Ga naar inhoud

Dell pc overklokken?!


Aanbevolen berichten

Nee dat klopt, ik ken hem niet en hij mij niet. Marcel de Reus, ga gerust je gang met het opkrikken van zijn imago. Moeten wij nu Egslim als "mem-sahib" gaan aanspreken ? Voor mij, gelet op zijn taalgebruik - forumbehandeling heeft ie niet meteen mijn voorkeur. Uiteraard zal ik vanaf nu zijn artikelen in CiT nu met verve volgen. Ik lees veel artikelen, dientengevolge ook heel veel onzin. Uiteraard zal Egslim ten alle tijde met veel respect van mijn kant, behandeld worden waar nodig met onderbouwing. Ik neem aan dat hij Dell-voedingen aan diverse metingen heeft onderworpen, alvorens hij mijn post in deze draad tot "onzin" bestempeld. Uiteraard heeft iedereen altijd gelijk en daar ga ik maar vanuit. Gegroet, een columnist.
Link naar reactie
[quote:1979b31584="AswinW"]Nee dat klopt, ik ken hem niet en hij mij niet. Marcel de Reus, ga gerust je gang met het opkrikken van zijn imago. Moeten wij nu Egslim als "mem-sahib" gaan aanspreken ?[/quote:1979b31584] Nee, maar je hebt nu eenmaal mensen die er meer vanaf weten dan jij, daar moet je je dan bij neerleggen. [quote:1979b31584]Voor mij, gelet op zijn taalgebruik - forumbehandeling heeft ie niet meteen mijn voorkeur. Uiteraard zal ik vanaf nu zijn artikelen in CiT nu met verve volgen. [/quote:1979b31584] Moet jij nodig zeggen: [quote:1979b31584="AswinW"]Ik heb de informatie van deskundigen, die ik vele malen hoger inschat als jij gelet op jouw posts op dit forum.[/quote:1979b31584] Als jij :roll: ... [quote:1979b31584]Ik lees veel artikelen, dientengevolge ook heel veel onzin. Uiteraard zal Egslim ten alle tijde met veel respect van mijn kant, behandeld worden waar nodig met onderbouwing. Ik neem aan dat hij Dell-voedingen aan diverse metingen heeft onderworpen, alvorens hij mijn post in deze draad tot "onzin" bestempeld. Uiteraard heeft iedereen altijd gelijk en daar ga ik maar vanuit. Gegroet, een columnist.[/quote:1979b31584] Ten eerste is het: [b:1979b31584]te allen tijde[/b:1979b31584] Ten tweede: Hoe kan je nou een 'rating' geven aan een voeding? Leg mij dat eens uit? AMD baseert zijn ratings op Intel 'snelheden' om het zo maar even te zeggen, Dell baseert zijn ratings op... wat? Ten derde: Voor een 'columnist' maak je anders veel fouten: (zie punt 1), het is [b:1979b31584]bestempelt[/b:1979b31584] aangezien het geen voltooid deelwoord kan en moet zijn, Dellvoedingen hoort aan elkaar geschreven -> fabrikanten gebruiken echter vaak een streepje om zo de merknaam niet te verhullen, maar het is fout...
Link naar reactie
Ter herinnering, ik schreef dit: [quote:43730bf0a0]Nou... Een dergelijk "vergelijkbare waarde" bestaat niet. Ben net bezig met een systeem dat aan een 350W Q-Tec niet voldoende heeft om op te starten, terwijl een ander merk 300W wel goed werkt. Te zeggen dat een 250W Dell voeding gelijkwaardig is aan een 345W "standaardvoeding" is onzin.[/quote:43730bf0a0] Als antwoord op jouw: [quote:43730bf0a0]Je voeding levert 345 Watt (om en nabij) althans de vergelijkbare waarde van voedingen waar ze het hier, in het algemeen in dit forum, over hebben.[/quote:43730bf0a0] Nou ben ik erg benieuwd welke voedingen "ze" het hier in het algemeen over hebben. Zijn dat Q-tecs of Antecs? Beide zijn hier voorbij gekomen, maar ik garandeer je dat een 300W Antec heel wat krachtiger is dan een 300W Q-tec. [i:43730bf0a0]Zolang jij geen specifiek merk/model voeding specificeert is het onzin om een vergelijking te trekken met Dell voedingen.[/i:43730bf0a0] Om de doodeenvoudige reden dat we niet eens weten of je over een Antec of een Q-tec praat. Verder weet ik niet waar jij je "345W" vandaan hebt, maar dat getal ziet er verdacht nauwkeurig uit. Als je iets goed meet kijk je altijd ook naar wat de foutmarge is. "345W" impliceert een foutmarge van 5W of kleiner, dat lijkt me veel te nauwkeurig voor een vergelijking als deze. Het totale vermogen van een voeding bereken je door het voltage van een voedingslijn te vermenigvuldigen met de maximale stroom op die lijn. Vervolgens tel je alle lijnen bij elkaar op. In de praktijk hebben de verschillende lijnen invloed op elkaar en kunnen ze dus niet allemaal tegelijk hun maximale vermogen leveren. Dat betekent dat voedingen in werkelijkheid nooit het vermogen op de verpakking leveren. Vooral bij voedingen van slechte merken is het verschil groot, hoge cijfers op de verpakking verkopen immers goed. Bij Dell voedingen en kwaliteitsmerken als Antec is het verschil veel kleiner.
