Ga naar inhoud

Moederbord chipset fan kapot


Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit van een Abit KD7 raid moederbord. Op de chipset zit een kleine koeler. Nu valt deze koeler nogal eens uit. Als ik dan een klein zetje tegen een val de propellor bladen geef begint hij weer te draaien. Soms crasht m'n computer plotseling en ik vermoed dat het daaraan ligt. Want wanneer ik m'n kast open zie ik dat de fan niet meer draait. Het is nogal veel werk om iedere keer wanneer ik m'n computer aanzet de kast te openen en de werking van de fan te controleren. De garantie op m'n moederbord is net twee weken verlopen. Kan het veel kwaad dat deze fan niet draait? veel moederborden worden toch slechts gekoeld door een heatsink? Wanneer ik hem beter kan vervangen heeft iemand dan een idee waar ik aan zo'n kleine fan kan komen?
Link naar reactie
anders gooi je er zo'n passief Zalmann blokje op; [img:f90aac792b]http://www.challengecomputers.nl/pix/CC9195.jpg[/img:f90aac792b] http://www.zalman.co.kr/usa/product/zm-nb47j.htm hoeft er ook geen fannetje op of wat dan ook, en koelt beter dan het stock coolertje. als je niet overclocked of wat dan ook, dan is deze wel afdoende, mocht je betere cooling willen dan kun je evt zijn voorloper nemen; [img:f90aac792b]http://www.zalman.co.kr/images/0212/nb32j1.gif[/img:f90aac792b] en daar een kleine 40mm fan opplakken. heb ik zelf ook eens gedaan, en dat werkte hartstikke goed..
Link naar reactie
[quote:c211e80651="turbulence"] [img:c211e80651]http://www.zalman.co.kr/images/0212/nb32j1.gif[/img:c211e80651] en daar een kleine 40mm fan opplakken. heb ik zelf ook eens gedaan, en dat werkte hartstikke goed.. [/quote:c211e80651] passief werkt deze ook prima zolang je wat airflow in je kast hebt... zelfs met overclocken (ervaringsdeskundige :P )
Link naar reactie
[quote:c15de2822e="Birdmans"]bedankt voor de reply's. Ik heb de fan al een keer schoongemaakt, er kwam toen redelijk wat stof uit. Zo'n Zalmann blokje is dat lastig te monteren? Ik ben namelijk niet al te handig. Ik bedoel moet ik mijn moederbord uit de kast schroeven om hem erin te zetten?[/quote:c15de2822e]` Als het goed is niet. dat blokje moet je met 2 schroeven monteren waar ook jouw blokje mee vast zit. je moet er denk ik wel van dat thermal paste opdoen.
Link naar reactie
[quote:fb6516135a="Birdmans"]bedankt voor de reply's. Ik heb de fan al een keer schoongemaakt, er kwam toen redelijk wat stof uit. Zo'n Zalmann blokje is dat lastig te monteren? Ik ben namelijk niet al te handig. Ik bedoel moet ik mijn moederbord uit de kast schroeven om hem erin te zetten?[/quote:fb6516135a] Je moet ook eerst de northbridge fan er af slopen, dat kan nog wel een lastig klusje zijn, misschien moet je je mobo uit de kast halen...
Link naar reactie
[quote:80e565dc8c="Birdmans"]Ik begrijp nu niet echt waarom ze er een fan opzetten i.p.v. een koelblokje. Een fan produceerd alleen maar lawaai, verbruikt energie en is onderhevig aan slijtage. Overclockers kunnen er zelf wel een fan op monteren.[/quote:80e565dc8c] Omdat de Northbridge anders te warm wordt de gebruiker van het moederbord zelf te weinig airflow in zijn kast heeft met het gevolg dat de boel instabiel wordt. Passieve blokjes hebben maar weinig nut als er geen lucht langsstroomt namelijk.
Link naar reactie
[quote:e96e3d3271="Marcel de Reus"][quote:e96e3d3271="Birdmans"]Ik begrijp nu niet echt waarom ze er een fan opzetten i.p.v. een koelblokje. Een fan produceerd alleen maar lawaai, verbruikt energie en is onderhevig aan slijtage. Overclockers kunnen er zelf wel een fan op monteren.[/quote:e96e3d3271] Omdat de Northbridge anders te warm wordt de gebruiker van het moederbord zelf te weinig airflow in zijn kast heeft met het gevolg dat de boel instabiel wordt. Passieve blokjes hebben maar weinig nut als er geen lucht langsstroomt namelijk.[/quote:e96e3d3271] Maar op mijn mobo zit passive koeling (ja gek hè), maar hoe kunnen de makers nou weten dat ik gezellig 3 fans (nou maar weer twee, maar daar komt zo een 120 mm fan in) in mijn PC heb hangen? Of wordt mijn NB gewoon niet zo heet?
Link naar reactie
[quote:83d0448a66="Marcel de Reus"][quote:83d0448a66="Birdmans"]Ik begrijp nu niet echt waarom ze er een fan opzetten i.p.v. een koelblokje. Een fan produceerd alleen maar lawaai, verbruikt energie en is onderhevig aan slijtage. Overclockers kunnen er zelf wel een fan op monteren.[/quote:83d0448a66] Omdat de Northbridge anders te warm wordt de gebruiker van het moederbord zelf te weinig airflow in zijn kast heeft met het gevolg dat de boel instabiel wordt. Passieve blokjes hebben maar weinig nut als er geen lucht langsstroomt namelijk.[/quote:83d0448a66] Die Northbridge zit altijd dichtbij de king-size fan van de CPU en de voeding zit daar ook in de buurt. Dus luchtstroom is dus geen echt probleem. Door een el-cheapo mini-fan te gebruiken heeft de fabrikant genoeg aan een veel kleiner koelblokje en dat is goedkoper. Maar een simpel, redelijk groot koelblok werkt net zo goed.
Link naar reactie
Dat geeft niet, zolang het maar iets koeler is dan de temeratuur van northbridge zelf werkt het verkoelend. :wink: En met een goed koelblok is dat voldoende. Bovendien stijgt warme lucht, terwijl ATX voedingen ook lucht naar binnen zuigen. Dus in de kast is altijd wel een beetje luchtstroom aanwezig. En voor een fatsoenlijk koelblok is dat voldoende om de chipset te koelen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...