Ga naar inhoud

Hardware of software fout???


Aanbevolen berichten

Bij het opstarten van m´n PC krijg ik steevast de foutmelding: [b:ff938ea636] Rundll heeft een fout veroorzaakt in MMSYSTEM.DLL Rundll wordt afgesloten. [/b:ff938ea636] M´n beeldscherm staat in de laagste resolutie en ik kan géén MP3 files meer afspelen. Mijn recovery cd wordt bij het opstarten van de PC braaf overgeslagen behalve als ik fysiek de harde schijf ontkoppel (maar goed dan is er niets meer om te herstellen volgens de recovery CD). Nu kreeg ik de tip om eens mem MEMTEST86 naar m´n geheugen te kijken maar deze test wordt dus bij het opstarten ook steevast overgeslagen. TuneUp Utilities geinstalleerd en daar zie ik wel dat m´n L1 cache 32KB is en m´n L2 cache 256KB. Heeft er iemand een idee wat er op mijn PC niet werkt. Is het hardware of softwarematig? Graag jullie hulp. (B)
Link naar reactie
Dat die recovery-cd wordt overgeslagen komt hoogstwaarschijnlijk door een verkeerd ingestelde bootvolgorde. Zet in je BIOS bij de bootvolgorde CDROM even boven HDD en sla die wijziging op. Als je na de recover nog steeds problemen hebt, dan moet je idd gaan denken aan een achterliggend hardware-probleem, maar zover is het voorlopig nog niet.
Link naar reactie
Vreemd kent de BIOS de HDD wel... maar de recovery cd kan er vervolgens weer niets mee!! Als ik de resolutie van m´n scherm wil verhogen van 16 kleuren naar 256 kleuren (moet kunnen lijkt me) dan krijg ik de volgende mededeling: Er is onvoldoende geheugen om het bestand deskcp16.dll uit te voeren. Het lijkt me dat alle fouten en problemen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn!!! (schiet mij maar lek)
Link naar reactie
2 maanden geleden deed mijn "oude" computer helemaal niets meer (iets met de stroomvoorziening) en toen heb ik mijn harde schrijf en CD rom en DVD speler overgezet in een andere kast (ook een Pavilion 7860). Mijn brander is overigens mijn CD rom maar goed dit lijkt me over het alegemeen zo te zijn. Suggesties?
Link naar reactie
[quote:f5ce6e9018="Rockville"]2 maanden geleden deed mijn "oude" computer helemaal niets meer (iets met de stroomvoorziening) en toen heb ik mijn harde schrijf en CD rom en DVD speler overgezet in een andere kast (ook een Pavilion 7860). Mijn brander is overigens mijn CD rom maar goed dit lijkt me over het alegemeen zo te zijn. Suggesties?[/quote:f5ce6e9018] Dus je bedoelt dat ie nu dus in een andere PC zit met een een andere mobo en cpu. Dus dan werkt de recovery cd niet goed, hij vindt dus voor hem een andere machine. Dus ga je een verse windows install moeten doen, dus format c: Om het eea zeker te weten dat het waarschijnlijk een software probleem is, boot vanaf een floppy (www.bootdisk.com)
Link naar reactie
alles zit nu in eigenlijk exact dezelfe PC (zelfde model pavilion 7860 vanuit een PC prive project). De vorige eigenaar heeft z´n harde schijf en z´n CD brander eruit gehaald en deze heb ik dus vanaf mijn oude PC overgezet. Een boot diskette werkt ook niet want bij het opstarten van m´n PC kijkt hij hier niet naar en start gewoon Windows op. Als Windows eenmaal is opgestart en ik ga naar m´n verkenner dan kent hij de A: schijf weer wel. Pas ik vervolgens m´n BIOS aan dan kent hij m´n harde schijf weer niet. Feitelijk herkent hij dus de primary slave niet (bij het opstarten alleen) Heb ik een nieuwe harde schijf nodig?
Link naar reactie
Dus wel een ander moederbord? Maar volgens jouw wel van hetzelfde type? Oude moederbord was kapot? Het is me niet geheel duidelijk waarom de boel is overgeplaatst? Het nieuwe moederbord zou wel okay zijn? Weet je of A: ook werkt? Dat WIndows die laat zien, wil nog niet zeggen dat die ook correct functioneert. Welke Windows versie gebruik je? Fouten wijzen op een hardware probleem, het betreft dan of harde schijf (te testen met diagnostische software van schijven fabrikant), of het geheugen (te testen met Memtest86) of het moederbord, of de netvoeding of gewoon wat anders.
Link naar reactie
Ik heb inmiddels ook de harde schijf vervangen (voor een originele HP Pavilion). Recovery CD kunnen draaien op deze nieuwe harde schijf. Vervolgens start hij niet meer op. Ik kan m'n BIOS nog wel activeren. Als ik vervolgens met F10 opsla en exit dan blijft m'n cursor braaf bovenin een zwart scherm staan. Opstart diskette functioneert nu ook wel weer alleen deze springt vervolgens naar A:schijf. Ik baal inmiddels zo ongelovelijk van HP.
Link naar reactie
[quote:f04eebb627="Rockville"]Ik heb inmiddels ook de harde schijf vervangen (voor een originele HP Pavilion). Recovery CD kunnen draaien op deze nieuwe harde schijf. Vervolgens start hij niet meer op.[/quote:f04eebb627]Heeft misschien te maken met de volgende opmerkingen. Het blijft inderdaad vreemd. [quote:f04eebb627="Rockville"]Ik kan m'n BIOS nog wel activeren. Als ik vervolgens met F10 opsla en exit dan blijft m'n cursor braaf bovenin een zwart scherm staan.[/quote:f04eebb627]Dat is niet goed. Uiteindelijk moet de computer weer opnieuw opstarten. Hoe lang heb je gewacht? Als er echt niks gebeurt, dan duidt dat op een verkeerde Bios of een defect moederbord. Is de Bios ooit geflashed? Heel misschien dat HP net zoals Compaq ook een speciale systeem configuratie kent. Ik ben daar niet bekend mee. [quote:f04eebb627="Rockville"]Opstart diskette functioneert nu ook wel weer alleen deze springt vervolgens naar A:schijf.[/quote:f04eebb627] Dat is toch wel goed?
Link naar reactie
[quote:cbbfa8a624="Rockville"]Op m'n reeds vervangen harde schijf kreeg ik nog de foutmelding BOOTFAILURE maar met de nieuwe harde schijf blijft m'n cursor gewoon bovin staan. Kan dit soms de [b:cbbfa8a624]command.com [/b:cbbfa8a624]zijn?[/quote:cbbfa8a624] Een boot failure kan vele oorzaken hebben. Van onjuist aangesloten kabel tot een defect in de hardware. Welke WIndows versie betreft het overigens? Omdat er nogal wat gerommeld is met het systeem, zou ik zelf beginnen met een clear CMOS. Vandaar uit de Bios zo goed mogelijk instellen en hopen dat daarmee de problemen zijn opgelost. Zo niet, dan heb je nog maar de 1e stap uitgevoerd van het vervolg onderzoek. De volgende stap (is eigenlijk deel van de 1e stap), begin met een kaal systeem. De 2e en volgende stap, voeg steeds wat toe. In jouw geval vermoedelijk de harde schijf omdat het eerste struikelblok is. Test die en die andere harde schijf (merk en type?) ook eens met diagnositische software van de HD fabrikant. Een gare schijf zal nooit iets goeds opleveren. De software werkt meestal vanaf diskette en soms vanaf internet. Evenzo, test je geheugen eens met Memtest86, dat werkt vanaf diskette.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...