Link naar reactie
Precies, we zitten wel op 1 lijn, als ik niet te kritisch ben ... Ik ageer tegen jouw bewering dat mijn post onzin zou zijn. Als je mijn post goed had gelezen, wordt er bedoeld: "dat een Dell voeding in werkelijkheid meer levert (in watt's) dan ze opgeven, als je ze wilt vergelijken met voedingen waar hier in zelfbouw-projecten mee wordt gewerkt. Maw. "underrated". Hetgeen misschien overeenkomt met jouw bewering dat Dell de "waarheid" spreekt in tegenstelling tot andere fabrikanten die hoge waarderingen op hun verpakkingen vermelden. Dat er meteen door je 'vrienden' ertegen geageerd wordt door op de lid-woorden te gaan checken "de, het of een", slaat natuurlijk helemaal de plank mis en geeft voor mij al helemaal geen aanleiding om daar inhoudelijk op in te gaan (ref. Hu'ruun, spel ik goed Nederlands ? + Marcel R) Het kan ook niet anders, daar Dell-voedingen "250 watt" zijn maar toch de stroomvreter-kaarten als Radeon 9800 pro's en XT's (40 watt of meer) stabiel en probleemloos laten draaien. Normaal zouden jullie bij een kloon of zelfbouw, een aanschaf van een voeding van tenminste 300, liever 350 maar liefst 400 watt aanbevelen, overigens helemaal mee eens. Immers, ik heb zelf met dezelfde vraag gezeten als topic-starter en daar een volledig onderzoek aan gewijd, alvorens een aanschaf te doen van een Radeon 9x00 pro-kaart. Deze weloverwogen aanschaf, na tests en vergelijkingen en het raadplegen van deskundigen (in mijn kringetje), draait verder prima i.c.m. aanvullende USB-componenten (stroom via USB), extra harddisks, extra reepjes geheugen enz... Omdat ik het gevoel heb dat ik daar iets van geleerd heb momenteel, denk ik nu derhalve ook te weten dat ik heel goed weet waar ik over praat en wat ik kan beweren. Dat Dell "underrated voedingen" heeft. Als ik me goed herinner en ik kijk naar de specs van topic-starter heeft hij een Radeon 9800 pro lopen op een 250 watt voedinkje. Eveneens zou er bij jullie een lampje moeten branden bij het "werkelijke wattage" wat een Dell-voeding levert in verhouding tot de reguliere voedingen die vaak hier op dit forum besproken wordt. Namelijk feit blijft dat, dat de 250-watt opgave (lees: rating, geen cpu) een "underrated" is geweest, daar de voeding ongeveer 345 watt kan leveren. Overigens is het de Amerikaanse term die ik hier heb herhaald "Dell has underrated powersupplies". Uiteraard met een veiligheidsmarge tussen de voedingen van die bewuste x-aantal procenten. Immers de ene voeding is de andere niet en kwaliteitsverschillen waarbij fabrikanten ook nog 's willen switchen tussen china, taiwan en meer van dat soort strategische (commerciele) bedrijfspolicies en andere (marketing)aangelegenheden. Om meteen met een welp-antwoord te komen, zaken te bestempelen als onzin, is bullsh&t zonder met een fatsoenlijke onderbouwing zoals een uitgebreide test van een Dell-voeding i.c.m. jouw Antec of Q-tec ervaringen te komen met meetresultaten zoals verwoord. Dat je daarna "ondersteund wordt door je vrienden" met het feit dat je artikelen schrijft voor een blad, doet daar niets aan af. Met alle respect voor iedereen, jouw kennis ongetwijfeld lof voor je artikelen die ik overigens niet allemaal ken (ken je echte naam niet). Dat is gewoon bull, image-enlargement, mogelijk ten koste van .... kwaliteit dit forum ? Ga er vanuit dat "iedereen gelijk heeft, ook de term "niemand"". Dan kan je nog 's wat leren, als je dat wilt. Geldt voor iedereen natuurlijk. Mocht ik het fout hebben ("dat dell underrated voedingen heeft"), zal ik zeker de eerste zijn die dat gewoon durft toe te geven en er zijn idd. mensen die meer weten als ik, want ik heb het ook maar moeten vragen/uitzoeken hoe dat nou zit. Daar heb ik nu eenmaal momenteel even meer vertrouwen in als hier, zeker gezien de reactie(s). Uiteraard zie ik graag een uitgebreide test van voedingen in CiT, geschreven door jou. En daar is dit forum voor, discussie en van elkaar leren, ipv "gezwets" en snelle conclusies als "onzin". Hier wil ik het bij laten.
