Ga naar inhoud

PC configuratie voor videomontage


Aanbevolen berichten

Beste *.*, Momenteel gebruik ik een Compaq Deskpro EP met Pentium III 500 MHz, voornamelijk voor videomontage. Dit systeem is echter niet meer opgewassen tegen de steeds zwaardere eisen van moderne montagesoftware. Ik wil daarom een nieuwe systeemeenheid samenstellen, deels uit componenten van het huidige systeem (o.a. 2 Maxtor IDE HD's en DVD brander). Ik heb het volgende boodschappenlijstje samengesteld: Processor: Intel Pentium 4 (800 MHz FSB) 2,80 GHz Moederbord: Intel D865GBF (Chipset: Intel 865G) Geheugen: 2 x Kingston DIMM 512 MB (Moederbord ondersteunt dual channel DDR) Behuizing: AOpen H700A (voeding 350 W) OS: Windows XP Home Het is me niet duidelijk of ik bij het voornoemde moederbord een videokaart nodig heb of dat deze geïntegreerd is. Ik zou eventuele tips zeer op prijs stellen. Verder houd ik mij aanbevolen voor scenario's in verband met de overgang van Windows 98SE naar Windows XP. TIA! Lou
Link naar reactie
correct me if i'am wrong maar videobewerken vraagt oa veel van de HD('s) Weet niet wat je nu voor HD's erin hebt U33/66 of hoger ? Heb je straks snelle PC in elkaar gezet en blijkt bottleneck de HD's te zijn "langzaame" HD's overweeg dan bv SATA HD eraan te hangen of (ligt aan je budget) nat. 2 SATA HD's en Mobo met raid controller. Kan je deze in stripe hangen voor een nog betere snelheid
Link naar reactie
Je kan misschien een Matrox grafische kaart kopen, die schijnen goed te zijn voor videobewerken(d8 ik), maar ook behoorlijk duur. Harde schijven moeten idd wel redelijk snel zijn met zowel lezen als schrijven, als je moederbord S-ATA ondersteund kun je dat gebruiken. Maar als die 2 Maxtor schijven niet zo oud zijn en heel snel kun je beter die gebruiken.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties! De Maxtor schijven zijn recent (wel IDE) en U133. Zelfs in mijn oude systeem zijn ze meer dan snel genoeg voor video capture, op dat punt verwacht ik dus geen problemen. Het mobo blijkt inderdaad geintegreerde graphics te hebben, daarvoor heb ik dus geen aparte kaart nodig. Gaming doe ik niet dus dat voldoet prima. Het probleem bij mijn huidige systeem is de relatief trage processor en dat hoop ik met de nieuwe setup opgelost te hebben. Nog tips over de overgang van Windows 98SE naar Windows XP? Lou
Link naar reactie
Klinkt leuk. Je kan die oude HDD's nog versnellen als je er een RAID controller in zet met Stripe Array. Verder zou ik géén Home editie Xp namen maar een PRo versie i.v.m. HT ondersteuning, volgens mij kan Home geen dubbele processor aan. Een aantal Raid controllers werken niet met XP. Je kan een MOBo nemen met Sata RAID. Twee convertertjes er tussen en lopen maar dacht ik. Genoeg geheugen is idd nodig. Ik zelf draai met 1,25Gb en dat werkt aardig. Als je kunt neem dan 1,5Gb geheugen dan kan je de swapfile uitzetten.
Link naar reactie
[quote:4f0606980e="hveene"]Verder zou ik geen Home editie Xp namen maar een PRo versie i.v.m. HT ondersteuning, volgens mij kan Home geen dubbele processor aan.[/quote:4f0606980e] Dat maakt echter voor HT support niets uit. Dat werkt net zo goed onder Home als Pro. [quote:4f0606980e]Je kan een MOBo nemen met Sata RAID. Twee convertertjes er tussen en lopen maar dacht ik.[/quote:4f0606980e] Nadeel is dat converterjes niet erg goedkoop zijn en dat hij voor hetzelfde geld van twee convertjes waarschijnlijk al een betere losse RAID kaart kan kopen. [quote:4f0606980e] Genoeg geheugen is idd nodig. Ik zelf draai met 1,25Gb en dat werkt aardig. Als je kunt neem dan 1,5Gb geheugen dan kan je de swapfile uitzetten.[/quote:4f0606980e] Sorry hoor, maar 1.5Gb is echt money wasting. 1GB is meer dan zat. De TS komt net van een 500MHz machientje af, die weet zoiezo al niet wat hem overkomt ;-) Swapfile uitzetten moet je overigens nooit doen. Voor een efficientere werking van het OS is het nuttig ongeacht de geheugen grootte een swapfile/partitie te hebben.
Link naar reactie
[quote:4009c989fe="egslim"]Wat ik begrijp van videomontage is dat het behoorlijk geheugenintensief is. Dus terwijl 1GB zeker genoeg is voor elke gamer, hoeft dat niet te gelden voor videobewerking.[/quote:4009c989fe] Waar leg je dan de grens wat 'genoeg' is. Ik bedoel tot de dag van vandaag gebruikt de TS die Compaq met een 500MHz proc. Je kunt me echt niet wijsmaken dat hij vervolgens niet genoeg heeft aan een sloot van 1GB geheugen.
