Ga naar inhoud

32 en 64 bits


Aanbevolen berichten

  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Het verschil is dat een 64 bits computer meer dan 2GB geheugen kan gebruiken. Bovendien kan hij beter met grotere getallen rekenen, maar de meeste programma's maken daar geen gebruik van. In het geval van AMD64 is de instructieset zelf ook verbeterd, daarom zijn de prestaties iets hoger (10 á 20%) dan 32 bits.
Link naar reactie
Het essentiele verschil zit aan de binnenkant en niet aan de buitenkant. In een 8-bitter zijn de interne [b:c8698d4e87]registers[/b:c8698d4e87] en de interne [b:c8698d4e87]datapaden[/b:c8698d4e87] 8-bit breed, in een 16-bitter is dit 16-bit enzovoorts. De oerprocessor voor de PC is de 8088. Dit is een kreupele 8086; het verschil is dat de 8088 een 8-bits breed datapad heeft voor communicatie met het externe geheugen (RAM etc) heeft terwijl de 8086 hiervoor een 16-bits datapad heeft. Bij de 80386 kwamen we hetzelfde tegen. De 80386DX is een 32-bitter met een externe 32-bit databus, de 80386SX een 32-bitter met een externe 16-bit databus. Het grote voordeel van grotere interne registers is dat het werken met grote getallen sneller gaat. In een 8-bitter kun je direct rekenen met getallen tot 255. Als je met grotere getallen moet rekenen, moet je trucs gebruiken en dat gaat ten koste van de prestaties. Terzijde: Hetzelfde geldt overigens voor mensen 8) Als ik je vraag om 3 en 4 op te tellen op papier (zoals je dat op school geleerd is), zegt iedereen direct 7. Als ik echter vraag om 33923792 en 43374253 bij elkaar op te tellen, duurt het iets langer voordat ik het eerste antwoord krijg :roll: Dit omdat wij tellen van 0 tot 9 en daarna trucs moeten uithalen (lenen, bewaren etc). Hadden we direct tot 999 kunnen 'tellen', dan hadden we pas hoeven te bewaren bij 1000. Het aantal bits zegt verder niets over de hoeveelheid te adresseren geheugen. Het is geen kunst een computertje te ontwerpen met een 8-bit processor en terabytes geheugen.
Link naar reactie
[quote:36db209660="BrigitteW"]Slim, tegen de tijd dat er volop software voor is, is ie hopeloos verouderd.[/quote:36db209660] Wel voor moderne zware software, maar veel oudere pc's worden nog steeds gebruikt en veel nieuwe programma's werken ook nog steeds op een 6 jaar oude machine (virusscanner, firewall, instant messaging, etc). We gaan in de toekomst zien dat steeds meer software alleen in 64 bits wordt geleverd.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:a1f9f45fd6="nougabolle"]jawel... :wink: --> http://icculus.org/news/news.php?id=1883 http://www.unrealtournament.com/ut2004/downloads.php[/quote:a1f9f45fd6] Dat zei die op Zo Jan 04, 2004 1:17 am ...we zijn 1,5 maand verder :-? vind je het gek dat et er nu wel is :roll: niet echt nuttig he zo'n topic omhoog schoppen
Link naar reactie
[quote:ce7269c866="Vandread"][quote:ce7269c866="nougabolle"]jawel... :wink: --> http://icculus.org/news/news.php?id=1883 http://www.unrealtournament.com/ut2004/downloads.php[/quote:ce7269c866] Dat zei die op Zo Jan 04, 2004 1:17 am ...we zijn 1,5 maand verder :-? vind je het gek dat et er nu wel is :roll: niet echt nuttig he zo'n topic omhoog schoppen[/quote:ce7269c866] wat is volgens jou dan wel nuttig in deze topic wijsneus :-? ... ik beantwoorde enkel zijn vraag... :roll: ...dat dit een maand geleden is dat zijn vraag gesteld is,doet dat er toe? :-? ...als je nog niet eens op een vraag mag antwoorden in dit topic moeten ze er maar een slot opzetten...mijn opinie... :x
Link naar reactie
[quote:6e039afc3e="nougabolle"] wat is volgens jou dan wel nuttig in deze topic wijsneus :-? ... ik beantwoorde enkel zijn vraag... :roll: ...dat dit een maand geleden is dat zijn vraag gesteld is,doet dat er toe? :-? ...als je nog niet eens op een vraag mag antwoorden in dit topic moeten ze er maar een slot opzetten...mijn opinie... :x[/quote:6e039afc3e] grrrrrrr WAFWAFWAF.... nu zitten we op dezelfde hoogte geloof ik :roll:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...