Link naar reactie
[quote:b899a535a8]Als je mijn post goed had gelezen, wordt er bedoeld: "dat een Dell voeding in werkelijkheid meer levert (in watt's) dan ze opgeven, als je ze wilt vergelijken met voedingen waar hier in zelfbouw-projecten mee wordt gewerkt.[/quote:b899a535a8] Als je dit wilde zeggen had je geen"345W" erbij moeten vermelden, omdat dit een veel te grote nauwkeurigheid impliceert. Zoals ik al eerder zei: [quote:b899a535a8]Te zeggen dat een 250W Dell voeding gelijkwaardig is aan een 345W "standaardvoeding" is onzin.[/quote:b899a535a8] Bovendien levert een 250W Dell voeding echt niet meer dan 250W, hij komt daar bijna tegenaan. Hetzelfde geldt voor zelfbouwvoedingen van goede kwaliteit, zoals Antec. Alleen voedingen van slechte kwaliteit beloven veel meer vermogen dan ze kunnen leveren. Het is dus niet zo dat Dell voedingen underrated zijn, maar slechte kwaliteit zelfbouwvoedingen zijn overrated. [quote:b899a535a8]Het kan ook niet anders, daar Dell-voedingen "250 watt" zijn maar toch de stroomvreter-kaarten als Radeon 9800 pro's en XT's (40 watt of meer) stabiel en probleemloos laten draaien. Normaal zouden jullie bij een kloon of zelfbouw, een aanschaf van een voeding van tenminste 300, liever 350 maar liefst 400 watt aanbevelen, overigens helemaal mee eens. [/quote:b899a535a8] Aangezien wij bij het samenstellen van een systeem in tegenstelling tot Dell niet vooraf de stabiliteit kunnen testen is het beter een veiligheidsmarge te nemen. Dell heeft die marge niet nodig en kan dus wegkomen met iets zwakkere voedingen. Daar komt bij dat wij vaak het merk van de voeding niet kennen en dan voor de zekerheid aannemen dat het een van slechte kwaliteit is. Verder vindt je deze link van Johan de Gelas (Aceshardware) vast interessant: http://www.aceshardware.com/forum?read=105063761 Hij gebruikte een 250W Enermax voor zijn review van A64 3400+, videokaart een FX5900 Ultra. [quote:b899a535a8]Namelijk feit blijft dat, dat de 250-watt opgave (lees: rating, geen cpu) een "underrated" is geweest, daar de voeding ongeveer 345 watt kan leveren.[/quote:b899a535a8] Dit klinkt nog steeds niet aannemelijk, laat eerst maar wat bewijs zien. Dat een Dell voeding evenveel vermogen levert als een bepaalde El-cheapo voeding met een hogere rating betekent dat die El-cheapo voeding overrated is, niet dat de Dell voeding underrated is. Jouw vergelijking tussen een 250W Dell voeding met een hypothetische 345W zelfbouw voeding is betekenisloos, tenzij je het type zelfbouw voeding erbij vermeldt. De kwaliteitsverschillen tussen zelfbouwvoedingen zijn veel te groot. Als je had gezegd dat een 250W Dell voeding evenveel vermogen levert als verscheidene zelfbouw voedingen met een hoger vermeld vermogen had je gelijk gehad. Van kwaliteitsvoedingen als Enermax en Antec kun je hetzelfde zeggen als van die van Dell. Jouw eerste reactie op mijn post was: [quote:b899a535a8]Ik heb de informatie van deskundigen, die ik vele malen hoger inschat als jij gelet op jouw posts op dit forum.[/quote:b899a535a8] Je geeft geen tegenargument (alleen een beroep op autoriteit, da's geen argument) en je impliceert in feite dat ik niet weet waar ik over praat. Aan de reacties die daarop volgden te zien zijn veel forumgebruikers het niet met je eens, misschien had je je iets tactvoller kunnen uitdrukken of argumenten kunnen geven...