Link naar reactie
Mijn Huidig Systeem voor videobewerking: Mainboard: Asus P4P800 Deluxe Processor: Intel Pentium 2.8 Ht Fsb 800 Geheugen: 2 x 512 mb 400 Apacher (Dual Channel) Video: Ati 9600 Hardisk: 2x Seagate 80gb S-ata (Raid o) Hardisk: 1x Seagate 60gb Ata 5 Extra: PCTV Pro - Audigy Sound - 4x Firewire - 8 x Usb - Zip 100 - Plextor DVD + CDRW - Enermax 460 w voeding Case: Thermaltake 6000a met actieve koeling Xp pro - Media Studio 7 pro - DVD Workshop - Sonic Foundry Een plezier om met deze configuratie aan videobewerking te doen, super snel en bovenal stabiel systeem dat mij veel voldoening heeft.
Link naar reactie
[quote:781d337e8d="Marcel de Reus"][quote:781d337e8d="egslim"]Wat ik begrijp van videomontage is dat het behoorlijk geheugenintensief is. Dus terwijl 1GB zeker genoeg is voor elke gamer, hoeft dat niet te gelden voor videobewerking.[/quote:781d337e8d] Waar leg je dan de grens wat 'genoeg' is. Ik bedoel tot de dag van vandaag gebruikt de TS die Compaq met een 500MHz proc. Je kunt me echt niet wijsmaken dat hij vervolgens niet genoeg heeft aan een sloot van 1GB geheugen.[/quote:781d337e8d] Indien mogelijk wil je zoveel mogelijk vanuit het geheugen werken in plaats vanaf de harde schijf. Zelfs een RAID array is geen partij voor RAM als het gaat om bandbreedte en latency. Nou weet ik niet hoe groot de videofragmenten zijn en of ze nog verder gedecompresseerd worden tijdens de bewerking. Maar je kunt beter voldoende geheugen hebben en een tragere CPU dan een snellere CPU die steeds op de hd's moet wachten. Hoeveel geheugen voldoende is hangt af van welke bewerkingen je gebruikt, welk programma en hoe groot de video's zijn. Verder is het irrelevant wat zijn huidige systeem is, het gaat erom wat goed past bij een P4 van rond de 2,8GHz.
Link naar reactie
Hierbij een paar reacties (ik ruil mijn mening trouwens graag voor een betere): 1. Het uitgezochte Intel mobo heeft geïntegreerde SATA Raid. Voor video-capture is dat echter niet echt nodig, een moderne IDE schijf heeft een lees-/schrijfsnelheid die enkele malen groter is dan de vereiste 3,6 MB/sec (DV) of maximaal 6 MB/sec (analoog). 2. 1 GB geheugen (2 x 512 MB) lijkt mij ruimschoots voldoende, zeker omdat het mobo dual channeling DDR400 ondersteunt. 3. Ik heb bewust gekozen voor een Intel mobo. Enerzijds heb ik daar goede ervaringen mee gehad en anderzijds heeft het 865G mobo geïntegreerde audio en video (heb ik nu ook). Vooral geïntegreerde audio is belangrijk; veel videomonteerders (videomonteurs?) hebben bij gebruik van een aparte audiokaart last van verlopende synchronisatie tussen geluid en beeld. En een aparte, betere grafische kaart heeft geen invloed op de uiteindelijke videobeeldkwaliteit. 4. Ik denk dat gaming meer van een systeem eist dan videomontage. 5. QUOTE De TS komt net van een 500MHz machientje af, die weet sowieso al niet wat hem overkomt. UNQUOTE Wie of wat is een TS? Lou
Link naar reactie
[quote:7477e307cc="Lou van Wijhe"]Hierbij een paar reacties (ik ruil mijn mening trouwens graag voor een betere): 1. Het uitgezochte Intel mobo heeft geïntegreerde SATA Raid. Voor video-capture is dat echter niet echt nodig, een moderne IDE schijf heeft een lees-/schrijfsnelheid die enkele malen groter is dan de vereiste 3,6 MB/sec (DV) of maximaal 6 MB/sec (analoog). 2. 1 GB geheugen (2 x 512 MB) lijkt mij ruimschoots voldoende, zeker omdat het mobo dual channeling DDR400 ondersteunt. 3. Ik heb bewust gekozen voor een Intel mobo. Enerzijds heb ik daar goede ervaringen mee gehad en anderzijds heeft het 865G mobo geïntegreerde audio en video (heb ik nu ook). Vooral geïntegreerde audio is belangrijk; veel videomonteerders (videomonteurs?) hebben bij gebruik van een aparte audiokaart last van verlopende synchronisatie tussen geluid en beeld. En een aparte, betere grafische kaart heeft geen invloed op de uiteindelijke videobeeldkwaliteit. 4. Ik denk dat gaming meer van een systeem eist dan videomontage. 5. QUOTE De TS komt net van een 500MHz machientje af, die weet sowieso al niet wat hem overkomt. UNQUOTE Wie of wat is een TS? Lou[/quote:7477e307cc] TS is een afkorting van Topic Starter.
