Ga naar inhoud

Opstartproblemen tijdens POST/BIOS initialisatie


Aanbevolen berichten

beste iedereen, dit zal wel een heel verhaal worden, maar ik zal proberen het overzichtelijk te houden. mijn excuus als dat niet lukt. ik en mijn broertje hebben twee vrijwel identieke systemen. Asus P4T533-C Intel Pentium IV 2.26 Ghz (533) 2 x 256 MB PC800 Infineon Western Digital 80 GB 8 mb CWT 380 Watt voeding Leadtek Ti4200 128 MB Creative Audigy Player de rest is niet interessant denk ik. Enige weken geleden begon mijn broertje zijn computer kuren te vertonen. Na het aanzetten van de computer, verscheen er geen beeld, en startte ook niet op. Ook de 1-piep van de bios was niet te horen. Van alles geprobeerd, geen resultaat. Teruggestuurd naar Informatique. Die vertelde mij dat het bord (na hun test) inderdaad niet werkte, ze hadden de bios gereset, en hij deed het weer prima. En daar had ik thuis inderdaad niet aan gedacht. Een paar weken later echter, kreeg hij weer hetzelfde probleem, maar de bios reset hielp dit keer niet meer. Ik heb allerlei onderdelen met mijn PC uitgewisseld, maar geen resultaat. De pc aan de kant gezet en hem tijdelijk een oud pctje gegeven. Ongeveer een week geleden heeft mijn vader een nieuwe computer gekocht, en daarbij zat ook een Asus I-panel. Maar deze past niet op zijn moederbord en is dus over. Een paar dagen later, eergister ongeveer, sloeg mijn PC spontaan helemaal vast. Uit de boxen kwam een harde hoge toon, en de pc deed niets meer. Uitgezet, even gewacht, weer aangezet..en ja hoor..geen beeld, niets meer. Precies hetzelfde symptoom als de computer van mijn broertje dus. Nu wist ik mij te herinneren dat de Asus I-panel ook foutcodes geeft tijdens de POST en de bios-init. Maar, de computer is zo erg van slag, dat zelfs deze niet werkt. Op het display verschijnt niets. Ik wilde de i-panel eens testen op mijn broertje's computer, kijken of hij daar wel werkte. Ook niet dus. Ik ging toen weer even rommelen met zijn computer, en nadat ik de RIMMs van A1 en B1 had verplaatst naar A2 en B2, startte de computer opeens perfect op. Dit verbaastte mij, want dit heb ik ook al eerder gedaan, en toen hielp het niet. Ook toen ik de RIMMS weer terugplaatst naar A1 en B1 (de door Asus recommended setting) bleef deze goed werken. Maar goed, mijn computer werkt dus nog steeds niet. Ik ben toen opnieuw begonnen met het uitwisselen van componenten. voeding (ook nagemeten met voltmeter, alles correct), videokaart, processor en het geheugen. Allen zonder resultaat. wat ook zeer vreemd is, is dat de BIOS af en toe de vocal post message ' no cpu installed' geeft, terwijl die WEL geinstalleerd is. ik start bijvoorbeeld 3 keer op, en krijg 3 keer die melding, en vanaf de 4e keer is de melding weg, maar opstarten doet hij nog steeds niet. Mijn broertjes cpu geeft hetzelfde probleem. Ik weet dat mijn beschrijving duidt op een defect moederbord (correct me if I'm wrong) maar, dat was ook zo bij mijn broertje's pc, die nu weer perfect werkt. En sinds ik 100 km van Informatique woon, ga ik niet zomaar eventjes langs. Hebben jullie nog suggesties wat het zou kunnen zijn? Als ik sommige dingen ben vergeten te melden, laat het even weten. Ik zal vaak even kijken voor nieuwe antwoorden. alvast hartelijk bedankt en prettige feestdagen uiteraard!
Link naar reactie
Het is wel kerstmis hoor, gelukkig vieren velen dit nog in holland, dus niet zo schreeuwen. Besef best dat het balen is. Heb je bij Asus gekeken of er iets bekend is ? Wat doet ie als je hem kaal opbrengt, met telkens een component erbij ? Zou van alles kunnen zijn, dus het wordt debuggen. Zlef denk ik het geheugen, voeding dat ie zo raar doet. Laat maar weten wat de resultaten van stap voor stap zijn.
Link naar reactie
mijn excuus zelfs als ik alleen het geheugen en de processor installeer, start de computer niet op..ik had dan een paar piepjes verwacht dat ie geen vidoekaart kan vinden, maar zelfs dat niet ik heb het geheugen en de processor al uitgewisseld en dat helpt niet zelf vermoedde ik ook de voeding maar ook dat blijkt het na uitwissele niet te zijn op zich kan het bijna niet anders dan dat het moederbord defect is..maar omdat m'n broertje zijn pc precies dezelfde symptome had en nu weer perfect werkt (en waarom/waardoor weet ik niet eens precies jammergenoeg) sta ik nie te springen om weer naar informatique te rijden
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...