Ga naar inhoud

Cooler problemen/Is CPUBURN veilig??


Aanbevolen berichten

Okay hallo, wederom. Ik hoop dat jullie me dit keer weer uit de brand kunnen helpen. IK heb een upgrade kit gehaald voor mijn pc van de duitse site www.komplett.de. Het pakket bestond uit een AMD Athlon 2800+ proccesor, 512 MB, Asus A7V8X-MX MoBo en een coolertje. Na héééél veel gezever heb ik het hele zaakje aan de praat gekregen (op een lagere snelheid draaien en dat soort ongein). Nu resten me eigelijk nog maar 2 problemen die ik niet opgelost krijg. 1. Als ik mijn computer opstart gaat ie aan... En weer uit. En weer aan. En dan start ie door. Ik heb er al een zwaardere voeding in gestopt maar dat haalt niks uit. Op zich is het niet echt zwaar storend maar ik ben bang dat het toch niet echt gezond is voor mijn peeceetje. Snappen jullie waar het aan ligt? 2. Dit volgende probleem is dus wel heel storend. M'n PC valt zomaar uit het niets uit. Ik heb al een beetje onderzoek gedaan, MemTest86 gedraaid. Die kwam met een paar foutmeldingen. Ik snapte niet echt veel van de foutmeldingen die hij gaf maar ik heb maar m'n 128MB bankje eruit gerukt, die nog van m'n vorige moederbord stamde. Deze was PC2100 en die van 512MB was *...* (in ieder geval sneller). Ik denk dat dit een beetje botste met elkaar, want sindsdien is mijn PC niet meer uitgevallen (sinds een half uur geleden dus). Maar toen ben ik een beetje met de BIOS gaan spelen en daar iets ge-enabled wat geloof ik "CPU monitoring" heette. Daarna kwam hij met een melding "Warning: low fan speed" tijdens de boot sequence. Nu moet ik erbij vertellen dat de eerste keer dat ik mijn PC opstarte -toen hij wél op 2800mhz liep- kwam hij ook met die melding. Een vriend zei dus dat ik die instelling van net in de BIOS moet dissabelen, en hij stopte inderdaad met de melding. Ik draai nu SpeedFan en ASUS Probe (een benchmark van ASUS zelf) en mijn rpm ligt zo tussen de 3100 en de 3300. Is dit normaal? Verder wil ik best graag een dat programmatje CPUBURN proberen maar aangezien ik het vermoeden heb dat mijn cooler niet helemaal zijn werk doet ben ik bang dat ik dalijk barbeque heb in m'n PC, en dat is dus niet de bedoeling. Ik heb wel ASUS C.O.P. aanstaan op 85Celsius (dat ie dus uitvalt als ie een bepaalde hitte bereikt). Is het dan nog wel nuttig om CPUBURN te gebruiken? Ik hoop echt dat jullie me kunnen adviseren want ik wil nu onderhand eens lekker kunnen genieten van mijn upgrade ipv slapeloze nachten te hebben.
Link naar reactie
Ik kan he niet zo heel ver helpen, maar omdat je zei met dat LOW-Fan speed....., dat betekend dus dat een van je coolers te langzaam draait. Is een van de cooler toevalig flink stoffig? Ik heb in mijn PC een 3200+ cooler zitten, en de ventilator die erop zit, de draait met zo'n 3800RPM, dus als ik die van jou kijk, vind ik dat toch wel een beetje langzaam. Maar weer ff over de cooler: Heb je die cooler wel goed op de CPU erop gezet? Heb je koelpasta tussen de CPU (processor) en de cooler geplakt? Kijk eerst dat maar eens na, en als ik dan nog op een idee kom, dan zal ik die ook hier zeerzetten. :wink:
Link naar reactie
Zowiezo kun je niet op normale snelheid draaien als je een XP 2800+ hebt en PC2100 geheugen. Je front side bus draait namelijk op 333 MHz (2x 166) en het geheugen kan officieel maar tot 266 MHz (2x133). Je hebt PC2700 (ofwel DDR333) geheugen nodig om de zaak werkend te maken. Met wat je nu hebt zul je ofwel een bepaalde verhouding tussen geheugen en FSB moeten hebben lopen (niet automatisch denk ik, maar dat weet ik niet zeker) of het loopt gewoon fout (vandaar de problemen dan). Je doet er zelfs slim aan PC3200 (DDR400) te kopen, want een mobo en CPU als die van jou kun je ook wel op 400 MHz (2x200) FSB laten draaien. Je multiplier moet je dan op 10.5 zetten als 11 niet werkt.
