ISDN modem, wat ik niet gebruik. Zou het schelen als ik die er uithaal? 2. Zou het ook uitmaken als ik er een Voovoo 3 3000 inzet i.p.v. de Geforce 2MX? 3. Iemand nog ideeën hoe een computer zuiniger te maken? 4. Het is een Dell Dimension XPS T500. Ik heb geboord dat Dell niet te overclocken is, underclocken dus ook niet?[/quote:a0af584090] Haal er zoveel mogelijk uit. Videokaart eruit, harddisk afkoppelen indien mogelijk, cd drives afkoppelen. Power LED eruit (scheelt weer 0.00001 W ;) ) Op de site van tomshardware.com staat een recente PSU test waar ook rendement bij staat. Hoe hoger hoe beter natuurlijk (gemiddeld iets van 65% ofzo)
Link naar reactie
[quote:74ac819a97="yohanman"]Router heeft zo zijn voordelen idd, maar je kunt er geen diensten op draaien. Dus als je een web/ftp/mail/etc. server wil, moet je toch al weer een pc inzetten.[/quote:74ac819a97] Als je dit wilt, dan is het stroomverbruik minder relevant. Met enig gepuzzel is misschien toch wel een zuinig systeem samen te stellen. Desnoods sommige taken verdelen over verschillende systemen. TOch vind ik een router/switch een makkelijke oplossing voor de basis functies zoals het internet routeren. Server plat, dan kan je nog steeds internetten ...
Link naar reactie
Dat is misschien wel zo, maar aangezien the Ram een nogal instabiele router heeft (dat heb ik aan lijve ondervonden :P:D) en dat gekloot altijd met spellen die bepaalde poorten open willen enzo, maakt een computer router toch aantrekkelijker. Kan je eindelijk eens Couter-Strike spelen, hè Merijn :P:D.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...