Ga naar inhoud

cpu voltage ???


Aanbevolen berichten

eejz all Na een week dremelen, aanpassen en een ati radeon 9700 kaart naar de begraafplaats te brengen, ben ik eindelijk gaan overclocken met mijn wc set. Heb deze AMD 2600+ 2083 op 2540 mhz lopen. Deze snelheid heb ik bereikt doormede de cpu voltage op 1,950 V te zetten is dit schadelijk of kan deze voltage geen kwaad zolang de temp goed zijn. Greez PacificAMD
Link naar reactie
[quote:fd476d41bb="PacificAMD"] Deze snelheid heb ik bereikt doormede de cpu voltage op 1,950 V te zetten is dit schadelijk of kan deze voltage geen kwaad zolang de temp goed zijn.[/quote:fd476d41bb] helemaal juist, is niet schadelijk voor amd's (bij intel is het een andere zaak geloof ik)
Link naar reactie
Het is wel schadelijk, electronenmigratie is niet alleen afhankelijk van temperatuur, maar ook van voltage. Electronenmigratie een een proces waarbij het materiaal van de banen zich gaan verzamelen op het einde, en in het midden verdwijnt. hierdoor verkort je dus de MTBF van een CPU. Op iets hogere voltages heb je er niet zo veel last van, maar als je erg hoog gaat, gaat dit proces ook steeds sneller. Ook het productieproces speelt hier een rol bij, bij 90 of 130 nm is het natuurlijk sneller gedaan als bij 180 of 250 nm.
Link naar reactie
Je kan er niet echt een tijd over bedenken, aangezien elke CPU anders is. Maar feit is wel, dat het schadelijk is. Intel SNDS is er een voorbeeld van. Tjsa als je tweakt en er gaat zo af en toe eens wat stuk dan moet je gewoon niet zeuren, als je dat niet accepteerd, dan moet je gewoon standaardsettings draaien. Zelfde als met brommers/motoren/auto's opvoeren, dan vraag je er ook om dat dingen stuk gaan :)
Link naar reactie
[quote:625c8d5414="Vandread"]Bij intel is het toch allemaal wat gevoeliger dan bij amd..... als je daar een stevig voltage (+1,7) door gooit istie binnen een jaar kassiewijle dacht ik?[/quote:625c8d5414]Volgens mij is dat een beetje gebaseerd op indianen-verhalen. Ik geloof tenminste niet dat een AMD processor beter tegen het buiten spec draaien kan dan een Intel. Beide processor architecturen overklokken procentueel gezien bijna even goed. Dat betekent m.i. dat de architecturen beide even "robuust" zijn. Maar goed, beide zijn ook gespecificeerd op 1,6 to 1,7 volt volgens mij. Als je daar 2,0 of meer volt over zet, dan hoef je bepaald geen 'rocket scientist' te zijn om te beredeneren dat dat niet jarenlang betrouwbaar kan werken...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...