Link naar reactie
[quote:a27ccd2985="The_Dude"]Zowiezo kun je niet op normale snelheid draaien als je een XP 2800+ hebt en PC2100 geheugen. Je front side bus draait namelijk op 333 MHz (2x 166) en het geheugen kan officieel maar tot 266 MHz (2x133). Je hebt PC2700 (ofwel DDR333) geheugen nodig om de zaak werkend te maken. Met wat je nu hebt zul je ofwel een bepaalde verhouding tussen geheugen en FSB moeten hebben lopen (niet automatisch denk ik, maar dat weet ik niet zeker) of het loopt gewoon fout (vandaar de problemen dan). Je doet er zelfs slim aan PC3200 (DDR400) te kopen, want een mobo en CPU als die van jou kun je ook wel op 400 MHz (2x200) FSB laten draaien. Je multiplier moet je dan op 10.5 zetten als 11 niet werkt.[/quote:a27ccd2985] Daar heeft The Dude wel gelijk in :wink: Dat ik daarzelf niet bij nagedacht heb :oops:
Link naar reactie
[quote:093beb9bfe="The_Dude"]Zowiezo kun je niet op normale snelheid draaien als je een XP 2800+ hebt en PC2100 geheugen. Je front side bus draait namelijk op 333 MHz (2x 166) en het geheugen kan officieel maar tot 266 MHz (2x133). Je hebt PC2700 (ofwel DDR333) geheugen nodig om de zaak werkend te maken. Met wat je nu hebt zul je ofwel een bepaalde verhouding tussen geheugen en FSB moeten hebben lopen (niet automatisch denk ik, maar dat weet ik niet zeker) of het loopt gewoon fout (vandaar de problemen dan). Je doet er zelfs slim aan PC3200 (DDR400) te kopen, want een mobo en CPU als die van jou kun je ook wel op 400 MHz (2x200) FSB laten draaien. Je multiplier moet je dan op 10.5 zetten als 11 niet werkt.[/quote:093beb9bfe] multiplier kun je waarschijnlijk niet veranderen. de nieuwste AMD's zijn multiplier locked.
Link naar reactie
[quote:c15812b23e="koene"][quote:c15812b23e="The_Dude"]Zowiezo kun je niet op normale snelheid draaien als je een XP 2800+ hebt en PC2100 geheugen. Je front side bus draait namelijk op 333 MHz (2x 166) en het geheugen kan officieel maar tot 266 MHz (2x133). Je hebt PC2700 (ofwel DDR333) geheugen nodig om de zaak werkend te maken. Met wat je nu hebt zul je ofwel een bepaalde verhouding tussen geheugen en FSB moeten hebben lopen (niet automatisch denk ik, maar dat weet ik niet zeker) of het loopt gewoon fout (vandaar de problemen dan). Je doet er zelfs slim aan PC3200 (DDR400) te kopen, want een mobo en CPU als die van jou kun je ook wel op 400 MHz (2x200) FSB laten draaien. Je multiplier moet je dan op 10.5 zetten als 11 niet werkt.[/quote:c15812b23e] multiplier kun je waarschijnlijk niet veranderen. de nieuwste AMD's zijn multiplier locked.[/quote:c15812b23e] Of gewoon unlocken???? :roll: :wink:
Link naar reactie
[quote:4c58271f13="FTPserver"][quote:4c58271f13="koene"][quote:4c58271f13="The_Dude"]Zowiezo kun je niet op normale snelheid draaien als je een XP 2800+ hebt en PC2100 geheugen. Je front side bus draait namelijk op 333 MHz (2x 166) en het geheugen kan officieel maar tot 266 MHz (2x133). Je hebt PC2700 (ofwel DDR333) geheugen nodig om de zaak werkend te maken. Met wat je nu hebt zul je ofwel een bepaalde verhouding tussen geheugen en FSB moeten hebben lopen (niet automatisch denk ik, maar dat weet ik niet zeker) of het loopt gewoon fout (vandaar de problemen dan). Je doet er zelfs slim aan PC3200 (DDR400) te kopen, want een mobo en CPU als die van jou kun je ook wel op 400 MHz (2x200) FSB laten draaien. Je multiplier moet je dan op 10.5 zetten als 11 niet werkt.[/quote:4c58271f13] multiplier kun je waarschijnlijk niet veranderen. de nieuwste AMD's zijn multiplier locked.[/quote:4c58271f13] Of gewoon unlocken???? :roll: :wink:[/quote:4c58271f13] zou de topicstarter een voltmod aandurven? :roll:
