Ga naar inhoud

computer start niet


Aanbevolen berichten

Ik probeer een oude computer weer beter aan de praat te krijgen. Ik heb een nieuw moederbord met CPU geïnstalleerd: Biostart M6VCG (VIA 694X/686A chipset) en een PIII, 667 MHz. Bij aanzetten zie ik op het scherm de specificaties van mijn videokaart op het scherm verschijnen en daaronder de DOS-prompt. Verder verschijnt er niets anders meer op het scherm. Jumpers op moederbord staan goed. Nieuwe videokaart (nVidia GeForce 440-MX, 64 MB), geheugen (2x 128 MB SDRAM) en harde schijf (40GB deden het in de oude configuratie (ASUS P3B-F, PIII 550 MHz) prima, zoëven nog een keer getest. Oude configuratie gaf regelmatig een bevriezende computer na enige tijd. In een andere vraag op dit forum zei iemand dat het bij hem lag aan een defect in de AGP-aansluiting, vandaar het andere moederbord (en andere processor, want ander slot, aanbieding tezamen). CMOS geflasht, maar gaf geen verbetering. Wie heeft er nog een tip?
Link naar reactie
Ja, die video kaart werkt. Ik had hem vanmiddag ook nog even in de oude configuratie geplaatst. Verder: kale start? Ik heb alleen moederbord, processor, geheugen, HD, FDD en videokaart er momenteel op gezet. In oude configuratie liep dat vanmiddag prima, maar in de nieuwe starte het niet. Ik kom ook niet op een punt dat ik de bios kan bereiken via de del-knop; na de berichtgeving over de videokaart en twee lege regels blijft de computer hangen.
Link naar reactie
Maakt geen drol uit of het moederbord AGP 2x is. Heb een poosje geleden ook nog bij iemand een videokaart erin gezet, precies de zelfde kaart. Ook met een moederbord met een AGP 2 poort. Waarschijnlijk (bijna zeker weten) is de video kaart zowel 4x als 8x ondersteunend. En een mobo met AGP 2x kan een videokaart AGP 4x aan. Dus dat zal het probleem niet zijn. Ik zat er alleen over te denken om eens een kale start te doen. Dus alles los te halen en alleen de hoogs noodzakelijk dingen aansluiten en dan iedere keer weer een onderdeel erbij. Dan kom je vanzelf tot de conclusie aan welk onderdeel het ligt. Probeer anders ook eens om er een andere video kaart er in te zetten een pci kaart ofzo. Kun je overigens wel in de bios komen?
Link naar reactie
[quote:5736e64820="MichelG"]Maakt geen drol uit of het moederbord AGP 2x is. Heb een poosje geleden ook nog bij iemand een videokaart erin gezet, precies de zelfde kaart. Ook met een moederbord met een AGP 2 poort. Waarschijnlijk (bijna zeker weten) is de video kaart zowel 4x als 8x ondersteunend. En een mobo met AGP 2x kan een videokaart AGP 4x aan. Kun je overigens wel in de bios komen?[/quote:5736e64820] Volgens de FAQ kan het niet en volgens de Internet specs ook niet. Op een AGP2x (msi) lukte het de buurman niet om een AGP 8x aan de praat te krijgen. Van de leverancier kreeg ie toen een AGP4x en ging goed. Als de topic starter toch een AGP2x heeft denk ik niet dat ie eruit komt
Link naar reactie
MoBo is 'AGP v2.0 compliant' en doet ook aan 'AGP 2x/4x slot support'. Houdt dit in dat mijn videokaart daar dan ook op kan draaien? Ik heb overigens ook de vraag aan de leverancier van het MoBo en de CPU gesteld. Misschien dat zij wel moeten constateren dat er iets niet goed geleverd is of dat MoBo of CPU kapot zijn....
Link naar reactie
[quote:e454240b1d="G.P.C.M. Dekker"]MoBo is 'AGP v2.0 compliant' en doet ook aan 'AGP 2x/4x slot support'. Houdt dit in dat mijn videokaart daar dan ook op kan draaien? Ik heb overigens ook de vraag aan de leverancier van het MoBo en de CPU gesteld. Misschien dat zij wel moeten constateren dat er iets niet goed geleverd is of dat MoBo of CPU kapot zijn....[/quote:e454240b1d] alle AGP 8x kaarten kunnen in een 4x slot en vice versa 2.0 en 3.0 kunnen samenwerken met elkaar het is dan natuurlijk wel zo dat in beide gevallen de kaart op 4x werkt, dit maakt echter kwa prestaties helemaal niets uit ik heb een GF4MX440 met 4x AGP in een 8x AGP Slot draaien zonder problemen ;)
Link naar reactie
Google : het is inderdaad een AGP4x, dus dat kunnen we uitsluiten. Doe in deze comp een andere videokaart, al heb je vastgesteld dat de nieuwe goed is. Desnoods een PCI, zaak is om in het BIOS te kunnen komen. Moet je op de mobo de processor gegevens via jumpers regelen, check die effe. Probeer ook ander geheugen. wat gebeurd er dan ? Begin met 1 reepje, stop ze ook in andere sloten. Koppel de HDD ook af. Dus alleen met VGA, FDD We wachten wel op je resultaten :o
Link naar reactie
Ik heb alle aanwijzingen opgevolg: zo kaal mogelijk systeem: alleen VGA, FDD en memory. Memory ook gevarieerd over verschillende banken. 1 maal piepsignaal, maar dat kwam omdat geheugen niet goed aangedrukt zat. In het kale systeem ook een andere video kaart geprobeerd. Bleef hetzelfde houden: videokaart gegevens op scherm en daarna twee regels eronder een DOS-prompt...... De computer lijkt niet verder door te starten. Is het dan toch iets met processor of MoBo? ALs MoBo niet goed: verwacht je dan wel de gegevens van de videokaart op het scherm? Als processor kapot, verwacht je dan wel de gegevens van de videokaart op het scherm? Of moet ik met een opstartdiskette erin opstarten? Lijkt me niet, omdat die pas herkend wordt op moment dat je ook in de BIOS kan komen. Ik moet nu stoppen om me voor te bereiden op de afsluiting van het oude jaar. Ik wil iedereen alvast bedanken voor het meedenken en het beste wensen voor het komende jaar. Hopelijk komt het dan goed met die computer.........
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...