Link naar reactie
HEREN... ff voor de duidelijkheid, er zat standaard in mijn pc een GeForce 4 mx 420 met passieve koeling en dus geen STROOMVRETER verder zit er in mijn kast maar 1 fan! Dus 250 watt is goed mogelijk! Nou heb ik nog steeds de volgende vragen: -Welk Mobo kan ik het best kopen (hier heb ik weinig verstand van), ik wil namelijk mijn RDRAM behouden! -Kan ik mn Pentium 4 van mn oude Mobo afhalen en op de nieuwe zette zonder problemen? -Welke voeding kan ik het beste kopen? Ik ben namelijk van plan een nieuwe kast te kopen met veel verlichting! :D
Link naar reactie
[quote:a3d4b58f87="AswinW"] Dat er meteen door je 'vrienden' ertegen geageerd wordt door op de lid-woorden te gaan checken "de, het of een", slaat natuurlijk helemaal de plank mis en geeft voor mij al helemaal geen aanleiding om daar inhoudelijk op in te gaan (ref. Hu'ruun, spel ik goed Nederlands ? + Marcel R)[/quote:a3d4b58f87] Ten eerste ben jij hier degene die de plank misslaat door mijn naam hier in verband te noemen met zaken waar ik niets mee te maken hebt. Het interesseert me werkelijk geen bal of je lidwoorden kloppen. Jij bent degene die de plank mislaat, omdat je een gewaardeert forum lid, moderator en schrijver van artikelen in de C!T zonder enige argumentatie te beoordelen om het aantal postings dat hij op dit forum heeft. Dat is onterrecht, kortzichtig en _dat_ soort opmerkingen helpen zeker niet de kwaliteit van dit forum te verbeteren. Daarop reageer ik, niet omdat ik een vriend van egslim ben (wat ik niet ben dus), maar omdat jij blijkbaar oordeelt op grond van aantale postings en daaruit de betrouwbaarheid en waarheden van degene die post afleid. Ik durft te beweren dat egslim op het gebied van hardware veel meer weet dan ik dat doe, terwijl hij veel minder postings heeft. Het is _dit_ punt waar ik je op wijs. Of jij daar verder wel of niet inhoudelijk op in gaat zal mij een zorg wezen. [quote:a3d4b58f87]Dat je daarna "ondersteund wordt door je vrienden" met het feit dat je artikelen schrijft voor een blad, doet daar niets aan af. Met alle respect voor iedereen, jouw kennis ongetwijfeld lof voor je artikelen die ik overigens niet allemaal ken (ken je echte naam niet). Dat is gewoon bull, image-enlargement, mogelijk ten koste van .... kwaliteit dit forum ? [/quote:a3d4b58f87] Het beoordelen van iemand van wie je blijkbaar totaal niets weet. Zijn bijdrage aan dit draad achteloos en enkel door ongegronde autoriteitsargumenten naar beneden te trappen, _dat_ gaat ten koste van de kwaliteit van het forum. Afgezien van het feit dat bovenstaande zeer kwalijk is, heb je bovendien ook nog eens gewoon ongelijk. Maw je kraakt zonder argumenten iets af, waarbij je de poster hiervan ook nog eens onderwaardeert, wat gewoon correct is, om je eigen incorrecte stelling te verdedigen.
Link naar reactie
[quote:c0f58fc2ef="HardTrance"]-Welk Mobo kan ik het best kopen (hier heb ik weinig verstand van), ik wil namelijk mijn RDRAM behouden![/quote:c0f58fc2ef] Dat wordt lastig, RDRAM borden worden niet meer gemaakt. SiS heeft er nog wel een chipset voor, de R659, maar ik kan geen moederborden vinden die 'm gebruiken. Je enige kans is een wat ouder model ergens te vinden, of een tweedehands. [quote:c0f58fc2ef]-Kan ik mn Pentium 4 van mn oude Mobo afhalen en op de nieuwe zette zonder problemen?[/quote:c0f58fc2ef] Ja, maar je hebt een bord nodig dat een Socket 478 heeft en als je een 533MHz FSB heeft moet die ook ondersteund worden. [quote:c0f58fc2ef]-Welke voeding kan ik het beste kopen?[/quote:c0f58fc2ef] Antec Truepower voedingen zijn erg goed.
Link naar reactie
[quote:67df2a74f0]waarbij nu getracht wordt de statements die gedaan zijn door Egslim, te verdraaien naar een nu in zijn voordeel, VOEDINGEN DIE OVERRATED ZIJN tov Dell.[/quote:67df2a74f0] Ik hoef niets te verdraaien. Vanaf mijn eerste post heb ik beweerd dat er grote verschillen zijn tussen het leverbare vermogen van verschillende zelfbouw voedingen met dezelfde rating. Alleen al daarom kun je geen vergelijking trekken tussen een Dell voeding en zelfbouw voedingen in het algemeen. Als je graag het laatste woord wilt hebben kun je me een pb sturen, deze thread is ondertussen behoorlijk OT gegaan en daarvoor bied ik de TS m'n excuses aan. Edit: Zag dat ik net te laat ben, deze kan dus inderdaad op slot.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...