Link naar reactie
[quote:186fc4945d="koene"][quote:186fc4945d="FTPserver"][quote:186fc4945d="koene"][quote:186fc4945d="The_Dude"]Zowiezo kun je niet op normale snelheid draaien als je een XP 2800+ hebt en PC2100 geheugen. Je front side bus draait namelijk op 333 MHz (2x 166) en het geheugen kan officieel maar tot 266 MHz (2x133). Je hebt PC2700 (ofwel DDR333) geheugen nodig om de zaak werkend te maken. Met wat je nu hebt zul je ofwel een bepaalde verhouding tussen geheugen en FSB moeten hebben lopen (niet automatisch denk ik, maar dat weet ik niet zeker) of het loopt gewoon fout (vandaar de problemen dan). Je doet er zelfs slim aan PC3200 (DDR400) te kopen, want een mobo en CPU als die van jou kun je ook wel op 400 MHz (2x200) FSB laten draaien. Je multiplier moet je dan op 10.5 zetten als 11 niet werkt.[/quote:186fc4945d] multiplier kun je waarschijnlijk niet veranderen. de nieuwste AMD's zijn multiplier locked.[/quote:186fc4945d] Of gewoon unlocken???? :roll: :wink:[/quote:186fc4945d] zou de topicstarter een voltmod aandurven? :roll:[/quote:186fc4945d] Geen idee, moet je aan hem vragen :lol:
Link naar reactie
Ten eerste: Het is maar een pc, niet de moeite waard om wakker voor te blijven. ;) Ten tweede: Memtest86 mag geen fouten geven, als dat wel gebeurt kun je de geheugensnelheid verlagen of de module vervangen. Daarna opnieuw testen om te kijken of het nu wel goed is. Vergeet die ASUS programma's eerst maar. Het enige wat ertoe doet is dat je CPU burn probleemloos kunt draaien zolang je wilt. Als dat niet lukt is je koeling onvoldoende. Tussen de CPU en het koelblok moet een klein beetje koelpasta zitten, je kunt een groter koelblok nemen, krachtiger fan en/of extra casefans. Hoop dat dit je een beetje op weg helpt. :) p.s. Wat betreft de andere reacties, dit topic heeft voorlopig niets met overklokken en dergelijke te maken, maak de boel niet lastiger dan nodig is.
Link naar reactie
Okay iedereen bedankt voor hun waardevolle bijdrage :P Eerst even voor de duidelijkheid: Alle onderdelen die ik heb gekocht zaten in een samengesteld pakket. Dus de cooler zal wel goed zijn voor de cpu en het werkgeheugen wel kloppen met het systeem. FTPserver: Er stond niet echt veel vermeld over de cooler die erbij zat, behalve dat het een ultracooler was ofzo, dus dat zat wel snor dacht ik. Hij is niet stoffig want hij is gloednieuw en daarbij heb ik hem voor de zekerheid nog eens uitgespoten met gecompresseerde lucht. Ik heb eigelijk nog nooit een processor ingebouwd maar het ging wel makkelijk op zich. Hendeltje omhoog, cpu erin, hendeltje omlaag, cooler erop gelegd, onderste haakje vastgemaakt aan pinnetje en andere kant na wat gerotzooid met een schroevendraaier ook aan het andere pinnetje bevestigd. Kan je mischien vertellen hoe ik kan zien wanneer hij verkeerd zit? Zit ie dan scheef ofzo? En ik heb geen koelpasta op de cpu gesmeerd omdat dat er niet bij zat dusss... niet gedacht dat dat nodig zou zijn. The dude: Ja dat heb ik dus. PC2700 (er staat 333 op de bank dus dat zal het wel zijn). Ik ga in ieder geval geen pc3200 kopen. Heb ik echt geen geld meer voor. Maar zo als het nu is doet het het toch ook