Ga naar inhoud

SCSI Harddisk op IDE Mobo installeren lukt niet


Aanbevolen berichten

Hallo, misschien weet iemand het antwoord op mijn vraag. Ik kreeg van iemand een SCSI-harddisk met een PCI-kaart erbij. Door de PCI-kaart met de bijgeleverde kabel aan te sluiten op de disk zou deze op een niet-SCSI-mobo moeten kunnen draaien. De installatie verliep probleemloos, aan het eind van de opstartfase werd er keurig een database aangemaakt voor het installeren van de nieuwe hardware. Opnieuw opstarten was een vereiste dus dat heb ik gedaan (incl. een koude start). Het vreemde is nu, in apparatenbeheer staan de SCSI-controllers goed geinstalleerd, zonder conflicten dus. Maar in de verkenner had ik wel als beloning een extra station verwacht. En dat is er dus niet!! Wat-o-wat doe ik toch weer fout. Het betreft een Compaq Presario 4620 uit '97. Besturing is Win 98SE. Iemand een goede tip? Alvast bedankt!
Link naar reactie
[quote:97fd1fe000="Kkarl"]Opnieuw opstarten was een vereiste dus dat heb ik gedaan (incl. een koude start). Het vreemde is nu, in apparatenbeheer staan de SCSI-controllers goed geinstalleerd, zonder conflicten dus. Maar in de verkenner had ik wel als beloning een extra station verwacht. En dat is er dus niet!![/quote:97fd1fe000] Vaak moet de harde schijf nog ingedeeld en geformatteerd worden. Welke Windows versie gebruik je? Verder is het zo, dat in het algemeen tijdens het opstarten, de Bios de naam van de SCSI kaart laat zien. Heel vaak volgt er dan ook een lijstje van SCSI apparaten met een SCSI ID. Welke ID heb je gekozen voor de harde schijf? Op de harde schijf zitten ergens een aantal jumpers naast elkaar waarmee je dat kan instellen. In het algemeen staan die op een geldige waarde. Heel soms dus niet. Als de harde schijf in het lijstje voorkomt, dan is de schijf bekend op het systeem. Een ongeformatteerde schijf is niet te zien in de Windows Verkenner, evenzo als die een voor Windows onbekend formaat heeft.
Link naar reactie
Juist. Inmiddels ben ik erachter dat de schijf op id 0 staat. Maar het bios van de kaart, hoe kom ik daarin? Ik bedenk mij nu ook ineens dat de kaart uit een server met Windows NT komt. Omdat ik Win 98 draai zou de schijf dus eerst geconverteerd moeten worden naar Fat 32 denk ik. Maar dan moet ik er wel bij kunnen. Zou dit wellicht mogelijk zijn met Partition Magic, m.a.w., zou die de schijf wel herkennen?
Link naar reactie
Vaak staat er dan tijdens het booten de merknaam en het model van de kaart en dan press 'blaat' to enter setup. Overigens staat de schijf er gewoon niet bij omdat hij NTFS is denk ik. Ik heb geen flauw idee hoe je dat met M$ fdisk doet, maar met een GNU/Linux bootdiskette of bijvoorbeeld Knoppix (heel praktisch voor dit soort dingen) kun je er waarschijnlijk bijkomen met 'cfdisk /dev/sda'. Ook kun je hem met Knoppix formatteren naar FAT, met ik dacht uit mijn hoofd 'mkdosfs /dev/sda1' Dan moet je dus wel eerst met cfdisk partities aangemaakt hebben. (sda1 is dan gewoon de eerste partitie op je SCSI schijf)
Link naar reactie
De pci kaart is de scsi controller. Welk merk type is het. Als je hem bekijkt moet het erop staan. Bij de maker ervan (hopelijk adaptec) kan je de specs bekijken en de driver ervoor downen en installeren. Hopelijk zit er een BIOS in de controller anders zal je een setup disk moeten downen. Als de scisi kaart oke is geinstalleerd, ga je tijdens het opstarten in het BIOS en kan je het eea afstellen. Spreekt meestal voor zich. Kijk naar een entry utilities. Daar doe je een soort van low level format mee van de scsi hd, evt bad sectors worden dan keurig gemarkeerd. Daarna boot je in dos mode en start je FDISK op en maakt een partitie aan en vervolgens formateer je deze. (weet niet of pqmagic goed overweg kan met scsi). Je moet de jumper op de scsi hd op terminate zetten ander gaat het systeem hangen zodra hij bij de scsi hd komt. De rest staat wel goed. Succes :wink:
Link naar reactie
[quote:1be46415c4="Bosje"]Daarna boot je in dos mode en start je FDISK op en maakt een partitie aan en vervolgens formateer je deze. (weet niet of pqmagic goed overweg kan met scsi).[/quote:1be46415c4] Klopt. Fdisk kan ook vanuit Windows worden aangeroepen. De juiste schijf kiezen, non-DOS partitie verwijderen. Nieuwe partitie maken. COmputer herstarten, en daarna formatteren. Via DOS diskette kan, maar hoeft niet persé. Probleem met DOS mode is vaak dat er speciale SCSI drivers nodig zijn. ALs die niet standard op de diskette staan, tja, dan moet je merk en type van de kaart achterhalen. ZOals gezegd is dat vaak te zien bij het opstarten van de computer. ALs het een Adaptec kaart is, dan kan je via ^A in de BIos komen. Op het scherm verschijnt de melding wanneer dat ingetikt kan worden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...