Ga naar inhoud

Voor ECS K7S5A gebruikers


Aanbevolen berichten

Ziet er interessant uit. Clear CMOS "oplossing" hou ik in gedachten. Op dit moment Clear CMOS om de 5 gebruiksdagen. Net Bios geflashed naar de laatste 2002 versie. Indien Clear CMOS op 13-1 of eerder, dan flash ik de nieuwste. Het viel me nu op dat de CMOS gecleared wordt op het moment dat het echte opstarten gaat beginnen, kijkend naar de hardware fix heeft het moederbord kennelijk een voedingsprobleempje.
Link naar reactie
Dacht zelf ook dat dit interessant is voor gebruikers van de K7S5A die reeds geruime tijd sukkelen met cmos reset. Bij mijn PC doet het fenomeen zich zeer onregelmatig voor, kan maanden werken zonder reset; om vervolgens twee maal per week het euvel te vertonen. Heb trouwens een nare ervaring met "forum.ocworkbench" . Had daar een link geplaatst naar het betreffende artikel, en werd binnen de 15 minuten geband van het forum omdat hun huisregel (had die toen nog niet gelezen) verbied van links te leggen, of zelfs het maar vernoemen van andere sites die ECS problemen behandelen. Nu veronderstel ik toch dat zulk een forum er is om andere gebruikers te helpen, vanwaar de info ook komt. Eddy
Link naar reactie
Gisteren een Clear CMOS gehad. Ik heb overigens, vanwege de mogelijke temperatuur fout, wel wat vaker opnieuw opgestart, dan strikt noodzakelijk was geweest. Het is ook zo dat ik de meeste Clear CMOS gebeuren als de computer op temperatuur is. Maarre, dus niet alle! Nu dus de 2003 augustus bios geflashed. Ik ben beniewd. Overigens vond ik die onofficiele K7S5A gids ook interessant. De Bios opties worden er goed in uitgelegd. De term APIC is voor mij nieuw. Betekent dat eigenlijk dat het moederbord nog wat beter zijn werk kan doen, maar dan wel met een andere Bios?
Link naar reactie
Mijn ECS klobo heeft een voedings plof veroorzaakt. Wat bleek De condensators waren verrot, en dit met een mobo van nog geen 1,5 jaar. ECS geeft maar 1 jaar garantie, dus vette pech. Mijn pc boer heeft de boel voor de helft van de prijs gerepareerd. Hij had diverse pc's verkocht met zo'n mobo, en menige ploffers om de oren gehad. Hij is dan ook van dat merk afgestapt.
Link naar reactie
Ontploffende elco's op een ECS mobo, heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Behalve de schrik geeft dat ook een hoop troep, en dan nog afwachten of er nog niet meer kapot gaat. Mijn ECS probleem mobo is van juli 2002, de iets nieuwere is van november 2002 (vervanging onder garantie). Dat probleem mobo heeft ook een CPU spanning die (volgens de Bios en Sisoft Sandra) wisselt van tussen 1,76 en 1,74 of dat er ook iets mee heeft te maken?
Link naar reactie
[quote:327f4864ff="Alexander Online"]Wat is t Clear CMOS probleem (weet wat het is clear cmos).[/quote:327f4864ff] Dat is dat op (on)verwachte momenten de computer beept en zegt dat ik op F1 of F2 moet drukken. Dit omdat alle Bios instellingen terug zijn gezet op de standaardwaarden. Dus daarna eerste de datum en CPU snelheid (van 100->133) en andere belangrijke instellingen goed zetten. Vervolgens herstarten. Vrij irritant als dat vaak moet gebeuren. In sommige situatie start de configuratie niet eens meer op. Dat had ik dus met bepaalde SCSI kaart. Die "tijdelijk" verwijderen was dan de oplossing. Eén K7S5A v3.1 mobo lijkt nu in een ritme van 5 dagen te zitten die gisteren verstoord is. Dus afwachten wat die morgen cq de 15e gaat doen. Gemiddelde van afgelopen jaar was om de 2 weken. Die andere K7S5A v3.1 mobo (heeft ook een iets ander AGP slot) lijkt zich een fractie beter te gedragen, soms clear CMOS om de week, vaak om de 2 á 4 weken, gemiddeld vorig jaar om de maand.
Link naar reactie
Clear cmos heb ik zegge en schrijven 1x hoeven doen door eigen fouten. (te hoge FSB) Bij mij was de 5v de oorzaak, die wisselde te veel en te vaak. Heb er zelf even een oude voeding aangehangen, en t mobo leefde nog wel. Maar heb hem toch laten vervangen, omdat een volgende klap meer schade zou kunnen brengen. De kosten zouden €145 bedragen. Ik had de pc binnen 3 dagen gerepareerd en wel terug voor € 65. Dit naar aanleiding van de vele klachten over deze mobo's en de goodwil van de winkel. Het is natuurlijk niet zo, dat ik dat merk wil afzeiken, maar heb er slechte ervaring mee. Dus voor mij nooit meer.