wel hoop ik? Ik moet wel toegeven dat die PC2100 ook een beetje eenh schrapend geleuid maakte toen ik hem in de MoBo stopte :oops: . Had het eigelijk kunnen weten... Maarja, geen chrashes meer tot nu toe, ook niet als ik wat zwaardere dingen van hem vraag zoals 3DMark of een spel als Star Wars:KotOR. Egslim (?): Ik heb me knieschrijf verdraaid. Zit al 3 weken thuis. DIE PC IS ALLES VOOR ME !!! :cry: In ieder geval, ik moet dus gewoon CPUburn een paar uurtjes draaien zonder dat ie uitvalt. Nogmaals, ik heb er geen koelpasta op zitten, maar dan nog kan ik hem ff draaien neem ik aan? Die koelpasta komt anders later wel. Nou ik ga eens ff met CPUburn spelen dan, enneh, als ie kapot gaat kom ik jullie wel de schuld geven :wink: . Nee, harstikke bedankt jongens/meisjes
Link naar reactie
Okay iedereen bedankt voor hun waardevolle bijdrage :P Eerst even voor de duidelijkheid: Alle onderdelen die ik heb gekocht zaten in een samengesteld pakket. Dus de cooler zal wel goed zijn voor de cpu en het werkgeheugen wel kloppen met het systeem. FTPserver: Er stond niet echt veel vermeld over de cooler die erbij zat, behalve dat het een ultracooler was ofzo, dus dat zat wel snor dacht ik. Hij is niet stoffig want hij is gloednieuw en daarbij heb ik hem voor de zekerheid nog eens uitgespoten met gecompresseerde lucht. Ik heb eigelijk nog nooit een processor ingebouwd maar het ging wel makkelijk op zich. Hendeltje omhoog, cpu erin, hendeltje omlaag, cooler erop gelegd, onderste haakje vastgemaakt aan pinnetje en andere kant na wat gerotzooid met een schroevendraaier ook aan het andere pinnetje bevestigd. Kan je mischien vertellen hoe ik kan zien wanneer hij verkeerd zit? Zit ie dan scheef ofzo? En ik heb geen koelpasta op de cpu gesmeerd omdat dat er niet bij zat dusss... niet gedacht dat dat nodig zou zijn. The dude: Ja dat heb ik dus. PC2700 (er staat 333 op de bank dus dat zal het wel zijn). Ik ga in ieder geval geen pc3200 kopen. Heb ik echt geen geld meer voor. Maar zo als het nu is doet het het toch ook wel hoop ik? Ik moet wel toegeven dat die PC2100 ook een beetje eenh schrapend geleuid maakte toen ik hem in de MoBo stopte :oops: . Had het eigelijk kunnen weten... Maarja, geen chrashes meer tot nu toe, ook niet als ik wat zwaardere dingen van hem vraag zoals 3DMark of een spel als Star Wars:KotOR. Egslim (?): Ik heb me knieschrijf verdraaid. Zit al 3 weken thuis. DIE PC IS ALLES VOOR ME !!! :cry: In ieder geval, ik moet dus gewoon CPUburn een paar uurtjes draaien zonder dat ie uitvalt. Nogmaals, ik heb er geen koelpasta op zitten, maar dan nog kan ik hem ff draaien neem ik aan? Die koelpasta komt anders later wel. Nou ik ga eens ff met CPUburn spelen dan, enneh, als ie kapot gaat kom ik jullie wel de schuld geven :wink: . Nee, harstikke bedankt jongens/meisjes
Link naar reactie
Okay nou het probleem van het uitvallen is dus verholpen nadat ik die geheugen bank eruit heb gehaald. Ik heb net een paar uurtjes zitten gamen en toen ik speedfan draaide draaide hij met 3800rpm. Dat zit wel snor dus. Achja hij doet het he. Waar ik nog steeds niks van snap is het aan>uit>aan probleem... Iemand nog suggesties? Verder maakt m'n voeding ook wel een beetje herrie, die vreemd genoeg ophoud als ik mijn computer een tik geef. Ik zal morgen eens de schroefjes nakijken. Kan dit ook ergens anders aan liggen???
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...