Link naar reactie
[quote:5058d8fcfb="Computerfreakje"][quote:5058d8fcfb="Lou van Wijhe"]Hierbij een paar reacties (ik ruil mijn mening trouwens graag voor een betere): 1. Het uitgezochte Intel mobo heeft geïntegreerde SATA Raid. Voor video-capture is dat echter niet echt nodig, een moderne IDE schijf heeft een lees-/schrijfsnelheid die enkele malen groter is dan de vereiste 3,6 MB/sec (DV) of maximaal 6 MB/sec (analoog). 2. 1 GB geheugen (2 x 512 MB) lijkt mij ruimschoots voldoende, zeker omdat het mobo dual channeling DDR400 ondersteunt. 3. Ik heb bewust gekozen voor een Intel mobo. Enerzijds heb ik daar goede ervaringen mee gehad en anderzijds heeft het 865G mobo geïntegreerde audio en video (heb ik nu ook). Vooral geïntegreerde audio is belangrijk; veel videomonteerders (videomonteurs?) hebben bij gebruik van een aparte audiokaart last van verlopende synchronisatie tussen geluid en beeld. En een aparte, betere grafische kaart heeft geen invloed op de uiteindelijke videobeeldkwaliteit. 4. Ik denk dat gaming meer van een systeem eist dan videomontage. 5. QUOTE De TS komt net van een 500MHz machientje af, die weet sowieso al niet wat hem overkomt. UNQUOTE Wie of wat is een TS? Lou[/quote:5058d8fcfb] TS is een afkorting van Topic Starter.[/quote:5058d8fcfb] ja met zulke onzin kom ik ook wel aan de 1000 topic's. :evil:
Link naar reactie
[quote:5c64b8b9fa]een moderne IDE schijf heeft een lees-/schrijfsnelheid die enkele malen groter is dan de vereiste 3,6 MB/sec (DV) of maximaal 6 MB/sec (analoog).[/quote:5c64b8b9fa] Voor capturing is dat voldoende, maar voor bewerkingen als kopiëren, lezen en schrijven geeft een RAID array wel betere prestaties. Ik weet alleen niet wat voor bewerkingen je wilt doen... [quote:5c64b8b9fa]1 GB geheugen (2 x 512 MB) lijkt mij ruimschoots voldoende, zeker omdat het mobo dual channeling DDR400 ondersteunt. [/quote:5c64b8b9fa] Als je datasets daar in passen is het voldoende, maar weer weet ik niet wat voor bewerkingen je precies doet en hoeveel ruimte ze nodig hebben. Kijk eens met de taskmanager van Windows hoeveel virtueel geheugen je gebruikt tijdens je werk. Overigens heeft dual channel geen enkele invloed op de hoeveelheid geheugen. [quote:5c64b8b9fa]Ik denk dat gaming meer van een systeem eist dan videomontage. [/quote:5c64b8b9fa] Niet helemaal, de prioiteiten liggen alleen anders. OT: plextor, hij geeft gewoon antwoord op een vraag. Het zijn de feestdagen, laten we maar rustig aandoen. ;)
Link naar reactie
[quote:9f897f953e="plextor"][quote:9f897f953e="Computerfreakje"][quote:9f897f953e="Lou van Wijhe"]Hierbij een paar reacties (ik ruil mijn mening trouwens graag voor een betere): 1. Het uitgezochte Intel mobo heeft geïntegreerde SATA Raid. Voor video-capture is dat echter niet echt nodig, een moderne IDE schijf heeft een lees-/schrijfsnelheid die enkele malen groter is dan de vereiste 3,6 MB/sec (DV) of maximaal 6 MB/sec (analoog). 2. 1 GB geheugen (2 x 512 MB) lijkt mij ruimschoots voldoende, zeker omdat het mobo dual channeling DDR400 ondersteunt. 3. Ik heb bewust gekozen voor een Intel mobo. Enerzijds heb ik daar goede ervaringen mee gehad en anderzijds heeft het 865G mobo geïntegreerde audio en video (heb ik nu ook). Vooral geïntegreerde audio is belangrijk; veel videomonteerders (videomonteurs?) hebben bij gebruik van een aparte audiokaart last van verlopende synchronisatie tussen geluid en beeld. En een aparte, betere grafische kaart heeft geen invloed op de uiteindelijke videobeeldkwaliteit. 4. Ik denk dat gaming meer van een systeem eist dan videomontage. 5. QUOTE De TS komt net van een 500MHz machientje af, die weet sowieso al niet wat hem overkomt. UNQUOTE Wie of wat is een TS? Lou[/quote:9f897f953e] TS is een afkorting van Topic Starter.[/quote:9f897f953e] ja met zulke onzin kom ik ook wel aan de 1000 topic's. :evil:[/quote:9f897f953e] Hoezo plextor het klopt toch ?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...