Link naar reactie
[quote:ec065a0757="Rick Gimpel"]Clear cmos heb ik zegge en schrijven 1x hoeven doen door eigen fouten. (te hoge FSB)[/quote:ec065a0757] Dit soort gebeurtenissen heb ik niet eens meegeteld. Dit zou ook bij andere merken kunnen gebeuren. [quote:ec065a0757="Rick Gimpel"]Bij mij was de 5v de oorzaak, die wisselde te veel en te vaak. Heb er zelf even een oude voeding aangehangen, en t mobo leefde nog wel. Maar heb hem toch laten vervangen, omdat een volgende klap meer schade zou kunnen brengen. [/quote:ec065a0757] Reperatie van een moederbord is tricky: multi-layer. Vervanging is denk ik de enige optie. En ja voor mij straks ook geen ECS meer. Maar ja wat zegt dat? MSI was door mij in het verleden ook geschrapt wegens slechte ervaringen. Ze lijken nu toch wel redelijke spullen te maken.
Link naar reactie
[quote:172b0704f3]En ja voor mij straks ook geen ECS meer. Maar ja wat zegt dat? MSI was door mij in het verleden ook geschrapt wegens slechte ervaringen. Ze lijken nu toch wel redelijke spullen te maken.[/quote:172b0704f3] Met alle respect, maar als je nieuwe bordjes ziet liggen voor € 35 dan voel je toch nattigheid... En heel wat mensen hebben via dit forum het advies gekregen zo'n ECS bordje te nemen. :( Persoonlijk vind ik Gigabyte wel een goed merk. Ze hebben enkele bordjes van rond de € 80. Zonder veel features, maar in ieder geval zien de voltageregulatoren er goed uit.
Link naar reactie
[quote:eead244113="egslim"]Met alle respect, maar als je nieuwe bordjes ziet liggen voor € 35 dan voel je toch nattigheid... En heel wat mensen hebben via dit forum het advies gekregen zo'n ECS bordje te nemen. :([/quote:eead244113] Die prijzen gelden nu, toen lagen de prijzen veel hoger. De precieze prijs zou ik zo niet weten. Dure bordjes geven trouwens ook wel eens probleempjes, vandaar mijn aversie jegens MSI.
Link naar reactie
[quote:454f3f1549="egslim"]Met alle respect, maar als je nieuwe bordjes ziet liggen voor € 35 dan voel je toch nattigheid... En heel wat mensen hebben via dit forum het advies gekregen zo'n ECS bordje te nemen. :([/quote:454f3f1549] Tja, alhoewel er natuurlijk wel ook mensen zijn die dit MoBo zonder probleem hebben draaien ... hoop ik. Ik heb alleen maar iets hoeven te solderen, chipset-mod gedaan, en kamp nog steeds met het 2x sd-ram probleem :roll: Alleen 't cmos reset probleem amper gehad ... anders had ik het hele rijtje compleet :lol: *zucht* Achja, qua hoeveelheid tijd dat ik sowieso aan pc's zit te rommelen (met plezier!) heeft dit MoBo wél waar voor zijn geld gegeven. Dit is oprecht maar deels sarcastisch bedoelt.
Link naar reactie
Voor recht-toe-recht aan gebruyik is dit best een goed bordje. Ik heb hem gekocht voor 29 euro op de HCC om een overleden MSI bordje te vervangen en hij doet het uitstekend, ook onder XP. (PC wordt wel niet intensief gebruikt). ALs je weinig geld wil uitgeven en geen ingewikkelde toestanden gaat doen is dit een goed bordje. Voor 100 euro (30 ecs + 70 voor amd 2000+ boxed) heb je toch een leuk upgrade setje.
Link naar reactie
Het probleem is dat een relatief groot percentage van deze borden wel problemen gaat geven. Als je het niet erg vind om regelmatig ermee te moeten prutsen (zoals een CMOS Clear doen) is dat nog geen ramp, maar veel gebruikers willen dat niet. Die willen gewoon een goed werkende pc. Dan kun je ze dus niet goed een van die ECS bordjes aanbevelen. [quote:f02db36a94]Achja, qua hoeveelheid tijd dat ik sowieso aan pc's zit te rommelen (met plezier!) heeft dit MoBo wél waar voor zijn geld gegeven. Dit is oprecht maar deels sarcastisch bedoelt.[/quote:f02db36a94] Dat is precies wat ik bedoel. Voor ons als hobbyisten kan het zelfs leuk zijn om zoveel te moeten prutsen, maar veel mensen willen graag een pc die gewoon probleemloos werkt.
