Ga naar inhoud

Sata en Raid


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal binnen kort ga ik mijn comp.in elkaar zetten, en wil twee schijven via sata/raid 0 in stellen.Zodat hij leest en schrijft op twee schijven tegelijk. Nu denk ik zo, dat dit in het bios zou moeten gebeuren alleen hoe,en ik denk zo dat dit eerst moet gebeuren voordat windows enz.erop gaat. misschien dat iemand mij dit wil vertelen, want sata en raid is voor mij nieuw, en wil hier over iets meer weten bedankt alvast.
Link naar reactie
[quote:6fa638e881="Delectable"]Serial ata betekent dat je ze via een apparte controller kan aansturen en niet allemaal van een cpu. Als je dan bijv een serial ATA brander hebt kan je lekker gaan branden en teglijk ff een spel spelen. Het stuurt dus appart aan. Heel handig :D :)[/quote:6fa638e881] Ehm, als je een antwoord geeft doe het dan wel goed :roll: Sata word idd door een aparte controller bestuurd, alleen, in tegenstelling tot wat hierboven staat is het (nog) niet mogelijk hier een ander apparaat op aan te sluiten dan een SATA harde schijf of een Pata harde schijf met converter. Nog iets, een normale Pata hdd word niet via de cpu aangestuurd, maar via de IDE controller die in de southbridge van het moederbord zit...... Weer ontopic... Die controller word gezien als een extra pci kaartje. Net voordat het windows opstart scherm komt, kun je via een of andere sneltoetscombinatie het "bios" van de sata controller ingaan, en daar je raid configuratie instellen. De sata controller heeft duz een apart "bios" voor zijn instellingen. Als je de manual van je controller/moederbord leest is het heel simpel, gewoon stap voor stap volgen :) EDIT Je moet dit idd voordat je windows gaat installeren, anders kan windows geen schijfstations vinden. Ook moet je de serial ata drivers in windows zetten door onder in de witte balk (meteen na het booten met de XP cd) goed te lezen, hier flist iets voorbij in de trend van: druk op F6 als u andere blabla drivers wilt installeren. Doe dit en zorgt dat je de sata drivers op diskette (!) bij de hand hebt.
Link naar reactie
Maar hij wil weten hoe je het instelt. Je moet gewoon het boekje van je moederbord eens goed doornemen over waar de S-ATA aansluitingen zitten.Dan moet je voor windows een toets indrukken.Maar je moet niet naar het bios.Bij asus is het vaak tab Dan kan je in dat scherm gewoon je S-ATA schijven in raid mode zetten. [EDIT]Grrr.Net te laat.
Link naar reactie
[quote:6236c1dc37="Delectable"]Serial ata betekent dat je ze via een apparte controller kan aansturen en niet allemaal van een cpu. Als je dan bijv een serial ATA brander hebt kan je lekker gaan branden en teglijk ff een spel spelen. Het stuurt dus appart aan. Heel handig :D :)[/quote:6236c1dc37] Jij haalt S-ATA met SCSI door elkaar, jij hebt het over SCSI, maar bezigt S-ATA
Link naar reactie
[quote:2e87b68f6d="Hans1"]Hoi allemaal, ik heb het hier gelezen, maar ook nog in de nieuwsgroep van microsoft en het is me nu duidelijk dus iedereen bedankt voor het mee denken. ben wel benieuwd hoe snel dit gaat dalijk.[/quote:2e87b68f6d] en is het snel? Heb zelf een RAID (2x 80 GB IBM) graag ff resultaten posten dan kan ik kijken of het zin heeft te upgraden naar sata
Link naar reactie
[quote:3c081197ea="sdk"][quote:3c081197ea="Hans1"]Hoi allemaal, ik heb het hier gelezen, maar ook nog in de nieuwsgroep van microsoft en het is me nu duidelijk dus iedereen bedankt voor het mee denken. ben wel benieuwd hoe snel dit gaat dalijk.[/quote:3c081197ea] en is het snel? Heb zelf een RAID (2x 80 GB IBM) graag ff resultaten posten dan kan ik kijken of het zin heeft te upgraden naar sata[/quote:3c081197ea] nou, dan kun je mooi wel je centen in je zak houden, want het verschil met Pata is gewoon nihil te noemen. enige echte grote voordeel zijn de mooie kleine aansluitkabeltjes... je Hd upgraden, omdat je denkt dat Sata sneller is, is weggegooid geld, want je zal het in reallife echt niet merken...
Link naar reactie
mensen ik weet echt niet wat het zal doen,kan het nu ook nog niet zeggen want mijn p4 3.2 extreme staat nog inbestelling en kan tot februari duren.Maar ik zal even over typen wat in computer totaal jaargang 12 nr4 april 2003 staat op bladzijde 69 en dan links boven. Als snelheid uw grootste wens is,kunt u overwegen voor de prijs van 160 GB 2 schijven van 80 GB teplaatsen in raid 0 configuratie.Dit wil zeggen dat de controller de aangeleverde data op 2 schijven tegelijk schrijft of leest en dit komt de snelheid zeer tengoede.In de test met HotRod Ultra ATA/100 Raid kaart kwamen we op een leessnelheid van ruim 68 MB/sec en een schrijfsnelheid van bijna 63 MB/sec enzo staat er nog wat bij. Of we deze snelheid zullen krijge zal ik wel zien het zal best lager liggen dan wat zij hebben gemeten maar ik ben toch bezig en heb twee schijven dus ik wil het gewoon proberen en dan zien we wel.groetjes P.S. de schijven die ze hebben gebruikt waren een Samsung en een maxtor 80 GB
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...