Ga naar inhoud

computer start niet


Aanbevolen berichten

Nee, dat is juist het vreemde. Bij een brak mobo of een brakke proc verwacht je normaal zoiezo geen respons. Een half gaar moederbord zou dan het meest voor de hand liggen, al is dit een symptoom dat je niet al te vaak ziet afair. Misschien een goede tip. Mijn oom had gister na de verhuizing precies hetzelfde en bij hem bleken toetsenbord en muis verkeerd om te zitten.
Link naar reactie
Als ik dit zo lees zou het best aan het moederboard kunnen liggen. Ik denk dat de bios idd niet goed erop is gezet ofzoiets. Aan de grafische kaart zou het niet kunnen liggen anders zou je nooit het beeld kunnen krijgen met de info van de GrKaart. Aan je harde schijf zou het ook niet kunnen liggen omdat die op dat moment nog helemaal niet nodig is. Aan je werkgeheugen ligt het volgens mij ook niet omdat dat ook pas op een later stadium nodig is. Alles wat dan overblijft is het moederboard. (misschien wel een beetje een dubbelpost, maar nu staat alles op een rijtje)
Link naar reactie
[quote:db65835275="G.P.C.M. Dekker"]Ik heb alle aanwijzingen opgevolg: zo kaal mogelijk systeem: alleen VGA, FDD en memory. Memory ook gevarieerd over verschillende banken. 1 maal piepsignaal, maar dat kwam omdat geheugen niet goed aangedrukt zat.[/quote:db65835275] ZO kaal mogelijk is ook zonder FDD. Uiteindelijk zou de PC dan stoppen bij het niet kunnen vinden van een boot device. Het belangrijkst is dat de platte kabels niet met het moederbord verbonden zijn, dus stroomloos maken van een FD of HD is niet voldoende. [quote:db65835275="G.P.C.M. Dekker"]In het kale systeem ook een andere video kaart geprobeerd. Bleef hetzelfde houden: videokaart gegevens op scherm en daarna twee regels eronder een DOS-prompt......[/quote:db65835275] Met DOS prompt bedoel je "A:" o.i.d.? Zo ja, dan start computer op van diskette. Zo nee, tja ... dan controleren of de opstart diskette in orde is. Welke opstart diskette gebruik je? Ik ben de draad een beetje kwijt? [quote:db65835275="G.P.C.M. Dekker"]De computer lijkt niet verder door te starten. Is het dan toch iets met processor of MoBo? ALs MoBo niet goed: verwacht je dan wel de gegevens van de videokaart op het scherm? Als processor kapot, verwacht je dan wel de gegevens van de videokaart op het scherm?[/quote:db65835275] VIdeokaart kan best (gedeeltelijk) kapot zijn. Tijdens opstarten werkt de kaart meestal in tekstmode. Een deel van het videogeheugen kan best kapot zijn, want dat meestal te zien is in de grafische mode. Ik heb nog wel een AGP kaartje liggen waarmee ik je dat kan laten zien. Heb je al geprobeerd met een Knoppix CD op te starten? Heb je ook een PCI videokaart geprobeerd? De CPU kan best kapot zijn, hoewel ik dat niet aannemelijk vind. Ik heb nog wel een defecte CPU liggen waarmee het mogelijk is WIndows te installeren. Echter gebruik ervan? Dat lukt niet. Toendertijd vervangen door een andere CPU die op dezelfde computer geen problemen meer gaf. Moederbord kan ook best gedeeltelijk defect zijn, ik zou dan wel een BIos melding verwachten. Geheugen kan overigens ook kapot zijn. Te testen met Memtest86 als de computer op zou starten vanaf diskette. [quote:db65835275="G.P.C.M. Dekker"]Of moet ik met een opstartdiskette erin opstarten? Lijkt me niet, omdat die pas herkend wordt op moment dat je ook in de BIOS kan komen.[/quote:db65835275] Nee, pas als de computer erom vraagt. Dat gebeurt dan als die probeert op te starten van A:. BIj het niet vinden van een diskette volgt een foutmelding en vaak nog een herkansing om alsnog de diskette te plaatsen. COntroleer nog wel of de A: drive niet toevallig als B: drive functioneert.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...