Link naar reactie
[quote:5fa6b580ae="egslim"][quote:5fa6b580ae]En ja voor mij straks ook geen ECS meer. Maar ja wat zegt dat? MSI was door mij in het verleden ook geschrapt wegens slechte ervaringen. Ze lijken nu toch wel redelijke spullen te maken.[/quote:5fa6b580ae] Met alle respect, maar als je nieuwe bordjes ziet liggen voor € 35 dan voel je toch nattigheid... En heel wat mensen hebben via dit forum het advies gekregen zo'n ECS bordje te nemen. :( Persoonlijk vind ik Gigabyte wel een goed merk. Ze hebben enkele bordjes van rond de € 80. Zonder veel features, maar in ieder geval zien de voltageregulatoren er goed uit.[/quote:5fa6b580ae] Ik heb mn nu een half jaar enben er tevreden mee. Jespreekt daar wel over 45 euro prijsverschil. Voor mijals 14 jarige is dat behoorlijk wat (5 maanmden zakgeld). Je hoeft geen top singen te verwachten maar ik vind t een goed budget mobo
Link naar reactie
[quote:875b92974c="egslim"][quote:875b92974c]En ja voor mij straks ook geen ECS meer. Maar ja wat zegt dat? MSI was door mij in het verleden ook geschrapt wegens slechte ervaringen. Ze lijken nu toch wel redelijke spullen te maken.[/quote:875b92974c] Met alle respect, maar als je nieuwe bordjes ziet liggen voor € 35 dan voel je toch nattigheid... En heel wat mensen hebben via dit forum het advies gekregen zo'n ECS bordje te nemen. :( Persoonlijk vind ik Gigabyte wel een goed merk. Ze hebben enkele bordjes van rond de € 80. Zonder veel features, maar in ieder geval zien de voltageregulatoren er goed uit.[/quote:875b92974c] Helemaal niet akkoord. Het K7S5A MB is bij mijn weten het moederbord dat het langste ooit ( 2jaar ) in produktie geweest is, het gaat hier over paar miljoen stuks. Zelf heb ik vijf PC's gebouwd op basis van dit MB, enkel mijn PC levert problemen. Trouwens, als je het aantal klachten bekijkt t.o.v. het aantal verkochte moederborden, valt alles al met al goed mee. Bios is nu geflasht naar 08/11/03, afwachten maar. Indien een bios reset zich toch nog voordoet, dan ga ik de weerstands modificatie toepassen. Buiten dit ene probleem is dit een ongelooflijk stabiel en snel MB, slikt zowat alle hardware, zonder enig protest. Eddy
Link naar reactie
Het punt is dat je onder een bepaalde prijs gewoon geen betrouwbare kwaliteit meer hoeft te verwachten. Als dat te duur voor je is zit je dus vast aan rommel. Waarbij "rommel" best goed kan werken, maar je wel grote kans op problemen hebt. Als je iemand een dergelijk mobo aanbeveelt zonder erbij te vermelden dat de kans op problemen vrij groot is geef je dus geen goed advies. Johan de Gelas (Aceshardware) vertelde dat in een bedrijf waar ze een paar honderd ECS borden hadden aangeschaft binnen enkele maanden 60 stuks vervangen moest worden. Dan praat je dus over statistisch significante gegevens die laten zien dat een erg groot percentage ECS borden problemen geeft. Daar hecht ik meer waarde aan dan aan iemand die ervaring heeft met minder dan 10 ECS borden. Dat is puur anecdotisch.
Link naar reactie
[quote:d7ee78be4d="egslim"]Het punt is dat je onder een bepaalde prijs gewoon geen betrouwbare kwaliteit meer hoeft te verwachten. Als dat te duur voor je is zit je dus vast aan rommel. Waarbij "rommel" best goed kan werken, maar je wel grote kans op problemen hebt.[/quote:d7ee78be4d] Als ik in november 2001 had geweten wat ik nu weet, tja. Nu zeg ik ook: het is rotzooi. Om mijn eigen ervaring en om de huidige prijs. Nogmaals, toen was die toch echt wat duurder, dus dan denk je nog, het zal toch wel goed zijn ... Dat na zoveel exemplaren het echte probleem nog steeds niet is opgelost, zegt heel veel over ECS. Dat is best wel jammer. Overigens verg ik vrij veel van het moederbord. Toendertijd bijvoorbeeld ook veel problemen met andere moederborden. Er wordt gekozen wat op dat moment het meest geschikt lijkt te zijn. Nu 2 jaar later, zou het beslist een andere keuze opleveren.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...